Aktualizacja PrestaShop do wersji 1.7 – warto czy nie?

PrestaShop w najnowszej wersji 1.7 przyniósł sporo zmian oraz wywołał niemałe poruszenie w branży. Konieczność postawienia sklepu internetowego na nowo, poprawa bezpieczeństwa i czytelności kodu, trudniejsze wdrożenia i brak kompatybilności szablonów czy ułatwienie zarządzania sklepem. To tylko niektóre z licznych cech nowej wersji PrestaShop. Czy warto podążać ze zmianami i zaktualizować PrestaShop do wersji 1.7?

Kluczowe zmiany, jakie zaszły w PrestaShop 1.7

Najistotniejszą zmianą z punktu widzenia webmasterów oraz ich klientów jest oparcie platformy na nowym frameworku Symfony, co uniemożliwia transfer sklepów na nową wersję, jednocześnie obligując programistów do postawienia sklepu na wersji 1.7 od nowa. Należy również zaznaczyć, że szablony graficzne oraz większość modułów i narzędzi z wersji 1.6 nie jest kompatybilnych z wersją 1.7.

Zmiany w kodzie PrestaShop spowodowały nieco utrudnień po stronie programistycznej. Są nimi m.in. dłuższa kompilacja kodu czy znaczne różnice w architekturze platformy pomiędzy poszczególnymi sub-wersjami PrestaShop w wersji 1.7. Prowadzi to przede wszystkim do znacznego wydłużenia czasu wdrożenia sklepu na nowej wersji platformy sprzedażowej.

Zmiany w architekturze kodu wymagają zaktualizowania sklepu, wgrania nowego kompatybilnego szablonu oraz migracji wszystkich danych z wersji 1.6 do wersji 1.7. Migrację można wykonać za pomocą poleceń bazodanowych SQL lub za pomocą specjalistycznych narzędzi. Istotne jest, aby zadbać o zachowanie identycznej struktury linków do kategorii i produktów, co pozwoli zachować aktualne pozycje w SERP wyszukiwarki i nie obniżać ruchu organicznego.

Z drugiej strony nowa odsłona PrestaShop zapewnia wiele korzyści i zalet. Jedną z ważniejszych jest uproszczenie zarządzania platformą. Dzięki temu obecnie zakładanie, zarządzanie i rozbudowa sklepów jest o wiele prostsza, szybsza i bardziej intuicyjna, a także elastycznie dopasowuje się do potrzeb właścicieli sklepów internetowych. Administrowanie i zarządzanie sklepem ułatwia również zwiększenie czytelności szablonów i kodu, co ułatwia tworzenie narzędzi i modułów oraz dedykowanych rozwiązań.

Nie bez znaczenia jest także załatanie wielu luk bezpieczeństwa oraz zachowanie standardów kodu PrestaShop dostosowanych do aktualnych oraz przyszłych wymogów RODO. Unowocześnienie architektury kodu oraz implementacja wielu rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo zapewnia zarówno właścicielom, jak i klientom końcowym sklepów opartych na platformie PrestaShop o wiele wyższy poziom bezpieczeństwa i ochrony przed zróżnicowanymi atakami hakerskimi.

Nowe funkcjonalności wprowadzone w PrestaShop 1.7

Strona produktu

Ciekawą i dość ważną nowością w PrestaShop 1.7 jest wprowadzenie strony produktu. Rozwiązanie to umożliwia szybsze i łatwiejsze dodawanie nowych produktów i kategorii oraz kompleksowe zarządzanie nimi.

Odświeżony panel administracyjny i sekcja modułów

Dzięki odświeżeniu wizualnym i technicznym panelu administracyjnego wraz z sekcją modułów twórcy zapewnili webmasterom i właścicielom łatwiejsze nawigowanie i zarządzanie sklepem w obrębie tych sekcji.

Szybsze wczytywanie zasobów sklepu

Implementacja nowoczesnej struktury szablonów pozwoliła przyspieszyć wczytywanie zasobów sklepu w przeglądarce, co znacząco przyczynia się do zwiększenia user experience i potencjalnych wskaźników konwersji.

Taki sam URL w koszyku

Adres URL w koszyku uległ ujednoliceniu, co oznacza, że nie zmienia się on na poszczególnych etapach finalizacji zamówienia. Zwiększa to estetykę tego rozwiązania, natomiast ogranicza możliwości analityczne i remarketingowe.

Zmniejszenie kontroli uprawnień

W PrestaShop w wersji 1.7 zmniejszono liczbę zapytań o uprawnienia podczas zarządzania i modyfikowania zasobami sklepu, co z jednej strony ułatwia pracę webmasterom i programistom, a z drugiej może przyczyniać się do utraty danych czy powstawania wad w kodzie sklepu.

Usunięcie porównywarki produktów i listy życzeń

Funkcja porównywania produktów i zapisywania produktów w liście życzeń została usunięta z podstawowej wersji PrestaShop. Oczywiście funkcje te można dodać instalując dodatkowe moduły.

Usunięcie podglądu koszyka

Funkcja podglądu koszyka również została usunięta z podstawowej wersji PrestaShop 1.7. Niemniej, również może być ona dodana za pomocą dodatkowych modułów.

Usunięcie drzewa kategorii

Drzewo kategorii to jedna z opcji wyświetlania menu kategorii produktów. Usunięcie tej opcji w podstawowej wersji PrestaShop 1.7 ograniczyło błędy spowodowane nieprawidłowym wyświetlaniem nadmiernej liczby kategorii produktów.

Wdrożenie sekcji tłumaczeń

Wraz z nową wersją oprogramowania twórcy podzielili sekcję tłumaczeń na pomniejsze sekcje, co skomplikowało tłumaczenia produktów, modułów czy narzędzi.

Zaawansowane zarządzanie magazynem (ZZM)

W wersji 1.7 przeniesiono darmową funkcję zaawansowanego zarządzania magazynem (ZZM) z narzędzia PrestaShop ERP do płatnego systemu ERP dla małych i średnich przedsiębiorstw, którego koszt wynosi 600 euro.

Wady i zalety PrestaShop 1.7

Do wad nowej wersji PrestaShop należy zaliczyć:

  • konieczność postawienia sklepu od nowa,
  • skomplikowane i wymagające przenoszenie danych z jednej wersji sklepu do drugiej,
  • ograniczona liczba kompatybilnych modułów i szablonów graficznych,
  • konieczność zakupu nowego szablonu i modułów,
  • ponowne dostosowywanie sklepu do nowej architektury i frameworka.

Powyższa lista wad nie oznacza, że PrestaShop w wersji 1.7 to złe rozwiązanie. Do jej licznych zalet możemy bowiem zaliczyć:

  • nowoczesne rozwiązania technologiczne,
  • brak długu technologicznego i ciągłość rozwoju,
  • zwiększony poziom bezpieczeństwa,
  • aktualne wsparcie techniczne,
  • dynamicznie rosnąca liczba dostępnych modułów i szablonów graficznych,
  • szybsze wczytywanie zasobów sklepu,
  • bardziej transparentny i prostszy sposób nawigowania po panelu administracyjnym,
  • łatwiejsze zarządzanie sklepem,
  • prostsze i wygodniejsze dodawanie produktów i kategorii oraz zarządzanie nimi,
  • łatwiejsze odnajdywanie zainstalowanych i niezainstalowanych modułów,
  • wyświetlanie podpowiedzi dla nowych użytkowników.

Czy warto zaktualizować PrestaShop do wersji 1.7?

Dylemat aktualizacji platformy PrestaShop do wersji 1.7 jest niezwykle wielopłaszczyznowy i dzieli właścicieli sklepów między zwolenników starszej wersji oraz osoby, które pragną iść z duchem czasu. Pod wieloma względami warto aktualizować PrestaShop do najnowszej wersji – pozwoli to zachować najwyższy poziom bezpieczeństwa, ograniczyć dług technologiczny czy zyskać pełne wsparcie techniczne. Z drugiej strony aktualizacja wiąże się z mnóstwem pracy i koniecznością wymagającej migracji zasobów sklepu.

Zatem, aktualizację sklepu do nowszej wersji PrestaShop rekomendujemy zwłaszcza w sytuacjach, w których sklep zaczyna odstawać pod względem funkcjonalności, estetyki czy UX i konwersji od konkurencji, nie jest w pełni dostosowany do urządzeń mobilnych, ciągnie za sobą dług technologiczny i drogie utrzymanie.

Z drugiej strony, jeżeli sklep wciąż jest przyjazny dla użytkownika, nie generuje nadmiernych kosztów utrzymania oraz pozostaje konkurencyjny, aktualizację PrestaShop do wersji 1.7 warto odłożyć nieco w czasie, do momentu pojawienia się większej liczby modułów, narzędzi i szablonów oraz dojrzenia nowego oprogramowania i usunięcia pewnych błędów oraz usterek przez jego twórców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)