Świat wirtualny w świecie rzeczywistym.

„Człowiek tworzy jakąś rzeczywistość, a potem staje się jej ofiarą […]” P. Coelho

Mimo, że wielkim fanem twórczości Coelho nie jestem, to akurat wspomniany cytat w jakiś sposób pasuje do tematu dzisiejszego tekstu. Ale po kolei. Czym jest Augmented Reality, czyli po polsku Rzeczywistość Rozszerzona? Idąc za definicją, AR skupia się na wykorzystaniu obrazu świata rzeczywistego i ,,rozszerzaniu” go przez dodanie grafiki wygenerowanej przy pomocy komputera. Innymi słowy jest to połączenie świata realnego z elementami świata wirtualnego. Jak można się domyślić jest to technologia która może pozwolić na dużo. Bardzo dużo:)

Przykładowo system pozwala na interakcję w czasie rzeczywistym jego użytkownika z danym obrazem. Oznacz to, że nie dość iż widzimy rzeczy które istnieją tylko w wirtualnej rzeczywistości to możemy jeszcze mieć na nie wpływ. Prace nad rozszerzoną rzeczywistością trwają tak naprawdę już od lat 60-tych ubiegłego wieku, a wszystko zaczęło się w USA i NASA (jakżeby inaczej:). W technologii AR zazwyczaj wykorzystuje się obraz z kamery na który nakłada się grafikę 3D w czasie rzeczywistym. Dzięki temu patrząc na obraz mamy wrażenie że uczestniczymy w tym co widzimy mimo iż faktycznie jest to tylko wytwór komputerowy.

Augumented Reality – do czego to służy?

Technologia AR bardzo rozwinęła się na przełomie ostatniej dekady. Od ładnych kilku lat wykorzystuje się ją z w medycynie, nawigacji, architekturze, symulacjach czy rozrywce. To co widywaliśmy jeszcze kilka lat temu na filmach już teraz jest wykorzystywane z powodzeniem w wielu obszarach naszego życia. I właśnie na tych najbardziej przyjemnych dla człowieka obszarach chciałbym się skupić. Bo kwestią czasu było tylko kiedy technologia wpadnie w ręce speców od reklamy. A kiedy już się za nią zabrano… 🙂

AR jako nośnik reklamy. Trzeba przyznać, że Hyundai zrobił wrażenie 🙂

A tak pewna firma zaangażowała się we wsparcie niezależnych talentów w świecie sztuki:)

Tu mamy ciekawy sposób na przyciągniecie Klienta do wityny sklepowej i zachęcenie go do zakupów.

A to interesujące przedstawienie produktu i jego historii 🙂 Made by Absolut

A to nie wszystko! Google Glass nadciąga!

Już od prawie roku po sieci krążą plotki i niusy o „magicznych” okularach od Google, które przeniosą nas w zupełnie inny wymiar. Google Glass będą miały wszystkie funkcje dzisiejszego smartfona, ale będą wykorzystywały AR oraz sterowanie głosem. Pamiętam, jak w zeszłym roku zobaczyłem pierwszy film przedstawiający ów projekt. Nie uwierzyłem. Zresztą jak mnóstwo innych osób. A tu proszę… Kilka dni temu wyszedł już kolejny filmik prezentujący możliwości nowoczesnych binokli.

Kiedy okulary trafią do sprzedaży? Chodzą słuchy że na przełomie 2013 i 2014 r. Jednak już wcześniej niektórzy deweloperzy otrzymają trochę modeli do testowania. Nie za darmo oczywiście. Taka przyjemność to wydatek rzędu 1500 USD. Na oficjalnej stronie Google Glass można składać już aplikacje.

Tu AR zdecydowanie zrewolucjonizuje sposób, w jaki postrzegamy otaczający nas świat. Niewątpliwie będzie to kamień milowy w postępie cywilizacyjnym. Tylko…

No właśnie. Co dalej?

Do czego to wszystko zmierza? Stworzyliśmy wirtualną rzeczywistość a teraz mieszamy ją ze światem realnym. No pewnie, że jest to przydatne i wygodne. Niewątpliwie potrafi mocno ucieszyć oko i ucho. Ale… No dobra, nie chcę popadać w jakieś apokaliptyczne klimaty rodem z Matrixa. To nie ta skala, a i sztuczna inteligencja jeszcze w powijakach. Mimo to jednak obecny kierunek może nie tyle co mnie niepokoi co daje do myślenia. Mam naprawdę szczerą nadzieję, że za 20-40-60 lat nie skończymy podpięci do rurki z pożywieniem, kabla w głowie i miski pod fotelem 🙂

Słowo „pułapka” jakoś dziwnie nie chce mi się teraz odkleić od tego tematu…

A co Wy myślicie o tym?


Mariusz Korzeniecki

O Autorze

3 odpowiedzi na “Świat wirtualny w świecie rzeczywistym.”

  1. Z jednej strony to dobrze, że ilość gadżetów się zwiększa i ich funkcje coraz bardziej rozwijają się i nas zaskakują. Wskazuje to na dużą pomysłowość, inteligencję i kreatywność ludzi. Na pewno te wszystkie świetne "wynalazki" bardzo przydadzą się w różnych dziedzinach życia. Lecz z drugiej strony czasami potrafimy zatracić się w świecie wirtualnym i zapominamy o tym rzeczywistym, przez to m.in. tracimy na relacjach z ludźmi.. Mam nadzieję, że jednak to wszystko pójdzie w dobrą stronę i że, "nie skończymy podpięci do rurki z pożywieniem, kabla w głowie i miski pod fotelem" ; )

    *** Service disabled. Check access key in CleanTalk plugin options. Request number af079dcfbd3f3877c05d2413d1e5bc53. Automoderator cleantalk.org. ***

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)