Kilka miesięcy temu napisałem artykuł o różnicach między Google Adwords a Facebook Ads. Wyjaśniłem tam podstawowe różnice między obiema formami reklam oraz wspomniałem m.in. o tym, że kampanie na Facebooku są troszkę bardziej skomplikowane w przygotowaniu. Głównie dlatego że dają sporo opcji wyboru. Nie mówię tu oczywiście o postach sponsorowanych które de facto można odpalić niezwykle łatwo i szybko. Aby jednak zacząć zabawę z kampaniami najpierw trzeba ogarnąć ustawienia konta.
Ustawienia
Na początku zburzę pewnie mit – tak, Facebook wystawia faktury i można normalnie się z nich rozliczać. Jak się okazuje sporo osób nie reklamuje się na tym portalu bo nie ma pojęcia jak to potem fakturować. Zaraz wyjaśnię jak to zrobić. Póki co zacznijmy od uzupełnienia formalności. W tym celu logujemy się na swoje konto (nie przełączamy na fanpage którym zarządzamy, wchodzimy z głównej, rozwijanej belki (prawy górny róg) w Zarządzanie reklamami a następnie z lewego menu wybieramy Ustawienia. Wypełniamy wszystkie wymagane pola które potem będą widniały na fakturze. Zapisujemy dane.
I tu uwaga! Jako że usługa reklamowa jest z za granicy mamy tu do czynienia z importem usług. Aby móc rozliczyć się z takich usług ze stawką VAT 0% (a nie 23% jak mówi nasze prawo) wymagana jest rejestracja swojej firmy jako podatnik VAT-EU. Dodam, że w tym przypadku rozliczamy się z oddziałem Facebooka w Irlandii a nie USA! W praktyce jest to numer NIP, ale poprzedzony literami PL. Rejestracji dokonuje się w Urzędzie Skarbowym.
Schodząc niżej znajdziemy sekcję Role na koncie reklamowym. Możemy tam dodać za pomocą przycisku Dodaj osobę innych użytkowników którzy mogą mieć konkretne funkcje na naszym koncie. Dostępna jest rola głównego Administratora (czyli Ciebie), Reklamodawcy konta, który może przeglądać, edytować i tworzyć reklamy na tym koncie oraz Analityk, który będzie mógł tylko sprawdzać statystyki. W oknie należy wpisać imię i nazwisko osoby lub adres którym ta osoba loguje się na Facebooku. Nie ma potrzeby tu dodawać kogokolwiek jeśli sam będziesz zarządzał całością.
Na końcu zostają nam do wyboru opcje powiadomień które będą do nas przychodziły na maila. Wybieramy te które chcemy i zapisujemy zmiany.
Rozliczenia
Aby móc ustawić formę płatności przechodzimy w menu bocznym do zakładki Rozliczenia -> Metody płatności. Tam klikamy Dodaj nową płatność i wybieramy formę która nam pasuje. Facebook oferuje 3 opcje płacenia za reklamy:
- Kartę kredytową lub debetową (Visa, Mastercard, American Express). Wystarczy wpisać dane z karty.
- Konto PayPal. Po wybraniu tej opcji zostaniemy przeniesieni na stronę PayPal by powiązać konta.
- Te otrzymywane są w ramach współpracy z Facebookiem, przy okazji różnych promocji lub po prostu w drodze zakupu. Warto pamiętać, że są tam ograniczenia czasowe które są opisane na kuponach. Więcej o kuponach możecie poczytać tutaj https://www.facebook.com/help/243807179069441/
Metod płatności można mieć kilka na raz i używać ich zamiennie. Po zakończonej kampanii, w zakładce Rozliczenia, pokażą sie faktury do pobrania w formacie PDF.
W następnym artykule opiszę jak założyć efektywne kampanie i jakich wyników się spodziewać.
Mariusz Korzeniecki