Słownik najważniejszych pojęć e-commerce. Część II

Oto druga część słownika najważniejszych pojęć e-commerce (i nie tylko). Jeśli przegapiłeś część I to znajdziesz ją pod tym linkiem.

  • Cookies (inaczej “ciastka”). Są to niewielkie pliki zawierające fragment tekstu (ciąg cyfr i liter), które każdy serwis internetowy w sieci (np. sklep, strona WWW, portal informacyjny) wysyła do końcowego urządzenia na którym się go przegląda. Czyli gdy wchodzisz np. na stronę naszego bloga, to automatycznie na Twój komputer, laptop czy smartfon są wysyłane właśnie te pliki. Przechowuje je przeglądarka (np. Chrome, Firefox czy Internet Explorer). Po co? Np. po to aby przy kolejnej wizycie na danej witrynie, ta zapamiętała Ciebie, Twoje preferencje czy dane logowania. Od strony użytkownika ma to przede wszystkim ułatwić korzystanie ze strony. Jej właściciel może wykorzystać je jednak znacznie szerzej. Szczególnie jeśli chodzi o branżę e-commerce i sklepy internetowe. Dzięki nim może bowiem przedstawić klientowi produkty których akurat obecnie szuka (na podstawie historii przeglądania), przedstawić promocję lub pokazać reklamę która może go zainteresować. Do tego  zapamięta zawartość koszyka, utrzyma sesję logowania oraz dostosuje wyświetlanie serwisu do różnych preferencji i oczekiwań (układ, język). Warto tu pamiętać, że dane wrażliwe mogą być gromadzone tylko w konkretnych celach i to dopiero po uzyskaniu zgody użytkownika (z tym związane były m.in. ostatnie zmiany w RODO).
  • Współczynniki CPC, CPM, CPA. Te tajemnicze skróty odnoszą się do reklamy internetowej, a konkretnie do sposobu ich rozliczania.
    • CPCcost per click, czyli koszt za kliknięcie. Współczynnik ten oznacza, że reklamodawca płaci tylko wtedy gdy użytkownik kliknie w reklamę.
    • CPMcost per mille, czyli koszt dotarcia do tysiąca osób. W praktyce oznacza to, że reklamodawca płaci za konkretną liczbę odsłon a nie za kliknięcia jak przy CPC. Warto wspomnieć, że nie liczą się tu przeładowania strony. Innymi słowy jedna emisja reklamy oznacza jedno przedstawienie jej odbiorcy.
    • CPAcost per action (koszt za akcję). Model ten bazuje na efekcie, czyli płatność naliczana jest tylko gdy użytkownik wykona wskazaną przez nas czynność. Może to być np. zakup czy rejestracja.
  • UX (User Experience). Najprościej rzecz ujmując jest to ogół wrażeń których użytkownik doświadcza korzystając z jakiegoś serwisu (np. strony WWW czy sklepu internetowego). Jak łatwo się domyślić wrażenia te powinny być jak najprzyjemniejsze dla niego. Dlatego twórcy ich powinni przede wszystkim projektować je będąc zorientowanym właśnie na użytkownika (ma to nawet swoją nazwę – User Centered Design). Z założenia kładzie się wtedy mocny nacisk na pozytywne odczucia użytkowników względem marki i produktu wykorzystując przy tym dobre praktyki UX. Takie jak np.:
    • poznanie potrzeb użytkowników (w jak najszerszym spektrum – różni użytkownicy mają różne potrzeby),
    • decyzje podejmowane w oparciu o badania,
    • testy, testy, testy,
    • korzystanie ze wcześniej ustalonych wzorców,
    • trzymanie się dobrych zasad webdesignu.
  • Frazy kluczowe. Pojęcie stricte związane z pozycjonowaniem (SEO) czyli optymalizacją stron pod wyszukiwarki. Frazy kluczowe to słowa po jakich Twój Klient będzie Cię szukał w Google. Czyli jeśli sprzedajesz buty w niskich cenach, to frazy które powinieneś pozycjonować to np. “buty”, “tanie buty”, “sklep z tanimi butami” itp. Zazwyczaj wybiera się ich przynajmniej kilkanaście aby móc odpowiednio spenetrować branżę. Co ważne wybór listy fraz zawsze trzeba najpierw poprzedzić szczegółowymi badaniami. Okazuje się bowiem, że inni mogą zupełnie inaczej niż Ty podchodzić do tego czego szukają w sieci. 🙂 Więcej o temacie SEO i frazach możesz zresztą przeczytać w naszych artykułach tu oraz tu.
  • Metatagi. Są to znaczniki w postaci kodu html umieszczone w nagłówku strony. Służą do opisu strony WWW oraz informują roboty wyszukiwarek o jej zawartości. Zawierają najczęściej:
    • kluczowe frazy,
    • opis,
    • rodzaj i wersję kodu,
    • datę powstania,
    • autora.
  • Kod Trackingowy (śledzenia). Jest to fragment skryptu, wklejany w kod strony po to aby móc śledzić a następnie analizować zachowania użytkowników. Wykorzystuje się go najczęściej przy różnych działaniach marketingowych (mailing, reklamy). Ale nie tylko. W e-sklepach bada się za jego pomocą również tzw. lejek konwersji (ścieżkę zakupową od momentu wejścia do sklepu do finalizacji zamówienia) i obserwuje np. w którym momencie klient przerywa zakupy z różnych względów (np. dlatego, że strona jest zbyt skomplikowana, może coś go zniechęca, nie chce się rejestrować itd). Potem na podstawie takich analiz sprzedawca może odpowiednio zoptymalizować swój sklep.
  • Pamięć podręczna przeglądarki (tzw. cache). Ten temat chyba najczęściej pojawiał się w kontakcie z naszymi (przede wszystkim nowymi) klientami których sklepy PrestaShop mamy pod opieką. Chodzi tu o zmiany które wprowadzamy na sklepie a których klienci nie mogą zobaczyć. Dlaczego? Ano właśnie poprzez pamięć podręczną przeglądarki która zapisuje lokalnie, na urządzeniu użytkownika pliki ze strony (np. grafiki, zdjęcia, pliki szablonu). Dzięki temu przy następnej wizycie przeglądarka nie musi czekać aż te pliki się ponownie pobiorą. Tym samym, jeśli w okresie po pierwszym wejściu na witrynę zostały przeprowadzone jakieś zmiany w plikach czy kodzie serwisu, nie da się ich zazwyczaj zauważyć (właśnie ze względu na lokalną kopię). Pozostaje wtedy wyczyszczenie cache przeglądarki (robi się to dość łatwo w Ustawieniach) a następnie odświeżenie strony. Co ważne proces ten pozwala również zlikwidować inne problemy związane z ładowaniem lub formatowaniem strony.
  • Landing page. Jest to strona WWW na którą ma trafić osoba klikająca w internecie daną reklamę lub link. Najczęściej jest specjalnie w tym celu przygotowana. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się jak powinna być zbudowana taka strona lub do czego konkretnie można ją wykorzystać zachęcam do zapoznania się z tym artykułem.

Jeśli chciałbyś abym wyjaśnił coś jeszcze, zostaw komentarz. Jeśli będę miał wiedzę w tym temacie podzielę się nią.


Mariusz Korzeniecki

Jedna odpowiedź do “Słownik najważniejszych pojęć e-commerce. Część II”

  1. Super! W końcu doczekałam się na drugą część poradnika. Bardzo przejrzyście opisane każde z pojęć. Zrozumie je zarówno laik, jak i osoba, która już ma jakieś doświadczenie w tej branży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.