Problem z porzuconymi koszykami w sklepach internetowych należy do kategorii tych z którymi wygrać się nie da, ale walczyć trzeba. Pisałem już zresztą o tym jakiś czas temu w tym artykule. Dla wielu właścicieli sklepów na PrestaShop jest to nie lada problem, dlatego staramy się nie ustawać w poszukiwaniu coraz to lepszych rozwiązań, które współczynnik odrzuceń zmniejszą do minimum. Kolejnym z nich jest moduł Abandoned Cart Reminder 5 in 1 którego krótki opis przedstawiam poniżej.
5 w 1
Moduł o którym mowa pomaga zmniejszyć współczynnik porzuceń koszyka za pomocą pięciu różnych metod przypominania o nim.
- E-mail. Ta opcja pozwala na wysłanie do klienta automatycznie (lub ręcznie) maila z przypomnieniem o koszyku. Co więcej do takiego maila można załączyć kupon zniżkowy, ustalony wg dowolnych zasad. Maile można wysyłać do konkretnych grup klientów w zależności od wartości koszyka ustalając do każdej z nich różną treść oraz kod kuponu. Moduł oferuje pięć gotowych szablonów wiadomości które można w pełni dostosować. Maile można śledzić by sprawdzić czy zostały one otwarte.
- Pop-up. Ta opcja pozwala na skonfigurowanie pop-upa z przygotowanym przez nas komunikatem. Czasem klient, z różnych powodów postanawia opuścić sklep zanim sfinalizuje zakup. Gdy wróci do niego możemy przedstawić mu wyskakujące okienko z przypomnieniem o koszyku. Co więcej można umieścić tam również kod zniżkowy. Warto w tym miejscu podkreślić, że pop-up zadziała również dla klientów, którzy nie posiadają konta w sklepie, a więc nie zostawili swojego adresu email, na który moglibyśmy wysłać mailowe powiadomienie.
- Sticky Bar. Jest to praktycznie taka sama forma przypomnienia o koszyku jak popup z tym, że w formie tzw. sticky bar. Jest to przyklejony do góry strony pasek, na którym wyświetla się przygotowany przez nas komunikat. Opcja ta jest bardziej dyskretna i nie przysłania treści prezentowanej na sklepie internetowym. Więcej szczegółów (w tym również z np. kodem zniżkowym) wyświetla się dopiero po kliknięciu w pasek.
- Powiadomienie przeglądarki czyli tzw. powiadomienie Push. Jest to stosunkowo nowa metoda interakcji z klientem poprzez powiadomienia wysyłane przez przeglądarkę z której klient korzysta. Zaletą tego konkretnego rozwiązania jest fakt, że klient jest w stanie otrzymać powiadomienie (zarówno na urządzeniach mobile jak i desktop) nawet wtedy, gdy aktualnie nie korzystają z przeglądarki a robią coś innego, w innym programie.
- Powiadomienie w karcie przeglądarki. Zasadę działania tej opcji najlepiej przedstawić na przykładzie karty w przeglądarce z otwartym portalem Facebook. W momencie kiedy ktoś do nas coś napisze na Messengerze, to karta Facebooka wyświetla tekstowe powiadomienie, że otrzymaliśmy wiadomość. Dokładnie w ten sam sposób działa ta funkcja. Zmienia ona po prostu standardowy tytuł i opis karty na powiadomienie o porzuconym koszyku.
Poniżej omówienie tego modułu na naszym kanale poradnikowym YouTube.
Jak zwykle zachęcam do przesyłania propozycji na kolejne testy.
Mariusz Korzeniecki
hmm a jak to dziala z adblockiem i innymi jego wersjami? Popupy sa domyslnie blokowane, push takze, wiec?
Niestety Adblock działa po stronie przeglądarki i nie mamy wpływu na jego możliwości blokowania. Różne wersje Adblocków różnie radzą sobie z tego typu powiadomieniami.
hmm ja mam jednak wątpliwości – skoro ktoś dołożył jakieś produkty do koszyka, a potem nie dokonał zakupów —> wg mnie jednak z nich zrezygnował. Po co więc mu o tym przypominać?
Decyzje zakupowe podejmowane są bardzo często dość spontanicznie i emocjonalnie. Z porzucaniem koszyków jest niestety podobnie. Rozproszenie uwagi (chcesz kupić zonie prezent a ta koniecznie chce abyś wyrzucił teraz śmieci;), brak funduszy na koncie w danym momencie lub po prostu zmiana decyzji. Powodów tego może być naprawdę dużo i nie musi to wcale oznaczać, że klient w ogóle zrezygnował z danego produktu. Dlatego przypomnienie mu po pewnym czasie o tym, że zamiar taki miał może spowodować że trafimy w moment kiedy to ten zakup może zostać dokończony. Tym samym chyba warto spróbować, prawda? 🙂
Według mnie info na maila o porzuconym koszyku + kod rabatowy + dobrze napisana treść maila potrafi zdziałać cuda. Jeśli są techniczne możliwości, aby zachęcić klienta do sfinalizowania zamówienia, to czemu z nich nie skorzystać?