PrestaShop 1.6 i 1.7 – porównanie

PrestaShop w wersji 1.6 powstała w końcówce 2016 roku, a przez cały swój cykl życia przechodziła spore zmiany i modyfikacje. W czerwcu wersja 1.6 przestała otrzymywać wsparcie. Pierwsza wersja beta PrestaShop 1.7 opublikowana została na początku czerwca 2016 roku i od tego czasu otrzymała niemal 50 aktualizacji. Ostatnia z nich (w chwili pisania artykułu) miała miejsce pod koniec sierpnia bieżącego roku, aktualizując PrestaShop do wersji 1.7.6.1 Stable.

Jak zmieniło się oprogramowanie PrestaShop między wersją 1.6 a 1.7? Co wersja 1.7 robi lepiej od 1.6 oraz czym tak naprawdę różnią się one między sobą? Sprawdźmy.

Porównanie platformy PrestaShop 1.6 i 1.7

Wersja 1.7 oparta została na zupełnie nowym rozwiązaniu technologicznym – Framework Symfony, co determinuje konieczność postawienia sklepu od nowa na aktualnym frameworku. Poza tym zarówno szablon graficzny, jak i niektóre moduły dostosowane do wersji 1.6 nie są kompatybilne z aktualną wersją PrestaShop.

Zmiany, jakie zaszły w oprogramowaniu PrestaShop sprawiły, że stało się ono bardziej przyjazne dla użytkownika. Twórcy opracowali je w taki sposób, aby ułatwić użytkownikom zakładanie sklepów oraz ich rozbudowę i modyfikację zgodnie z potrzebami prowadzonego biznesu.

Z drugiej jednak strony pojawiło się kilka utrudnień programistycznych – takich jak m.in. znaczne różnice pomiędzy poszczególnymi wydaniami sub-wersji PrestaShop 1.7 czy o wiele dłuższy czas kompilacji kodu. Powoduje to wydłużenie czasu niezbędnego do wdrożenia nowej odsłony PrestaShop. Z kolei jednak długi czas oczekiwania i nieco więcej pracy przy wdrożeniu rekompensowane są czytelniejszym szablonem, bardziej transparentnym kodem oraz łatwiejszym zarządzaniem sklepem.

Jedną z kluczowych funkcji, które zostały wprowadzone do wersji 1.7, jest strona produktu. Opcja ta pozwala na łatwe i szybkie dodawanie nowych produktów i zarządzanie nimi oraz kategoriami produktowymi. Panel administracyjny oraz sekcja modułów również przeszły znaczne odświeżenie, co ułatwiło lepsze zarządzanie tymi sekcjami oraz nawigowanie po nich. 

Z punktu widzenia zarówno właściciela sklepu, jak i jego klientów kluczową dużą zaletą nowej wersji PrestaShop jest o wiele szybsze wczytywanie podstron sklepu. Możliwe jest to dzięki nowej strukturze szablonów.

Aktualizacja PrestaShop do wersji 1.7 prowadzi również do zachowania możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Twórcy w aktualizacji usunęli różnego rodzaju błędy w kodzie, które mogłyby w przyszłości doprowadzić do ataków hakerskich. Nowoczesna architektura i zaimplementowane rozwiązania technologiczne zapewniają użytkownikom PrestaShop większą odporność na ataki, a zachowanie ciągłości rozwoju ogranicza powstawanie tzw. długu technologicznego, który mógłby z czasem uniemożliwić dalszy rozwój e-biznesu.

Co jeszcze uległo zmianie?

PrestaShop 1.7 zmieniła również mnóstwo pomniejszych funkcjonalności. Poniżej prezentujemy istotniejsze z nich.

Drzewo kategorii

W najnowszej wersji PrestaShop możliwość wyboru menu w formie drzewa kategorii została usunięte. Decyzja ta spowodowana była nadmiernym skomplikowaniem struktury menu przy zbyt dużej liczbie kategorii.

Wdrażanie tłumaczeń

W PrestaShop 1.7 tłumaczenia zostały podzielone na sekcje, a ich wdrażanie zostało nieco bardziej skomplikowane względem sposobu tłumaczenia znanego z PrestaShop w wersji 1.6.

Kompatybilność modułów i narzędzi

Jedynie nieliczne moduły i narzędzia działające na wersji 1.6 są kompatybilne z najnowszą odsłoną PrestaShop – np. FreshMail. Niemniej non stop pojawiają się nowe moduły zaprojektowane specjalnie pod PrestaShop 1.7, co w perspektywie czasu ograniczy braki w dostępności konkretnych modułów i narzędzi implementowanych w sklepach.

Taki sam URL w całym koszyku

Dzięki zmianom adresu URL na poszczególnych etapach finalizowania koszyka, PrestaShop 1.6 pozwalała na śledzenie etapu porzucania koszyka. Obecnie w PrestaShop 1.7 URL został ujednolicony na całym etapie finalizacji koszyka, co uniemożliwia wyodrębnienia etapów zamówień za pomocą narzędzi analitycznych. Rozwiązanie to znacząco ogranicza możliwości analityki i remarketingu.

Weryfikowanie uprawnień

PrestaShop 1.6 weryfikował uprawnienia na wielu etapach zarządzania sklepem. Nowsza wersja nie podchodzi do kwestii uprawnień w tak restrykcyjny sposób, co może prowadzić do niebezpieczeństwa powstawania błędów w kodzie, utraty danych oraz ogólnego chaosu.

Lista życzeń i porównywanie produktów

PrestaShop 1.7 w standardowej wersji nie posiada znanej i lubianej funkcji listy życzeń i porównywarki produktów znanych z jej poprzedniej odsłony. Problem ten można oczywiście rozwiązań za pomocą instalacji dodatkowych modułów.

Podgląd koszyka

Podgląd koszyka w postaci wyświetlania miniaturek produktów po najechaniu na ikonę koszyka to kolejna funkcja, która zniknęła z PrestaShop 1.7. Funkcjonalność tę można zaimplementować za pomocą dodatkowego modułu.

Zaawansowane zarządzanie magazynem (ZZM)

Funkcja zaawansowanego zarządzania magazynem w wersji PrestaShop 1.6 była dostępna za darmo w ramach PrestaShop ERP. Rozwiązanie to zostało usunięte z systemu ERP w wersji PrestaShop 1.7 i przeniesione do nowo powstałego systemu ERP dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dodatkowo funkcja ZZM uzyskała wiele dodatkowych funkcjonalności. Koszt tego systemu do zarządzania magazynem wynosi obecnie 600€.

Podsumowanie

Między oprogramowaniem platformy PrestaShop w wersji 1.6 a 1.7 zaszły bardzo znaczące zmiany, które w istotny sposób wpływają zarówno na właścicieli, osoby administrujące i zarządzające sklepem, jak i klientów końcowych. Zmiany te odchudziły kod, zwiększyły jego czytelność, intuicyjność i bezpieczeństwo, jednak jednocześnie ograniczyły liczbę przydatnych funkcji implementowanych w standardowej wersji platformy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)