Test modułów PrestaShop – #16 Backup danych w sklepie internetowym.

Jak ważne są kopie bezpieczeństwa, szczególnie jeśli chodzi o sklepy internetowe, pisałem kilka dni temu przy okazji artykułu o tym jak dbać o bezpieczeństwo danych. Backupy są (a przynajmniej powinny być) robione regularnie przez dostawcę hostingu jednak jak pokazał przykład o którym tam też pisałem, lepiej również samemu na wszelki wypadek zadbać o nie. W poniższym artykule pokażę jak to można łatwo samemu zrobić.

Backup w panelu klienckim hostingu.

Przede wszystkim, mimo że jak już wcześniej wspomniałem dostawca usługi hostingowej zobligowany jest do tworzenia kopii bezpieczeństwa warto upewnić się czy rzeczywiście to robi.:) „Strzeżonego, Pan Bóg strzeże” jak mówi przysłowie. Oprócz tego, o czym niewiele osób wie, w panelu administratora, do którego każdy z Was powinien mieć dostęp jest również opcja zrobienia własnej kopii bezpieczeństwa. Dzięki temu w razie niespodziewanych awarii czy problemów, które sami (chcąc lub nie chcąc) spowodowaliście będziecie mogli przywrócić stan z wszystkimi ustawieniami, z kontami pocztowymi, FTP i bazami włącznie. Nieuważna instalacja oprogramowania, nieumyślne kliknięcie tego co nie trzeba – różnie bywa i dlatego warto samemu się przed tym zabezpieczyć.

Moduł w sklepie.

Innym sposobem, który notabene może być uzupełnieniem powyższego, jest zakup odpowiedniego modułu do sklepu internetowego opartego np. o PrestaShop. Bo tak jak backup z poziomu serwera odpowiada za Twoje dane całościowo to wtyczka w sklepie będzie już odpowiadała tylko za kopię danych sklepowych. Jest to przydatne rozwiązanie w przypadku, gdy na swoim koncie hostingowym masz kilka stron czy sklepów i nie chcesz w tych wyjątkowych sytuacjach przywracać kopii wszystkiego. Przykładem takiego narzędzia jest Module Backup All. Pozwala on na dość sporo jeśli chodzi o zapisywanie i zarządzanie kopiami bezpieczeństwa.

Jego głównymi cechami są:

  • Kopie bezpieczeństwa mogą być tworzone automatycznie lub też ręcznie.
  • Można ustalać co jaki czas mają one być robione.
  • Można wybrać konkretne elementy, których kopię będziemy robić (np. tylko zdjęcia, tylko baza danych).
  • Określimy jak długo kopie mają zostać przechowywane.
  • Ustawimy automatyczne usuwanie starych wersji backupów (np. po 14, 30 czy 90 dniach).
  • Ściągniemy też backupy do lokalnego użytku.

Myślę, że za taką cenę (niecałe 30e) to naprawdę rozsądny zakup, tym bardziej, że jak ostatnie wypadki z firmą 2be.pl pokazują, zabezpieczeń nigdy za wiele.

Kontakt do DiH.pl


Mariusz Korzeniecki

O Autorze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *