7 rzeczy które przygotują Cię na Black Friday. Część I.

Dla wielu sprzedawców najgorętszym okresem w roku jest na pewno ten poprzedzający święta Bożego Narodzenia. Szał zakupów świątecznych (tych tradycyjnych jak i internetowych) ogarnia bowiem praktycznie każdego. Oficjalnym początkiem przedświątecznej “gorączki” jest już od wielu lat tzw. “Black Friday” czyli “Czarny Piątek”. Moda ta, jak wiele zresztą innych, rozpoczęła się wiele lat temu w Stanach Zjednoczonych a dziś stała się bardzo popularnym wydarzeniem na całym świecie. Również w Polsce. W tym roku, obchodzić je będziemy 23 listopada.

Nie trzeba chyba pisać jak ważny jest to dzień (choć w zasadzie akcja rozciąga się na cały weekend oraz tzw. Cyber Monday) dla wszystkich sprzedawców. Odkurzają oni swoje półki, zamawiają więcej towarów i liczą na, czasem nawet kilkukrotnie wyższy utarg niż zwykle. Dotyczy to również rynku e-commerce, który w tym roku wart już niemal 50 mld zł.

Jeśli posiadasz więc sklep internetowy to w tym artykule (oraz kolejnych dwóch które ukażą się niebawem), znajdziesz 7 najważniejszych rzeczy, które pomogą Ci przygotować się odpowiednio do tego dnia. Na początek skupię się na tym co sprzedawać i jak sprzedawać.

1. Oferta

W zasadzie w tym dniu wszystko skupia się wokół jednej zasady – w krótkim czasie sprzedać jak najwięcej towaru. Dotyczy to najczęściej takiego:

  • na którym masz najlepszą marżę
  • który zalega Ci na magazynie
  • który w danym okresie ma szansę stać się hitem sprzedażowym.

W każdym z tych przypadków najważniejszą kwestią jest rzecz jasna odpowiednie zatowarowanie się na dane produkty. Nie może być tak, że w tym okresie zabraknie Ci go na magazynie. Dobrze więc to przemyśl i upewnij się że nie zostaniesz z przysłowiową  ręką w nocniku. Zapewnij miejsce w magazynie a jeśli korzystasz z opcji dropshippingu upewnij się że Twój dostawca go ma w wystarczającej ilości.

Bez względu jednak na to która z tych grup produktowych stanie się dla Ciebie najważniejszą warto pomyśleć nad wybraniem tzw. “produkt – konia”, który pociągnie całość i stanie się wizytówką Twojej akcji. Takie artykuły często stają potem pierwszym pionkiem domina sprzedażowego gdyż będziesz mógł do niego podczepić np. produkty komplementarne za pomocą jakiegoś narzędzia do cross-sellingu.

Ważną sprawą jest też tutaj odpowiednie zaprezentowanie tych produktów (kiedyś pisałem o tym tutaj) czyli dobre zdjęcia, filmy, opis oraz odpowiednie zaprezentowanie ich na stronie głównej. Do tego można przygotować ciekawy landing page (więcej o tym temacie tutaj).

Ciekawym narzędziem który pomoże to wszystko stworzyć jest np. moduł pod silnik PrestaShop który ostatnio testowaliśmy na naszym poradnikowym kanale YouTube. Chodzi mianowicie o rozwiązanie o intrygującej ale jakże na miejscu nazwie – Tryb Czarnego Piątku. Jego głównym zadaniem jest rozwinięcie standardowych funkcji PrestaShop odpowiadających za przygotowywanie wyprzedaży na okazje takie jak właśnie Black Friday ale i Walentynki, Boże Narodzenie, Wielkanoc, Dzień Matki czy wiele wiele innych. Jak to działa? Po wejściu na sklep oczom klienta ukazuje się banner informujący o wyprzedaży wraz z licznikiem odliczającym czas do końca wyprzedaży. Następnie pojawia się popup umożliwiający natychmiastowe przeniesienie na dedykowaną stronę wyprzedaży (czyli landing page). Zresztą sprawdź to sam:

Jeśli jesteś zainteresowany takim rozwiązaniem na swoim sklepie PrestaShop, zgłoś się do nas.

2. Strategia

Gdy będziesz wiedział już co chcesz sprzedawać wypada dobrze zastanowić się jak to sprzedać. Wbrew pozorom samo obniżenie ceny, które przychodzi tu od razu do głowy nie zawsze wystarcza. Kupujący coraz częściej zwracają uwagę na inne elementy w sklepie. Na to ile zapłacą za przesyłkę, jak szybko ona dojdzie oraz czy dostaną zniżkę lub rabat na kolejne zakupy.

Kluczowymi argumentami które mogą pomóc w przygotowaniu takiej strategii będą więc przykładowo:

  • Darmowa wysyłka. Ta może dotyczyć nie tylko konkretnych towarów ale i całego asortymentu. Dobrym pomysłem, który zabezpieczy Cię przed nadmiernymi kosztami jest opcja minimalnej kwoty zamówienia od której taka wysyłka będzie możliwa.
  • Jasna i klarowna informacja o terminie dostawy. Czy to na banerze na stronie głównej (np. “Wysyłka 24h”) czy na samej stronie produktowej (na PrestaShop są specjalne moduły które umożliwiają pokazanie czasu dostawy) – ważne aby klient był świadomy.
  • Listy produktów. Klienci często przychodzą do sklepu chcąc kupić jedną rzecz a wychodzą z zupełnie inną. Dlatego jak najbardziej można podsuwać im własne propozycje. Fajnym narzędziem do tego są np. listy czy tzw. “topy”. Np. “Top 5 zeszłorocznego Black Friday”, “Co na prezent dla ….” itp.
  • Treści. Każdemu właścicielowi sklepu powtarzam zawsze że jeśli chce być dobrym sprzedawcą powinien pokazać że jest ekspertem w branży w której sprzedaje. Zyskuje wtedy nie tylko spore zaufanie ale często też lojalność kupujących. A wg mnie nic do tego się nie nadaje lepiej niż blog (o tym dlaczego uważam, że warto go prowadzić pisałem też tutaj). W tym przypadku będziesz mógł tam poinformować odpowiednio wcześniej o swoich planach na “Black Friday”, przedstawić produkty które będziesz sprzedawać z ciekawym kontekstem (“Co kupić idąc na parapetów”) czy nawet garść statystyk dotyczących tej akcji
  • Zniżki i rabaty. Wymyślać tutaj można w zasadzie już do woli. Narzędzi do tego jest mnóstwo. Ogranicza nas tylko pomysłowość. Warto je wykorzystywać bo dzięki temu łatwo możesz zbudować lojalność klienta i zachęcić go do kolejnych zakupów.
  • Nie kombinuj. To bardzo ważne byś nie ukrywał żadnych kosztów, sprzedawał dokładnie to co oferujesz ani nie zostawiał niczego w domyśle. Niby taka oczywista oczywistość ale czasem korci żeby “pójść na skróty”. Takie akcje prędzej czy później odbiją się jednak nieprzyjemną czkawką.

Jak w sumie łatwo się domyślić zabiegi te można i warto stosować nie tylko przy okazji takich akcji. Ważne tylko robić to rozsądnie i z głową. 

A gdybyś potrzebował pomocy we wdrożeniu niektórych z tych pomysłów, chętnie doradzę jakie rozwiązania wybrać a nasz zespół specjalistów może w każdej chwili to wdrożyć.

Niebawem kolejne części artykułu z których dowiesz się m.in. dlaczego ważna jest obsługa klienta w tym dniu oraz jak technicznie się do tego wydarzenia przygotować.


Mariusz Korzeniecki

2 odpowiedzi do “7 rzeczy które przygotują Cię na Black Friday. Część I.”

  1. Masa ciekawych i wartosciowych informacji! Warto sie przygotowac na te wyprzedaze, a dzieki takim poradom i modulowi – jest to o wiele prostsze i przyjemniejsze.

  2. Super artykuł! Czekam ze zniecierpliwieniem na drugą część. Mam nadzieję, że się pojawi jakoś wkrótce, aby można było pomysły w nim przedstawione wcielić w życie w swoim sklepie. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.