SEO – czyli dlaczego tak ważna jest pozycja. Część I

Do popełnienia poniższego artykułu natchnął mnie jeden z naszych Klientów. Pozycjonujemy jego stronę www już jakiś czas i jak się okazało przy okazji robimy dla niego również szkolenie z zakresu SEO. 🙂

Mnogość pytań, ciągłe wątpliwości, niekończące się dyskusje –  to pokazuje jak małą świadomość w tym zakresie mają często osoby zlecające takie usługi. Pomyślałem więc, że przydałoby tak dość przystępnie wyjaśnić kwestie związane z pozycjonowaniem. Co wspólnie z moim kolegą Pawłem – naszym specem w tej materii – mam zamiar teraz uczynić.

O co w tym chodzi?

Na początek przyda się wyjaśnienie, czym tak naprawdę jest SEO, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (z ang. Search engine optimization). Najprościej rzecz ujmując jest to ogół działań zmierzających do umiejscowienia danej strony www na jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów czy fraz kluczowych. Innymi słowy chodzi o to, żeby na wybrane przez nas słowa wpisane do wyszukiwarki, nasza strona po kliknięciu „szukaj” wyskoczyła na jak najwyższej pozycji.

O frazach kluczowych oraz sposobie ich doboru mówi Paweł, nasz specjalista SEO:

„Frazy kluczowe to nic innego jak słowa po jakich nasz Klient szuka nas w sieci. Przed wyborem takich słów najlepiej zrobić małe badanie rynku i zapytać kilka osób jak szukaliby naszego produktu lub usługi w Internecie. Czyli co wpisaliby w wyszukiwarce. Czasami może nam się wydawać, ze słów jest dużo i są one bardzo różnorodne. Okazuje się jednak że to co nam się wydaje nie zawsze jest najodpowiedniejszym rozwiązaniem:) Czasem może się okazać że inni wpisują zupełnie niespodziewane hasła a te które my wybraliśmy są nie dość że drogie to nie dają relatywnych efektów. Dlatego tak ważne są badania.

Same działania pozycjonerskie bazują głównie na trzech elementach:

  • Optymalizacji kodu pozycjonowanej strony www (tu wpływa się na jej budowę, treść oraz strukturę).
  • Zewnętrznych działaniach pozycjonujących (m.in. linki zewnętrzne, analiza konkurencji, budowanie zaplecza).
  • Obserwacja, poznawanie i umiejętność wykorzystania algorytmu wyszukiwarek w działaniach pozycjonerskich.

Jak widać nie jest to taka prosta sprawa i nie każdy może się tym zajmować. Część pozycjonerów amatorów oferuje proste i standardowe działania, które niestety w zdecydowanej większości się nie sprawdzają. Klient jednak dowie się o tym dopiero za jakiś czas:)

Prawda jest taka, że działania SEO to wypracowane długoletnim doświadczeniem know-how. Każda firma podchodzi do tego inaczej, ma swoje wypróbowane metody.

Czy potrzebuję się pozycjonować?

Oczywiście:) Od tego m.in. zależy Twoje być albo nie być w Internecie. Zasada jest prosta. Im łatwiej będzie można znaleźć Twoją stronę internetową w wyszukiwarce tym częściej będą w nią ludzie klikać. A im częściej będą klikać tym większe szanse masz na sprzedaż swoich produktów lub usług.

Przeprowadzono nawet w związku z tym badania eye-trackingowe, które wykorzystując technikę badania ruchu gałek ocznych pokazały na co patrzy w pierwszej kolejności użytkownik wyszukiwarki.

Badanie eye-trackingowe

Jak widać na załączonym obrazku największa siła skupienia jest w górnych obszarach ekranu. To od tej części użytkownik zaczyna eksplorację strony. I to te pierwsze wyniki mają tym samym największe szanse na kliknięcie.

Paweł (nasz specjalista SEO) myślę, że może pomóc w podjęciu decyzji czy pozycjonować się czy nie:

„Jest to aktualnie najmniej inwazyjna a zarazem najbardziej skuteczna reklama. Pokazywanie się wszędzie, na każdym portalu, za pomocą tzw. „potykaczy internetowych” i wyskakujących okienek jest nachalne i mało skuteczne. Powinniśmy być tam gdzie szuka nas nasz Klient, czyli w wyszukiwarce. Klient szukając jakiegokolwiek produktu czy usługi, wpisuje odpowiednie hasło w różnych wariantach w okienko wyszukiwarki i albo tam jesteśmy i sprzedajemy albo nas nie ma i nie sprzedajmy.”

I w tej sprzedaży właśnie pośrednio ma pomóc pozycjonowanie.

Ile to trwa?

Długo. Bardzo długo:) To jest właśnie kwestia, której dość duża część Klientów nie jest w stanie zrozumieć. Pozycjonowanie to żmudna i długotrwała praca. Najczęściej mijają miesiące zanim osiągnie się założone cele. Wiele też zależy od różnych czynników. Mówi Paweł:

„Wszystko zależy od branży i słów kluczowych. Frazy gdzie konkurencyjność jest bardzo wysoka są najtrudniejsze i długo trzeba czekać na efekty. Duże znaczenie ma też budowa samej strony, czy jest tzw. „seo-frendly”. Chodzi o to by strona była jak najbardziej przyjazna wyszukiwarkom, pod względem budowy kodu, tekstów i linków.”

Bardzo ważna jest cierpliwość. Wszystkie działania SEO prowadzone są z wielką uwagą i precyzją. Sztuczne i inwazyjne praktyki są szybko wyłapywane przez Google. Istotne jest również to jaki mamy cel i na ile fraz się pozycjonujemy. Popularne frazy i pierwsza trójka w wynikach pochłonie zdecydowanie więcej czasu i pracy niż specyficzne i mało popularne frazy dotyczące np. konkretnych regionów a nie całej Polski.

W następnej części artykułu dowiecie się m.in. o tym dlaczego samo wprowadzenie strony na założoną pozycję to dopiero połowa pracy, na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy pozycjonującej i ile tak naprawdę to wszystko kosztuje:)

Jeśli już teraz zastanawiacie się nad usługą SEO to zapraszamy do kontaktu. Przygotujemy ciekawą ofertę;)


Mariusz Korzeniecki

O Autorze

7 odpowiedzi na “SEO – czyli dlaczego tak ważna jest pozycja. Część I”

    1. Poza frazami na które pozycjonuje się dany podmiot działania i mechanizmy są w zasadzie podobne. Pozycjoner używa tych samych narzędzi aczkolwiek dostosowując je do specyfikacji budowy strony. Chodzi o to, że przy tworzeniu strony (który to proces jest notabene niezwykle ważny pod kątem SEO) zupełnie inny ciężar nacisku kładziony jest na poszczególne elementy i sekcje serwisu na zwykłej stronie WWW a inny w sklepie internetowym. I to trzeba brać pod uwagę przy pracach pozycjonerskich.

  1. Dziekuje za odpowiedz. A mam jeszcze jedno pytanie – czy mozna kiedys zakonczyc pozycjonowanie swojej strony/sklepu? Czy trzeba ciagle zlecac te prace? Tak na chlopski rozum – jezeli moja strona juz nie bedzie pozycjonowana, a konkurencji bedzie—-> to moja wypadnie z TOP x gdzies w otchlan Internetu?

    1. Na „chłopski rozum” to tak, faktycznie tak może się stać. 🙂 Trzeba jednak mieć świadomość że dziś pozycjonowanie wygląda już trochę inaczej niż kilka lat temu. Obecnie stawia się przede wszystkim na dobrą treść co znacznie ułatwia pracę w tym temacie i pozwala spora część zrobić samemu (np. poprzez prowadzenie bloga eksperckiego). Niezmiennie jednak jest to proces czasochłonny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)