SEO – czyli dlaczego tak ważna jest pozycja. Część I

Do popełnienia poniższego artykułu natchnął mnie jeden z naszych Klientów. Pozycjonujemy jego stronę www już jakiś czas i jak się okazało przy okazji robimy dla niego również szkolenie z zakresu SEO. 🙂

Mnogość pytań, ciągłe wątpliwości, niekończące się dyskusje –  to pokazuje jak małą świadomość w tym zakresie mają często osoby zlecające takie usługi. Pomyślałem więc, że przydałoby tak dość przystępnie wyjaśnić kwestie związane z pozycjonowaniem. Co wspólnie z moim kolegą Pawłem – naszym specem w tej materii – mam zamiar teraz uczynić.

O co w tym chodzi?

Na początek przyda się wyjaśnienie, czym tak naprawdę jest SEO, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (z ang. Search engine optimization). Najprościej rzecz ujmując jest to ogół działań zmierzających do umiejscowienia danej strony www na jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów czy fraz kluczowych. Innymi słowy chodzi o to, żeby na wybrane przez nas słowa wpisane do wyszukiwarki, nasza strona po kliknięciu „szukaj” wyskoczyła na jak najwyższej pozycji.

O frazach kluczowych oraz sposobie ich doboru mówi Paweł, nasz specjalista SEO:

„Frazy kluczowe to nic innego jak słowa po jakich nasz Klient szuka nas w sieci. Przed wyborem takich słów najlepiej zrobić małe badanie rynku i zapytać kilka osób jak szukaliby naszego produktu lub usługi w Internecie. Czyli co wpisaliby w wyszukiwarce. Czasami może nam się wydawać, ze słów jest dużo i są one bardzo różnorodne. Okazuje się jednak to co nam się wydaje nie zawsze jest najodpowiedniejszym rozwiązaniem:) Czasem może się okazać że inni wpisują zupełnie niespodziewane hasła a te które my wybraliśmy są nie dość że drogie to nie dają relatywnych efektów. Dlatego tak ważne są badania.

Same działania pozycjonerskie bazują głównie na trzech elementach:

  • Optymalizacji kodu pozycjonowanej strony www (tu wpływa się na jej budowę, treść oraz strukturę).
  • Zewnętrznych działaniach pozycjonujących (m.in. linki zewnętrzne, analiza konkurencji, budowanie zaplecza).
  • Obserwacja, poznawanie i umiejętność wykorzystania algorytmu wyszukiwarek w działaniach pozycjonerskich.

Jak widać nie jest to taka prosta sprawa i nie każdy może się tym zajmować. Część pozycjonerów amatorów oferuje proste i standardowe działania, które niestety w zdecydowanej większości się nie sprawdzają. Klient jednak dowie się o tym dopiero za jakiś czas:)

Prawda jest taka, że działania SEO to wypracowane długoletnim doświadczeniem know-how. Każda firma podchodzi do tego inaczej, ma swoje wypróbowane metody.

Czy potrzebuję się pozycjonować?

Oczywiście:) Od tego m.in. zależy Twoje być albo nie być w Internecie. Zasada jest prosta. Im łatwiej będzie można znaleźć Twoją stronę internetową w wyszukiwarce tym częściej będą w nią ludzie klikać. A im częściej będą klikać tym większe szanse masz na sprzedaż swoich produktów lub usług.

Przeprowadzono nawet w związku z tym badania eye-trackingowe, które wykorzystując technikę badania ruchu gałek ocznych pokazały na co patrzy w pierwszej kolejności użytkownik wyszukiwarki.

Badanie eye-trackingowe

Jak widać na załączonym obrazku największa siła skupienia jest w górnych obszarach ekranu. To od tej części użytkownik zaczyna eksplorację strony. I to te pierwsze wyniki mają tym samym największe szanse na kliknięcie.

Paweł (nasz specjalista SEO) myślę, że może pomóc w podjęciu decyzji czy pozycjonować się czy nie:

„Jest to aktualnie najmniej inwazyjna a zarazem najbardziej skuteczna reklama. Pokazywanie się wszędzie, na każdym portalu, za pomocą tzw. „potykaczy internetowych” i wyskakujących okienek jest nachalne i mało skuteczne. Powinniśmy być tam gdzie szuka nas nasz Klient, czyli w wyszukiwarce. Klient szukając jakiegokolwiek produktu czy usługi, wpisuje odpowiednie hasło w różnych wariantach w okienko wyszukiwarki i albo tam jesteśmy i sprzedajemy albo nas nie ma i nie sprzedajmy.”

I w tej sprzedaży właśnie pośrednio ma pomóc pozycjonowanie.

Ile to trwa?

Długo. Bardzo długo:) To jest właśnie kwestia, której dość duża część Klientów nie jest w stanie zrozumieć. Pozycjonowanie to żmudna i długotrwała praca. Najczęściej mijają miesiące zanim osiągnie się założone cele. Wiele też zależy od różnych czynników. Mówi Paweł:

„Wszystko zależy od branży i słów kluczowych. Frazy gdzie konkurencyjność jest bardzo wysoka są najtrudniejsze i długo trzeba czekać na efekty. Duże znaczenie ma też budowa samej strony, czy jest tzw. „seo-frendly”. Chodzi o to by strona była jak najbardziej przyjazna wyszukiwarkom, pod względem budowy kodu, tekstów i linków.”

Bardzo ważna jest cierpliwość. Wszystkie działania SEO prowadzone są z wielką uwagą i precyzją. Sztuczne i inwazyjne praktyki są szybko wyłapywane przez Google. Istotne jest również to jaki mamy cel i na ile fraz się pozycjonujemy. Popularne frazy i pierwsza trójka w wynikach pochłonie zdecydowanie więcej czasu i pracy niż specyficzne i mało popularne frazy dotyczące np. konkretnych regionów a nie całej Polski.

W następnej części artykułu dowiecie się m.in. o tym dlaczego samo wprowadzenie strony na założoną pozycję to dopiero połowa pracy, na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy pozycjonującej i ile tak naprawdę to wszystko kosztuje:)

Jeśli już teraz zastanawiacie się nad usługą SEO to zapraszamy do kontaktu. Przygotujemy ciekawą ofertę;)


Mariusz Korzeniecki

O Autorze

3 odpowiedzi do “SEO – czyli dlaczego tak ważna jest pozycja. Część I”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *