Moja pierwsza domena. Po co, jak i dlaczego.

Na samym początku trzeba zadać sobie jedno zasadnicze pytanie – czy potrzebuję domeny? Jeśli prowadzisz jakąkolwiek działalność zarobkową w Internecie to tak, potrzebujesz. I jeśli jeszcze jej nie masz to powinieneś pomyśleć nad tym ruchem. Domena to jeden z 2 głównych elementów stworzenia swojej wizytówki w sieci (drugim jest strona www, ale o tym innym razem). Dzięki domenie Twój potencjalny klient, czytelnik czy fan będzie mógł trafić do Ciebie. To jak adres ulicy w rzeczywistym świecie. Jak go nie masz to nie licz na to, że ktoś do Ciebie trafi.

Nazwa domeny

Tak naprawdę największym problemem dla osób które zdecydowały się już na to aby taki adres w Internecie sobie zarejestrować jest… wymyślenie nazwy. Bardzo często się zdarza, że wchodzimy sobie na stronę rejestratora lub Krajowego Rejestru Domen, wpisujemy to co wymyśliliśmy sobie w wielkich bólach, a tu ups… wybacz, ale ta nazwa jest już zajęta. Rzecz jasna w wielu przypadkach jeśli jest ona dość specyficzna takiego problemu nie powinno być. A jeśli nawet to zawsze można wejść na WHOIS i sprawdzić kto jest jej właścicielem. Może tak być, że domena lada chwila wygaśnie a jej właściciel nie ma zamiaru jej przedłużyć. Na koniec, zawsze można trochę pokombinować z samą nazwą i wymyślić coś bardziej oryginalnego:)

Kiedy już będziemy przekonani, że chcemy zająć należne nam miejsce wśród ok. 2,4 mln innych domen z końcówką .pl i będziemy pewni, że nasza nazwa jest wolna przystępujemy do rejestracji.

Wbrew pozorom to naprawdę nic trudnego. Nawet laik, który nigdy wcześniej takich informacji nie potrzebował bez problemu poradzi sobie z samym procesem. Tym bardziej, że rejestratorzy krok po kroku tłumaczą w trakcie co należy robić. Wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny, wnieść odpowiednią opłatę i voilà – mamy swoją domenę w sieci:)

Jak zarejestrować domenę

Trzeba pamiętać o kilku zasadniczych rzeczach:

  • rejestrując domenę nie stajesz się jej właścicielem a tylko najemcą, abonentem. Możesz nią wtedy przez okres trwania umowy zarządzać. Również sprzedać lub wydzierżawić. Nie podlega jednak ochronie prawnej, chyba że jest zarejestrowana jako twój znak towarowy.
  • w momencie rejestracji domeny z polską końcówką masz 14 dni na jej opłacenie. Przez ten okres nikt nie będzie jej mógł kupić. Nie dotyczy to rozszerzeń globalnych (.com) czy innych państw (.de, it czy .uk). Tu dopiero po opłaceniu faktury przejmujesz staje się ona „Twoja” i nikt nie będzie jej mógł zarejestrować.
  • zakupiona domena (już po jej opłaceniu) pojawia się sieci w czasie do 24h (z zasady jest to kilka godzin).
  • swoją domenę rejestrujesz na min. rok

Na koniec kilka ciekawostek

  • Najdroższa domena jaką do tej sprzedano to PrivateJet.com opiewająca na kwotę 30,2 mln USD. Dla porównania w Polsce, była to domena co.pl która została sprzedana za kwotę ok. 1 mln zł.
  • Już w tym roku do puli domen trafią zupełnie nowe rozszerzenia wyższego rzędu. Oprócz standardowych końcówek .pl, .com czy .eu będziemy mogli zobaczyć takie domeny jak .london, .paris, .hotel, .sport, .shop czy .music. ICANN (organizacja zarządzająca ruchem w Internecie) mówi o prawdziwej rewolucji w Internecie. Do tej pory mieliśmy do wyboru 22 domeny standardowe plus domeny narodowe. Na nowe rozszerzenia wpłynęło ponad 1900 wniosków. Czy będzie to rzeczywiście rewolucja to się dopiero okaże. Głosy krytyki pojawią się coraz częściej. Cała idea może mocno uderzyć w przedsiębiorców, którzy w wielu przypadkach będą zmuszeni wykupić bardzo drogie domeny, aby uniknąć przejęcia ich przez konkurencję.

  • W Polsce zarejestrowanych jest juz ponad 2,4 mln domen. Stawia to nasz kraj w ścisłej czołówce europejskiej (5-6 miejsce) rankingu krajów rejestrujących najwięcej domen.

Mariusz Korzeniecki

O Autorze

Źródła

http://cenydomen.pl/

http://www.thedomains.com

Jedna odpowiedź do “Moja pierwsza domena. Po co, jak i dlaczego.”

  1. Pingback: Trochę o hostingu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)