Produkt szyty na miarę, czyli konfiguratory w e-commerce

Handel online już dawno przestał być miejscem, gdzie oferta jest ograniczona, a możliwości personalizacji niewielkie. Teraz to pełnoprawny kanał sprzedaży i komunikacji z klientami, a w czasach pandemii – śmiało można powiedzieć, że też najważniejszy. Sklepy internetowe dążą nieustannie do tego, żeby zapewniać klientom jak najlepsze doświadczenia i szeroką ofertę. W ten trend doskonale wpisują się konfiguratory, czyli rozwiązania online, które pozwalają dopasować dany produkt do potrzeb klienta. Co powinieneś o nich wiedzieć?

Konfiguratory kojarzą się wielu osobom przede wszystkim z producentami samochodów. Na stronie takiego producenta jest zakładka, która umożliwia stworzenie wymarzonego auta, od wyboru modelu i wersji silnikowej, aż po kolor tapicerki i dodatkowe udogodnienia. Szczególnie marki premium takie jak Mercedes czy Audi doprowadziły konfiguratory produktowe do perfekcji (przede wszystkim z tego względu, że liczba możliwych konfiguracji i wersji potrafi przyprawić o zawrót głowy).

Jednak dzisiaj konfiguratory na dobre zagościły w e-commerce i obejmują znacznie szersze spektrum produktów – od ubrań po… nagrobki. Co warto wiedzieć na temat konfiguratorów? I czy powinieneś zdecydować się na takie rozwiązanie w swoim sklepie internetowym? Sprawdźmy to!

Konfiguratory produktów – dla kogo?

Lista branż, które mogą korzystać z konfiguratorów produktów jest bardzo długa i obejmuje na przykład takie produkty jak:

  • Odzież i obuwie
  • Samochody i części do nich
  • Wyposażenie domu i meble
  • Rowery i części do nich
  • Albumy i fotoksiążki
  • Wózki dziecięce

Najprostsze konfiguratory produktowe funkcjonują w branży odzieżowej, gdzie klient ma możliwość wybrać rozmiar i często też kolor danego ubrania. Oczywiście są też marki, które oferują znacznie szersze możliwości personalizacji, np. obuwia. Doskonałym przykładem jest oferta Nike By You, gdzie po wybraniu modelu bazowego (klient ma do dyspozycji kilka modeli) można dostosować praktycznie każdy element wymarzonego obuwia sportowego.

W zasadzie każdy sklep internetowy, który oferuje jakiekolwiek możliwości personalizacji i wyboru różnych wariantów danego produktu powinien się zainteresować konfiguratorami. Dlaczego? Ponieważ pozwalają stosunkowo niewielkim kosztem osiągnąć szereg interesujących korzyści. 

Korzyści płynące ze stosowania konfiguratorów

Chociaż konfiguratory w e-commerce są stosunkowo nowym zjawiskiem, to ich popularność (a jednocześnie ich możliwości) dynamicznie rośnie. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem konfiguratory okazują się dobrym rozwiązaniem zarówno z punktu widzenia klienta, jak i sprzedawcy. 

  1. LEPSZE DOŚWIADCZENIA KLIENTÓW

Dzisiaj UX to kluczowe dwie litery w świecie handlu online. Oczekiwania klientów rosną, a konkurencja nie śpi. Każde rozwiązanie, które sprawia, że klient jest zadowolony z obsługi, jest na wagę złota. Dzięki konfiguratorom produktowym klient ma poczucie, że może zamówić produkt idealnie pasujący do jego potrzeb czy oczekiwań. W efekcie automatycznie rośnie jego zadowolenie z zakupów w Twoim sklepie. 

  1. PERSONALIZACJA

Wielu Twoich klientów lubi się wyróżniać. Jeśli zaoferujesz im możliwość zakupu produktu, który będzie swego rodzaju unikatem – chętnie z tej propozycji skorzystają. Personalizacja podbija świat e-commerce nie tylko pod kątem technik marketingowych, ale również pod kątem samych produktów. Warto wykorzystać to zjawisko.  

  1. WIĘKSZE ZAANGAŻOWANIE KLIENTA

Z biznesowego punktu widzenia konfiguratory to wprost wymarzony sposób, żeby zatrzymać klienta na dłużej. Wydłuża się czas spędzony na stronie, a sam klient jest znacznie bardziej zaangażowany w proces zakupowy. 

  1. NOWE POLE DO DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH

Konfiguratory stwarzają też nowe okazje do prowadzenia działań marketingowych. Możesz na przykład wykorzystać co ciekawsze konfiguracje stworzone przez klientów i pokazywać je na Facebooku albo Instagramie. Dla Twoich klientów będzie to wspaniała inspiracja do działania. A jeśli wpadnie Ci do głowy pomysł na konfigurator w branży, w której one jeszcze nie funkcjonują, masz szansę stosunkowo niewielkim kosztem wyprzedzić całą konkurencję. 

  1. DOPASOWANIE DO BUDŻETU

Wreszcie konfiguratory sprawdzą się też w przypadku klientów, którzy chcą wydać jak najmniej pieniędzy. Dla wielu takich osób kusząca będzie możliwość rezygnacji z niepotrzebnych dodatków i gadżetów, jeśli tylko przełoży się to na niższą cenę.

Cechy dobrego konfiguratora e-commerce (na przykładach PrestaShop)

Zastanówmy się teraz, czym powinien się cechować dobry konfigurator. Aby ułatwić sobie to zadanie, zebraliśmy kilka interesujących przykładów z polskiego rynku.

AKCESORIANAGROBKOWE.PL

Przykład sklepu online AkcesoriaNagrobkowe.pl wdrożonego przez nas na oprogramowaniu PrestaShop idealnie pokazuje, że przy odrobinie kreatywności można stworzyć konfigurator produktowy nawet w przemyśle funeralnym. 

Ten konfigurator pozwala dostosować wygląd napisów, które pojawią się na nagrobku. Producent pozwala wybrać rodzaj i wielkość czcionki, kolor i rodzaj wykończenia (w przypadku czcionki srebrnej). Po dobraniu tych parametrów można wysłać do sklepu prośbę o wycenę określonej konfiguracji. Chociaż producent domyślnie oferuje 3 kolory czcionki, to jest możliwość złożyć zapytanie o kolor niestandardowy. 

Jakie wnioski warto wyciągnąć z przykładu AkcesoriaNagrobkowe.pl? Przede wszystkim, dobrze się zastanów jakie elementy Twojej oferty możesz poddać personalizacji. Może się okazać, że jest ich więcej, niż myślisz. Po drugie, zadbaj, aby konfigurator był krótki i konkretny. Nie marnuj przestrzeni na dodatkowe opisy i instrukcje. Sam wybór odpowiedniego wariantu produktu powinien być możliwie ułatwiony, podobnie jak cała ścieżka zakupowa zresztą.

TWÓJBROWAR.PL

Kolejny przykład pochodzi ze świata piwowarów. TwójBrowar.pl to sklep internetowy, który oferuje materiały i akcesoria dla osób, które chcą samodzielnie warzyć piwo. Sprzedawca wziął pod uwagę, że nie każdy początkujący piwowar musi mieć odpowiednią wiedzę, aby stworzyć własną recepturę. Aby ułatwić nieco to zadanie, powstał kalkulator, który jest właśnie konfiguratorem produktowym. Chociaż ten konfigurator jest bardziej rozbudowany niż w wypadku AkcesoriaNagrobkowe.pl (użytkownik może wybrać m. in. surowce fermentujące, chmiele, drożdże i inne dodatki) to jest bardzo intuicyjny i szybki do uzupełnienia. Gotową recepturę można zapisać w swoim wirtualnym dzienniku lub udostępnić znajomym (zwracamy uwagę na potencjał marketingowy takiego rozwiązania).

KONFIGURATOR MEBLI BIUROWYCH

Konfiguratory doskonale sprawdzają się w szeroko rozumianej branży meblowej. Korzystają z nich zarówno giganci (BRW, IKEA), jak i mniejsze firmy wykonujące meble na zamówienie. Konfigurator produktowy, który prezentujemy w tym przykładzie pozwala dopasować biurko do oczekiwań klienta. Wybrać można:

  • kolor blatu i stelaża,
  • kształt, rozmiar i grubość blatu,
  • rodzaj stelaża,
  • a nawet takie dodatkowe elementy jak strona mocowania kontaktów nablatowych czy rodzaj uchwytu na monitor komputera

W efekcie klient może stworzyć biurko, które nie tylko pasuje do rodzaju wykonywanej pracy i preferencji użytkownika, ale też idealnie wpasowuje się w istniejącą przestrzeń biurową.

Skąd wziąć konfigurator?

Jeśli masz sklep internetowy oparty na silniku PrestaShop, to nasze zaawansowane narzędzie pozwoli Ci na pokazanie w sklepie niestandardowych produktów w ramach konfiguratora. Jego warunkowy system zarządzania zmianami krok po kroku jest wprost idealny do tworzenia wielopoziomowego, złożonego produktu z wieloma możliwościami personalizacji. Wybory klienta determinują sposób wyświetlania kolejnych opcji i kroków. Właśnie w ten sposób działają konfiguratory AkcesoriaNagrobkowe i TwójBrowar.pl. 

W zależności od wybranej kombinacji klient widzi aktualizowaną w czasie rzeczywistym cenę. Możliwy jest również dodatkowy dymek z podpowiedziami wyjaśniający konkretną opcję (co ułatwia klientowi podjęcie decyzji).

Dzięki temu modułowi możesz: 

  1. Budować konfiguracje w oparciu o cechy produktu (np. kolor) lub nawet inne produkty (traktowane jako dodatki)
  2. Wybierać między pojedynczym wyborem a polem wielokrotnego wyboru.
  3. Udostępnić wgląd w procentowy postęp procesu konfiguracji i przejrzyste podsumowanie stworzonej konfiguracji produktowej.

Dodatki do modułu pozwalają na tworzenie zaawansowanych formuł cenowych, wizualizację 2D produktu (w zależności od wybranych opcji) oraz import zamówień z podziałem na pojedyncze elementy składowe do systemu magazynowego, dzięki czemu produkty, które są konfigurowalne i składają się z kilku innych produktów, mogą być ściągane ze stanów magazynowych jako odrębne przedmioty, a nie jako jeden skonfigurowany produkt.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o naszym module, albo potrzebujesz pomocy ze wdrożeniem takiego konfiguratora – zapraszamy do kontaktu! Zespół DIH od wielu lat specjalizuje się w obsłudze sklepów internetowych zbudowanych na platformie PrestaShop. Znajdziemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie i dopasujemy je do Twojej oferty i oczekiwań.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.