Rodlew QMD – Case Study

O FIRMIE


Rodzinny biznes funkcjonuje nieprzerwanie od 40 lat. Od początku produkowane przez Rodlew QMD akcesoria nagrobkowe postrzegane były jako najwyższej jakości produkty.

Z przedsiębiorstwem współpracują artyści z Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, firma regularnie otrzymuje wyróżnienia – m.in. “Rzemieślnik Roku” czy “Menedżer Roku na Śląsku”. Rodlew QMD został także uhonorowany złotym okolicznościowym medalem za 25-letnią pracę na rzecz lokalnego środowiska.

Obecnie odlewnia realizuje zlecenia na rzecz osób prywatnych, jak i urzędów miast, parafii, czy innych jednostek użyteczności publicznej, dla których wykonywane są elementy dekoracyjne, takie jak płyty pamiątkowe, pomniki czy statuetki. Jednym z wielu sukcesów przedsiębiorstwa jest wykonanie pomnika Bronisława Piłsudskiego, znanego etnografa.

Nowe trendy w sprzedaży, możliwości technologiczne, otwarcie się na e-konsumentów sprawiło, że firma dostrzegła perspektywę rozwoju w kanale e-commerce. Jednak poprzedni sklep internetowy nie funkcjonował płynnie. Pojawiły się liczne problemy z integracją sklepu z funkcjonującym w firmie systemem ERP – Navireo. Marnował się potencjał jaki tkwi zarówno w e-commerce, jak i w samej branży. Potrzebne były nowe rozwiązania.

Jakie oczekiwania postawiono przed e-sklepem?

Pierwsza wersja sklepu online wdrożona na silniku PrestaShop nie spełniała swojej roli i nie była rozwijana. Trudno było znaleźć płaszczyznę, w której e-sklep byłby odpowiednio sformatowany, skonfigurowany czy zoptymalizowany. Zarówno identyfikacja wizualna, funkcjonalność, integracje czy użyteczność nie działały w sposób właściwy i nie odpowiadały na dzisiejsze trendy. Także szybkość e-sklepu nie była zadowalająca i nie spełniała oczekiwań. Równie istotną kwestią było przestrzeganie danych osobowych. Klient oczekiwał szczelnego zabezpieczenia wrażliwych informacji.

Zarząd firmy oczekiwał od sprzedaży w kanale online wyników. Te nie były możliwe do osiągnięcia ze źle funkcjonującym sklepem internetowym. E-sklep miał pracować na wizerunek marki w sieci, promować jej obecność. Do sprzedaży w kanale online miały prowadzić kampanie online, które też budowały by silną markę w sieci. Tak samo jak kampanie SEO, które w starej wersji nie mogły być skutecznie prowadzone.

Dużym wyzwaniem była również poprawa obsługi sklepu online, który źle współpracował z system ERP – Navireo. Zastana sytuacja wymagała znacznej ingerencji, ze względu na to, że systemy zupełnie ze sobą nie współpracowały. Przekładało się to na komfort pracy, zwiększało ryzyko pojawiania się błędów oraz wymagało od pracowników firmy dużego i zbędnego nakładu pracy.

Działania dih, które przyniosły efekt – PrestaShop

Po omówieniu wszelkich kwestii z klientem, przeanalizowaniu kondycji sklepu i środowiska online znaleźliśmy rozwiązanie. Całość wymagała znacznego nakładu prac. Wspólnie z klientem ustaliliśmy, że pozostajemy przy platformie PrestaShop, na której był już postawiony e-sklep. Jednak potencjał tej platformy się marnował, choć daje ona olbrzymie możliwości rozwojowe. Jest to jedno środowisko działające na zasadach multistore i w tym przypadku było to rozwiązanie optymalne. Należało zaplanować nowe wdrożenie obejmujące re-design działającego e-sklepu. W ramach skuteczniejszego wypozycjonowania marki RodlewQMD w sieci zaproponowaliśmy podział na wizytówkę www.rodlewQMD.pl oraz na sklep online www.akcesorianagrobkowe.pl. Wizytówka oraz sklep funkcjonujące na odrębnych domenach mają większy potencjał, możliwości linkowania zewnętrznego między serwisami.

Wysoka kultura społeczności tej platformy, stale rozwijany silnik, otwarte źródło kodu, funkcjonalność i nieograniczone możliwości konfiguracyjne, a także responsywność także stały po stronie argumentów, które przekonują o najwyższej jakości platformy PrestaShop.

Zastany obraz, czyli pierwotną wersję e-sklepu poddaliśmy walidacji, której celem było wylistowanie błędów, które zastaliśmy. W ten sposób mogliśmy sprawnie przejść do projektowania nowego środowiska online dla firmy Rodlew QMD.


Jak przebiegało całe wdrożenie:

  • przygotowaliśmy projekt architektury informacji – znacznie różniący się od poprzedniej mało angażującej użytkownika wersji. W tej chwili sklep jest czytelny, prezentujący wartości marki i buduje zaufanie,

  • edycja i ostylowanie szablonów maili – poprzednia wersja sklepu nie była wyposażona w spersonalizowane szablony maili. Całej szacie graficznej brakowało identyfikacji wizualnej z marką. Nowe szablony maili są zaprojektowane od podstaw tak, by odpowiadały nowej identyfikacji,
  • zaprojektowaliśmy makiety zarówno dla wersji desktopowej, jak i mobilnej – mocno zaniedbanej w pierwotnej wersji. E-sklep nie funkcjonował poprawnie i nie dostosowywał się w optymalny sposób do różnych nośników, opracowaliśmy też projekty layoutów dla wersji mobile oraz desktop – grafika idzie w parze z użytecznością. Powagę branży podkreśliliśmy stylowym projektem graficznym i wyposażyliśmy w nowoczesny UX. W tym celu wykorzystaliśmy własny pomysł na użycie modułu Era Home Product Catalog Categories, który wspiera listing kategorii z produktami na stronie głównej sklepu, 
  • rozpoczęliśmy wdrożenie.

Powiew świeżości

Porównanie wersji


Nowa wersja mobilna:

Stara wersja mobilna:


Wiele do życzenia pozostawiały również wyniki prędkości ładowania sklepu. Jako rozwiązanie zaproponowalismy zastosowanie modułu lazy loading, który znacznie przyspieszył działanie strony optymalizując procesu ładowania zdjęć na stronie kategorii. Natomiast zbyt duże obrazy skompresowaliśmy wykorzystując moduł tinyPNG.

Wracając do przestrzegania danych osobowych. Zabezpieczyliśmy szczelność informacji pozostawianych przez użytkowników wykorzystując moduł GDRP / RODO dla PrestaShop.

Istotną kwestię stanowiły również wdrożone w starej wersji sklepu nieużyteczne, również obciążające szybkość e-sklepu funkcje. Jedną z nich był konfigurator 3D, którego działanie polegało na wgraniu zdjęcia nagrobka do sklepu i umieszczaniu akcesoriów bezpośrednio na nagrobku. Funkcja efektowna, ale bardzo angażująca użytkownika, co w rezultacie sprawiło, że była bezużyteczna. W zamian zaproponowaliśmy firmie stworzenie profesjonalnych modeli 3D akcesoriów nagrobkowych produkowanych przez firmę Rodlew QMD oraz modeli 3D nagrobków i umożliwienie stworzenia wizualizacji 3D nagrobka z produktem.

By funkcja działała w pełni sprawnie skorzystaliśmy z autorskiego pomysłu wykorzystując do tego moduł galerii LookBook oraz wizualizacje 3D, które pozwoliły stworzyć galerię zdjęć z odnośnikami do produktów. 

Klient zainteresowany danym produktem może przejść do galerii i zobaczyć jak dany produkt wygląda na nagrobku w różnych miejscach z innymi produktami. 


Galeria zdjęć z odnośnikami do produktów:


Nie mogliśmy też pominąć samej funkcjonalności e-sklepu. By zoptymalizować użyteczność platformy wprowadziliśmy kilka funkcji poprawiających UX:

  • back to top, przycisk przywracający na górę strony – ułatwiona nawigacja na stronie z możliwością jej szybkiego przewijania z dołu do góry,
  • sticky menu – pływające menu, podążające za przewijaniem strony w dół,
  • swipe gallery dla wersji mobile – przesuwane z lewa na prawo zdjęcia produktów za pomocą gestów swipe na stronie produktowej w wersji mobilnej,
  • HotInfo – możliwość wstawienia na stronę sklepu dodatkowego bloku (np. na topie) z jakimikolwiek informacjami,
  • products from category – możliwość dodania do stron produktowych bloku z podobnymi produktami (z wybranej kategorii),
  • moduł logowania za pomocą mediów społecznościowych,
  • wdrożenie koszyka realizującego proces zakupowy w jednym kroku – poprawia użyteczność,
  • logowanie za pomocą Facebook`a – znacznie ułatwiające i przyspieszające procesy rejestracji i zakupu.

Przy okazji pracy nad nową wersją sklepu usunęliśmy również wiele błędów, które wpływały na funkcjonowanie sklepu online, m.in.:

  • ograniczenie geograficzne – wdrożone zostało indywidualne rozwiązanie, które w inny sposób prezentuje ofertę dla użytkowników z Polski oraz spoza kraju.
  • przestarzałe już rozwiązanie w postaci widgeta facebooka w formie wysuwanej zakładki został zastąpiony przyciskami do polubienia strony na facebooku (widocznymi w stopce i górnej belce) – kod starego widgeta kolidował z innymi skryptami na stronie, co przekładało się na liczne problemy na froncie sklepu,
  • spamy botów, które zakładały nowe konta – poprzednie rozwiązanie było niewydajne, co prowadziło do stałych ataków botów. Na stronie jest wiele formularzy kontaktowych, co wymagało napisania od podstaw modułu, który spełniał indywidualne oczekiwania klienta. Na potrzeby wdrożenia powstał nowy moduł z zabezpieczeniem ReCaptcha, który z modyfikacjami programistycznymi rozwiązały problem ataków.

Istotnym działaniem przed uruchomieniem nowej strony www i e-skepu było też przekierowanie funkcjonujących już adresów URL istniejących już w indeksie Google na nowe przyjazne adresy. W tym celu wykorzystaliśmy moduł URL Redirect (301/302/303), który pozwala zarządzać przekierowaniami 301.

Korzyści?

Jak wdrożenie wpłynęło na rozwój marki w kanale ecommerce


Środowisko ecommerce ma wiele płaszczyzn. Z jednej strony sklep jest dla e-konsumentów, z drugiej ma być łatwy w obsłudze dla jego administratorów. Korzyści jakie ma przynosić wynikają z budowy zasięgów, wiarygodności, zaufania, co w rezultacie przekłada się na większy zysk. Z drugiej strony cały system, w tym przypadku oparty na środowisku PrestaShop, ma być zoptymalizowany, efektywny, wpływający na ergonomię pracy.

Zmiany jakie wprowadziliśmy można zatem podzielić na te dotyczące kontaktu z klientem oraz te udoskonalające codzienną pracę. Klient jest pod naszą stałą opieką supportową i w końcu zyskał partnera na którego może liczyć i chce się rozwijać. Stała opieka profesjonalistów oraz indywidualnie zaprojektowany hosting pod platformę PrestaShop jest gwarancją szybkiej reakcji, optymalizacji procesów, poprawy ergonomii pracy przy e-sklepie.

W najbliższym czasie firma planuje rozwój sklepu o nowe funkcje. Jedną z takich będzie  integracja z platformą Amazon z wykorzystaniem modułu Amazon Market Place.

Klient oczekuje również sprawnie organizowanych promocji oraz stworzenie atrakcyjnego programu lojalnościowego. Planujemy wdrożyć te możliwości korzystając z efektywnego modułu All-in-one Rewards

Właściwymi korzyściami są więc możliwości poszerzenia skali działalności o obecność w sieci. Uzupełnienie sklepu o moduł SEO Performance (URL Cleaner) sprawiło, że strona www i sklep zyskały “przyjazne” linki poprzez usuwanie liczb (identyfikatorów) wyświetlanych w adresie URL, przez co sklep może być skutecznie pozycjonowany. Przyjazne linki otwierają drogę do prowadzenia efektywnych kampanii SEO, dzięki czemu marka ma realne szanse na wprowadzenie fraz kluczowych do TOP 10.

Nie da się pominąć kwestii organizacyjnych wewnątrz firmy. Cały proces naprawczy pomógł firmie lepiej funkcjonować. Eliminacja błędów, które powstawały na linii ERP Navireo – sklep, pozytywnie wpłynęły komfort pracy. 

Zastosowane, rozwojowe moduły są też gwarantem ekspansji marki zarówno na polskim, jak i zagranicznym rynku.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)