Mobilna wersja www – warto?

Kilka dni temu Google postanowiło zaakcentować swoją niekwestionowaną władzę na rynku i pogroziło palcem dla twórców mobilnych wersji stron internetowych. Wg amerykańskiego giganta użytkownicy mobilnego Internetu nadal są traktowani raczej drugorzędnie. Zaprezentowano najpopularniejsze błędy popełniane przez webmasterów oraz zarekomendowano działania które powinny owe błędy wykluczyć. Dodatkowo, aby pokazać że sprawa jest poważna, strony których wersja mobilna nie jest skonfigurowana poprawnie będą od teraz karane przez Google poprzez spadek w wynikach wyszukiwania. Użytkownicy mobilnego Internetu na pewno będą zadowoleniu z takiego obrotu spraw. Gorzej z właścicielami stron.

Czym właściwie jest strona mobilna

Mobilne strony www to nic innego jak przekształcone wersje zwykłych stron przystosowane do odtwarzania ich na urządzeniach mobilnych. Czyli telefonach komórkowych, smartfonach i tabletach. Choć te ostatnie mają obecnie takie rozdzielczości ekranów iż witryny odpalają się na nich w normalnej wersji. W jaki sposób przystosowana?

Mówi Mariusz, osoba która w naszej firmie zajmuje się m.in. tworzeniem takich wersji mobilnych:

Strona mobilna ze względu na fakt, iż jest uruchamiana na urządzeniach o dużo mniejszych przekątnych ekranowych z konieczności musi zostać zupełnie inaczej zbudowana. Najczęściej rezygnuje się z rozbudowanych form graficznych skupiając się jednocześnie na samym przekazie merytorycznym. Musimy zatem wyjść z założenia, że potencjalny użytkownik strony mobilnej szuka dostępu do szybkiej informacji, a nie pięknej i bogatej w grafikę strony WWW. Nie możemy jednak w całej tej „oszczędności graficznej” zapominać o standardowych i kluczowych elementach, które powinny jednak zostać. Różnego rodzaju belki tworzące tła dla menu, miniatury zdjęć przy tekstach czy też wypunktowania graficzne, piktogramy ułatwiające orientacje w treści strony.

Ważne jest też jest aby mobilnej wersji nie wzbogacać elementami Flash czy JavaScript gdyż często powodują one problemy w prawidłowym wyświetlaniu się strony. Z uwagi na to, że mobilne wersje stron uruchamiane są na wielu urządzeniach o różnych parametrach wyświetlaczy dobrze też gdy treść strony była na tyle elastyczna aby dostosowywała się do różnych urządzeń i rozdzielczości.

Kolejnym bardzo ważnym elementem różniącym wersję desktopową od mobilnej jest stosowanie dużych (w stosunku do treści) przycisków nawigacyjnych (na małym ekranie dużo trudniej kliknąć w link).

Cechy mobilnej wersji www

Aby odpowiednio dostosować kod i zawartość strony do odtwarzania jej na smartfonach można to zrobić w dwojaki sposób:

  • Przygotować mobilną wersję na zupełnie nowym adresie url, czyli tak naprawdę tworzymy zupełnie nową stronę. Daje się to zazwyczaj na subdomenie z literką „m” przed adresem.
  • Przygotować responsywną wersję strony – kod i arkusze stylów CSS są tak skonstruowane że strona „wie” jak się zachować na urządzeniach z mniejszą rozdzielczością czy w różnych orientacjach (np. czy trzymamy telefon poziomo czy pionowo)

Dobry pomysł

Wg ostatnich badań w Polsce jest już ponad 5,5 mln użytkowników Internetu mobilnego. Na całym świecie jest to już ponad miliard osób. Przewiduje się że już przyszłym roku liczba ta zrówna się z liczbą internautów stacjonarnych. Trudno się dziwić. Technologia pozwala na coraz mniejsze i użyteczniejsze urządzenia, które takie surfowanie umożliwiają.

Niestety część stron internetowych nie dostosowało się do tego postępu. Kiedy odpali się je na smartfonie potrafią przyprawić o ból głowy. Witryny w wersjach mobilnych są często dość kiepskiej jakości. Zarzuca się im  przede wszystkim złe przekierowania (link zamiast do konkretnego tekstu prowadzi do strony głównej), zbyt długie otwieranie się stron, nieprawidłowe dostosowanie technologii (java, flash) czy choćby dodawanie materiałów wideo, które nie wyświetlają się na wersjach mobile.

I to oczywiście powinno się zmienić. Wydawca www, jeśli zależy mu na jak najszerszym zasięgu musi być świadomy, że takie mankamenty mu w tym nie pomogą. Dlatego oświadczenie Google może być sygnałem że Internet mobilny będzie przyjaźniejszy:)

Zły pomysł

No dobra, a co jeśli komuś nie zależy na tym aby jego strona była w pełni wersją mobilną? Są branże i firmy którym w zupełności wystarcza to, że można ich znaleźć za pomocą stacjonarnego urządzenia. Być może ich strategia działań nie skupia się na użytkownikach mobilnych. Oprócz tego dodatkowy koszt jaki muszą ponieść na dostosowanie się do standardów które wyznaczył wujek Google zupełnie nie leży w ich budżecie. Dlatego już teraz podniosło się sporo głosów, że Google trochę za bardzo wykorzystuje swoją pozycję na rynku. Jak to w rzeczywistości będzie wyglądało to się okaże już wkrótce.

Mobilne SEO

Zasady pozycjonowania stron mobilnych są takie same jak i tych desktopowych. Tutaj nic się praktycznie nie zmienia. Zasadniczą różnicą jest tak naprawdę optymalizacja samej witryny. Jeśli zdecydujemy się na stworzenie mobilnej www (zazwyczaj jest to na subdomenie z literką „m” przed adresem) to należy pamiętać o kilku rzeczach aby robot Googla efektywnie zczytał ją. Tak jak wcześniej wspominałem, użytkownicy urządzeń przenośnych mają trochę inne oczekiwania co wyszukiwanych treści w sieci. Chcą szybko i łatwo znaleźć informacje więc musi ona być w zwięzły sposób przedstawiona. Również frazy kluczowe są często dość specyficzne dla wyszukiwania mobilnego. Internauta poza domem może szukać zupełnie innych rzeczy, w zupełnie inny sposób niż przy biurku 🙂 No i oczywiście trzeba pamiętać o wytycznych Googla co do samej budowy kodu oraz linków.

Warto mieć wersję mobilną czy nie?

To zależy:) Jeśli Twoja strona wyświetla się poprawnie na małych ekranach i akurat masz inne ważniejsze wydatki to raczej nie warto pochopnie podejmować takich decyzji. Jeśli jednak masz serwis który na bieżąco umieszcza różne treści, jest poczytny i często odwiedzany to warto się mimo wszystko zastanowić. Sprawdź kto Cię odwiedza, jak Cię użytkownicy wyszukują i jeśli Twoje badania pokażą że czas na ten krok to działaj. Jak coś można zgłosić się do nas;)

Na pewno, i to należy podkreślić, należy zastosować sie do sugestii Google co do poprawienia kilku istotnych rzeczy. Jeśli poważnie podejdą do swojej groźby – a wszystko na to wskazuje, skutki nie zastosowania się do ich zaleceń mogą być naprawdę opłakane. Nie od dziś wiadomo, że wysoka pozycja w wyszukiwarce często stanowi o „być albo nie być” dla wielu firm.

A jak jest z Waszymi stronami mobilnymi?


Mariusz Korzeniecki

O Autorze

15 odpowiedzi na “Mobilna wersja www – warto?”

  1. Bardzo dobrze, że google w końcu coś w tej sprawie robi. Korzystając ze zwykłego internetu mobilnego często traci się dostęp do naprawdę dużej części stron, a przestawienie ustawień na zwykłe znacznie utrudnia korzystanie i może przeciążyć urządzenie (spaliłem sobie w ten sposób komórkę).

  2. Myślę, że jeśli chcemy trafić do osób młodych to strona w wersji mobilnej jak najbardziej nam w tym pomoże. W dzisiejszych czasach młodzi ludzie korzystają z Internetu w telefonach, tabletach więc czemu nie? 🙂

  3. Fajny artykuł 🙂 Ciesze się ze google zaczyna robić z tym porządek 😀 

    Ja cały czas korzystam z mobilnego internetu poprzez telefon albo tabletu i muszę przyznać że  jak wchodzę na nie które strony to zaczynam się bulwersować bo chce skorzystać szybko z konkretnych informacji a niektóre strony tylko mi to utrudniają..  jestem osobą niecierpliwą, często strony tak długo mi się ładują ze od razu je wyłączam.. 🙂 

  4. Mam starszą wersję telefonu, niektóre strony wchodzą gładko, z innymi mam urwanie głowy. Nie mniej jednak chciałbym mieć możliwość szybkiego ładowania i przeglądania stron. Najbardziej denerwuje mnie kiedy nie mogę wcisnąć jakiegoś przycisku, bo po prostu nie chce się wcisnąć. Nie pamiętam z którą stroną tak miałem, ale myślałem, że spuszczę telefon w toalecie… ;x

  5. Nie rozumiem o jakiej wersji mowa?
    Przecież to wszystko robi się w CSS, nie musimy budować oddzielnychstron.
    Wystarczy użyć Media Query i style sheet zrobiony pod kątem przeglądarki przenośnej.
    Mam dosyć stary telefon Samsung, pracuje na nim moja strona, nawet jquery.
    Dlatego dodam tylko media query i napiszę arkusz CSS w którym powiększę przyciki w menu, zamiast 2 kolumn, będzie jedna. Prawa kolumna będzie wyświetlać się na dole.
    Czy uważacie że ma to szansę powodzenia?

    1. Wersja mobilna opiera się głównie o nowy kod CSS. Wiesz, tu nie chodzi tak naprawdę o budowę oddzielnych stron a o pewną modyfikację. Można robić to na różne sposoby. Albo ręcznie albo wykorzystując skrypty wspomagające. W zasadzie niczym się to nie różni i nie ma znaczenia z czego skorzystamy. Ważne aby na koniec strona poprawnie działała i nie przysparzała kłopotu użytkownikowi. No i oczywiście trzeba pamiętać o wytycznych Googla 🙂

      Spróbuj zrobić tak jak piszesz. Chętnie przetestujemy potem wynik Twojej pracy.

  6. W Webdesigner Magazine wyczytałem o stronie http://topcoat.io/
    Dają tam gotowy kod CSS i HTML na mobilną i normaną stronę.
    Trochę to wygląda słabo, bo każdy kto użyje tego będzie miał podobną stronę, ale warto jest poświęcić parę dni i zbudować coś doświadczalnego na tym szablonie.
    Wtedy zacznie się rozumieć o co tam chodzi i można robić zmiany.

  7. Powoli to już staje się standardem, strony większych instytucji (od portali społecznościowych po banki) posiadają już wersje mobilne. Za rok, dwa to pytanie będzie zbędne bo zapewne większość serwisów internetowych będzie w wersji mobilnej(na smartphone, na tablety). Sam zauważyłem z roku na rok zwiększoną ilość wejść na mojego bloga z tego typu urządzeń. Ja akurat miałem tego farta że skorzystałem z systemu WP(wordpress) gdzie mobilność była tam wprowadzona od samego początku prowadzenia.

  8. Tak się składa że w tym roku byłem na szkoleniu gdzie jeden z tematów był bardzo zbliżony do głównego tematu tego artykułu. Już wtedy bardzo mocno stawiano tezę że robienie dodatkowej wersji mobilnej to powoli standard przy wykonywaniu stron www. Osoby korzystające z Google Analytics mogą zaobserwować ile wejść jest robiona z tradycyjnych komputerów a ile ze smartfonów czy tabletów. W przypadku tych ostatnich jest to co raz większa liczba i która będzie jeszcze większa. Jeśli robimy stronę na zamówienie to taka dodatkowa wersja mobilna będzie się wiązała z dodatkowymi kosztami. Jednak jeśli opieramy się na jakimś gotowcu jak wordpress to taką mobilną wersję możemy mieć przy bardzo przystępnych kosztach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)