Poradnik WordPress – #2 Zarządzanie kontami i uprawnieniami.

Po ostatnim wpisie dotyczącym aktualizacji wtyczek na stronie opartej o WordpPress dostałem informację od kilku osób, że to dobry kierunek. Widać niby oczywiste oczywistości a nie każdy wiedział, że trzeba tego pilnować. Dlatego nie zmieniam kierunku i postaram się opisywać w tych poradnikach sprawy teoretycznie proste, ale dla laika, który do WordPressa siada po raz pierwszy mogące stanowić barierę.

W dzisiejszym odcinku chciałbym pokazać jak tworzyć konta administratorskie i nadawać uprawnienia do zarządzania stroną. Wbrew pozorom przy większych stronach, do których dostęp może mieć więcej osób takie rozwiązanie jest niezwykle przydatne. Najważniejszą korzyścią jest fakt, że mając kontrolę nad tym co się dzieje na stronie nie musisz robić wszystkiego sam.

Dodawanie użytkownika.

Jako główny administrator możesz nadać dowolnej ilości osób kilka różnych ról. Wystarczy że z menu bocznego wybierzesz zakładkę „Użytkownicy”, a dalej opcje „Dodaj nowego”. Sam proces zajmie Ci raptem kilka minut. Należy wpisać tam nazwę użytkownika, jego mail, ustawić hasło oraz nadać rolę (o tym poniżej). Na koniec potwierdzisz wszystko i klikając przycisk „Dodaj nowe użytkownika”.

Przydzielanie ról

A tak wygląda już profil użytkownika na który można potem wejść i skonfigurować go pod własne potrzeby. Zmienić kolorystykę panelu, podać więcej informacji o sobie, dodać awatar czy zmienić hasło.

Mój profil

Tak wygląda lista użytkowników z nadanymi rolami.

Użytkownicy

Nadawanie ról.

Od tego jaką rolę nadasz danemu użytkownikowi, zależeć będzie jakie uprawnienia będzie on miał przy poruszaniu się w panelu administracyjnym. Mamy 5 rodzajów ról.

Administrator – ten rzecz jasna może wszystko. Zarządza treścią, użytkownikami, aktualizuje, usuwa, dodaje wtyczki, grzebie w ustawieniach i odpowiada za techniczne aspekty. Co ciekawe, można nadać dowolnej ilości użytkowników rolę Administratora.

Redaktor – druga rola pod względem ważności. Odpowiada tak naprawdę za całą treść merytoryczną strony. Może oczywiście dodawać, edytować i usuwać wpisy innych, zarządzać tagami i kategoriami a także dodawać i publikować strony. Nie ma jednak dostępu do wtyczek.

Autor – tu jak sama nazwa wskazuje użytkownik odpowiada tylko za wpisy. Ale tylko swoje. Publikuje je, edytuje lub usuwa a także dodaje pliki do Biblioteki.

Współpracownik – ta osoba może jedynie dodawać swoje wpisy jednak publikować może je jedynie Redaktor lub Administrator.

Subskrybent – użytkownik który może w sumie tylko wejść, pooglądać i skomentować wpisy. Przydatna funkcja dla tzw. moderatora dyskusji pod wpisami.

A oto lista funkcji do który poszczególni użytkownicy mają dostęp.

Uprawnienia


Mariusz Korzeniecki

O Autorze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *