PrestaShop 2018/2019 – statystyki i plany.

Pod koniec marca odbył się pierwszy, międzynarodowy webinar PrestaShop zorganizowany dla Certyfikowanych Agencji z całego świata. Jako jedna z takich Agencji usłyszeć mogliśmy podsumowanie zeszłego roku oraz plany na 2019 r. A że blog nasz dotyczy w dużej mierze właśnie tego silnika postanowiłem podzielić się z Wami najważniejszymi informacjami.

Statystyki

Na początek garść cyferek:

  • Na świecie jest obecnie ponad 270 tys. działających sklepów opartych o ten silnik (w tym roku ma być ich już ponad 300 tys.).
  • 80% z tych sklepów powstało w Europie.
  • Największe rynki z aktywnymi sklepami to Francja (50 tys.), Hiszpania (45 tys.) oraz Włochy i Polska (po 20 tys.).
  • Wartość transakcji w tychże sklepach to 15 mld EUR.
  • Od 2007 (czyli początku obecności PrestaShop na rynku) ściągnięto ją ponad 6,5 mln razy.
  • Najpopularniejsze branże w jakich e-sklepy się buduje to moda, urządzenia domowe oraz sztuka i rozrywka.
  • Silnik dostępny jest już w ponad 60 językach.
  • Dostępnych jest ponad 6 tys. modułów oraz szablonów.
  • W 40 krajach funkcjonuje ponad 220 certyfikowane agencje (a my jesteśmy jedną z nich;)
  • 30% użytkowników Presty używa już wersji 1.7. I tu ważna sprawa. Jak wiadomo PrestaShop zapowiedziała, że wersję 1.6 będzie wspierać oficjalnie do końca czerwca 2019. Nie oznacza to jednak, że po tym terminie przestanie ona nagle się nadawać do użycia i natychmiast trzeba będzie przejść na 1.7. Owszem, nie będą już prowadzone prace nad jej rozwojem ale to nadal najbardziej stabilna wersja tego silnika. Nie ma się też co przejmować, że nikt Ci nie pomoże przy sklepie ze starszym oprogramowaniem. My np. oferujemy już od dłuższego czasu usługę wsparcia dla sklepów bez względu na wersję Presty. No może poza niższymi od 1.6 bo to już naprawdę prehistoria i wypadałoby to zaktualizować. 🙂

Plany na 2019.

Omówiono również plany jakie ma deweloper na obecny rok wraz z rozpisaniem kolejnych aktualizacji. W chwili obecnej teoretycznie stabilną wersją nowej gałęzi jest 1.7.5. A na czym skupiono się w kolejnych wersjach (1.7.6, 1.7.7 i 1.7.8) które mają wyjść już niebawem? Zmiany dotyczyć tu będą w głównej mierze rzeczy, które były w 1.6 a których do tej pory w ostatniej wersji jeszcze nie było.

Wersja 1.7.6

  • Optymalizacja cen i podatków.
  • Dalsza, międzynarodowa ekspansja CLDR. Innymi słowy czekają nas kolejne tłumaczenia danych w repozytorium na inne kraje. Chodzi tu m.in. o format dat, nazwy walut czy nazwy dni tygodnia. W praktyce oznaczać to może że np. moduły wreszcie będą dostępne w każdym języku (w tym polskim). Nie będą tym samym potrzebowały podstawowych tłumaczeń i dajmy na to nie zobaczymy już wyrażeń typu “Polish Zloty”, albo “Wysyłka jutro (Wed. 04.02).
  • Optymalizacja SEO.
  • Nowe projekty szablonów e-mail.
  • Opinie klientów.
  • Wyszukiwanie fasetowe. Dla wyjaśnienia chodzi tu bardziej rozwinięte wyszukiwanie z filtrami, wzbogacone o dodatkowe metadane w produktach. Dzięki temu będzie ono bardziej płynne i inteligentne gdyż idea ta znosi główne „ograniczenie” normalnego wyszukiwania (branie wpisanej frazy dosyć dosłownie). W praktyce oznacza to taki typowy przewodnik po wyszukiwaniu, który zadaje np. pytania: „Do czego chcesz używać komputera?” itd. Tym samym również mało zdecydowani użytkownicy będą mogli łatwiej odnaleźć produkty na których nie do końca się znają (np. nie będą znali różnych konfiguracji danego produktu). Rozwiązanie to, użyteczne będzie przede wszystkim dla dużych sklepów z ogromną liczbą produktów (5-6 cyfrowe wartości).
  • Moduł Reinsurance w wersji lite na 1.7. Tutaj chodzi o tzw. “Blok Bezpieczeństwo”, czyli dodanie bloku z linkami (i obrazkami), które docelowo mają przedstawiać strony opisujące różne aspekty dotyczące bezpieczeństwa klienta i zakupów (np. Zwrot pieniędzy, Zasady dostawy, Bezpieczne płatności).
  • Wspomniano również o przygotowaniu nowej wersji modułu do upgrade’owania wersji sklepu.

1.7.7 i 1.7.8

To już w telegraficznym skrócie.

  • Multistore.
  • Import / Export.
  • Dalsze prace na SEO.
  • Kalkulacje cen i podatków.
  • Poprawa strony zamówienia, strony produktowej i panelu do zarządzania.
  • Prace nad instalatorem.
  • Finałem kolejnych aktualizacji ma być zakończenie migracji z HTML/CSS – Bootstrap 4 na framework PHP Symfony. I kiedy to się stanie to będzie można w końcu śmiało powiedzieć “tak, teraz warto zacząć przygodę z PrestaShop 1.7.” Nie jest tajemnicą, że wszyscy niecierpliwie czekają na ten moment bo pełne przeniesienie na Symfonię otworzy nowe możliwości z ogromną społecznością deweloperską. Jak mówi nasz programista Mateusz – “Programowanie pod PrestaShop po pełnym przeniesieniu będzie wydajniejsze i zwyczajnie przyjemniejsze”.

A oto jak wyglądać mają kolejne miesiące.

W następnym artykule przedstawię listę najpopularniejszych płatnych i darmowych modułów z marketu Addons.


Mariusz Korzeniecki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.