Szablon czy indywidualny projekt strony www?

To pytanie które pojawia się właściwie za każdym razem przy zamówieniach na strony internetowe. Na co się zdecydować? Czy ograniczyć koszty i wykorzystać jeden z ogólnodostępnych, często darmowych, projektów czy jednak zainwestować trochę środków i stworzyć coś niepowtarzalnego? Jak zwykle w takich tematach odpowiedź jest gdzieś po środku 🙂

Czym jest szablon?

W branży webdesignu określa się go jako tzw. „gotowca” czyli projekt strony który już istnieje i można go w każdym momencie zaadoptować na własne potrzeby. Wystarczy na jednym z portali (jest ich mnóstwo) zakupić licencję i voila. Otrzymujesz kompletny, pocięty projekt z plikiem źródłowym i po adaptacji na swoje potrzeby możesz go instalować na serwerze. Szybko, łatwo i przyjemnie. A jeśli masz do tego choćby podstawową wiedzę z programowania w bardzo krótkim czasie możesz mieć swoje własne www. Tylko… czy warto?

Za i przeciw

Zalety takiego rozwiązania są jasne. Jest to zdecydowanie szybsze i tańsze rozwiązanie niż przy projektach tworzonych na indywidualne potrzeby. Tak naprawdę wybierasz sobie pasujący Ci projekt i modyfikujesz go na swoje potrzeby (czyli wstawiasz swoją zawartość) i w kilka dni masz gotową stronę. Kosztuje Cię to niewiele, od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. No chyba że korzystasz z darmowego rozwiązania i sam dodajesz tekst na stronę. Wtedy poświęcasz tylko swój czas.

Cytując Misia – „Rozchodzi się jednak o to, żeby te plusy nie przesłoniły wam minusów”. A minusy są. I to dość spore. Jeśli nie wykupisz (dość drogiej) licencji na wyłączność, musisz się liczyć z tym, że gdzieś w Internecie może być nawet kilka stron które bazują na tym samym szablonie. Czyli może już ktoś wykorzystał lub w przyszłości wykorzysta ów projekt. Decydując sie na taki krok na pewno każdy przeprowadzi odpowiedni research, choćby wśród najbliższej konkurencji 😉 Stron w Polsce jest jednak naprawdę dużo i ciężko będzie wyłapać czy komuś spodobał się również nasz wybór.

Dodatkowym problemem jest to, że bez odpowiedniej wiedzy sami nic z takim szablonem nie zrobimy. Żadnych przeróbek graficznych, poprawek w kodzie, adaptacji menu, wstawienia treści. Nic. Będzie trzeba zatrudnić kogoś kto wszystko zepnie w całość i będzie w stanie zaadoptować to na nasze potrzeby. A to kosztuje.

Na koniec trzeba sobie jasno powiedzieć – spora część z tych darmowych czy tańszych szablonów jest po prostu miernej jakości. I od strony graficznej i od programistycznej. Słaba optymalizacja kodu (choćby pod kontem SEO) czy duża waga elementów to bardzo często spotykane problemy. Oczywiście można tego uniknąć jeśli za projekt weźmie się już ktoś ogarnięty w temacie. Jednak to również kosztuje.

Nieszablonowe podejście

Jeśli chcemy w sieci się wyróżniać, mieć coś oryginalnego, coś czego nie ma nikt inny to zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie zamówienie indywidualnego projektu strony www. Ograniczy Cię w tym momencie tylko wyobraźnia, technologia i … budżet 🙂 Masz jednak wtedy pełną kontrolę nad procesem jej tworzenia. Sam wymyślasz co ma na niej się znaleźć i jak ma się to prezentować. Twórcy rzecz jasna służą swoją wiedzą i doświadczeniem podczas prac. Możesz być jednak pewny, że na koniec otrzymasz produkt który będzie oryginalny i tak funkcjonalny jak tylko będziesz chciał.

Aby jednak taki produkt otrzymać musisz niestety uzbroić się tak w cierpliwość jak i większą gotówkę. Kilka tygodni pracy zespołu specjalistów trochę kosztuje. No ale, nie ma nic przecież za darmo 🙂

Czego potrzebujesz?

Przed zakupem jakiejkolwiek usługi zawsze warto zastanowić się czego tak naprawdę potrzebujemy. A już przy budowaniu swojej wizytówki w Internecie trzeba szczególnie mocno przeanalizować wszystkie argumenty przed podjęciem ostatecznej decyzji. Będzie to przecież miejsce gdzie bardzo często Twój potencjalny Klient zetknie się z Tobą po raz pierwszy. Strona główna, jej szata graficzna i układ będzie taką witryną sklepową. Ma to zachęcić odwiedzającego do „wejścia” do środka, „obejrzenia towaru” i ewentualnego zakupu. Pierwsze wrażenie jest wtedy najczęściej tym decydującym.

Tak na koniec. Po pierwsze nie ma sensu wydawać na stronę kilku tysięcy złotych jeśli ma to być zwykła, prywatna strona. Tak jak i mało logicznym posunięciem jest skorzystanie z darmowego szablonu dla kogoś kto chce mieć profesjonalny portal czy e-sklep. Wszystko zależy od tego czego oczekujemy po takiej stronie.

Jak znaleźć w tej sytuacji złoty środek? Najlepiej oddać sprawę stworzenia takiej strony dla doświadczonych specjalistów 🙂 Takich jak my 😉


Mariusz Korzeniecki

O Autorze

7 odpowiedzi na “Szablon czy indywidualny projekt strony www?”

  1. Niedawno sam miałem okazję przekonać się, jak ważnym aspektem jest odpowiedzenie sobie właśnie na to pytanie. Teraz żałuję, że nie trafiłem tu wcześniej i nie zaczerpnąłem kilku specjalistycznych rad 🙂 Mam to już za sobą, więc na spokojnie mogę przedstawić swój punkt widzenia. Jeśli zakładamy stronę bez konkretnego tematu, która będzie na przykład naszym osobistym blogiem, lub jej zawartości nie chcemy szufladkować – warto skorzystać wtedy z gotowego szablonu. Są one wykonane przez specjalistów, więc możemy mieć pewność, że na pewno wyglądają one estetycznie i podkreślają to, co najistotniejsze. Jeśli jednak nasza strona odnosi się do konkretnego tematu, na przykład komputerów, wtedy warto zainwestować chociażby w najprostszy, jednak powiązany z branżą szablon. Opisywanie systemów komputerowych w towarzystwie kwiatków czy zwierząt, nie jest do końca profejsonalnym podejściem :)) Pozdrawiam ! 

  2. Moim zdaniem dopóki nie mamy bardzo ważnego celu strony www (firmy itp.), to nie ma sensu zagłębiać się w profesjonalną stronę, często trzeba wynająć kogoś, kto dobrze się na tym zna… Na potrzeby blogerów i innych prostych stron takie „gotowce” wystarczą, a i tak można go zmodyfikować pod siebie. Wszystko jest skrojone na potrzeby.

    *** Service disabled. Check access key in CleanTalk plugin options. Request number 07d28be38760c3abace8f758208fb891. Automoderator cleantalk.org. ***

  3. Zgadzam się z Wami w tym, że trzeba mierzyć środki na zamiary. Jeśli prowadzi się prywatną stronę można wykorzystać np. gotowe szablony dla WordPressa, w przypadku „poważnych portali” lub takich, które zamierzają takimi się stać, takie działanie – wybór „gotowca”- jest niewystarczający. Pierwsze wrażenie nie jest, jak napisaliście, „wtedy najczęściej tym decydującym” – ono jest decydujące, zawsze. A jeśli dodamy do tego mierne treści prezentowane na stronie to… z sukcesem możemy się pożegnać . Wydaje mi się, że „problem” leży w tym ile czasu i zaangażowania możemy poświęcić, dopiero potem rzecz rozbija się o pieniądze. Świetny, unikalny, kosztujący majątek projekt www nie przysporzy nam odwiedzających, jeśli będą oni uważali, że treści nie są oryginalne (kopiowanie z innych źródeł) lub najeżone błędami ortograficznymi – osobiście ZAWSZE zamykam karty przeglądarki ze stroną, która tych dwóch warunków nie spełnia. Obrazy miłe dla oka to jedno, szacunek do klienta to drugie.

  4. A czy jeżeli już mam taką stronę z szablonu, darmowego, właściwie nic specjalnego, ale chciałabym ją rozwinąć i rozbudować, to czy jest szansa, że specjalista zrobi z niej coś naprawdę orginalnego? I nie będzie problemów z jej wypozycjonowaniem? Mam trochę stałych czytelników, ale wydaje mi się, że nowy design przyciągnąłby kolejnych.

    1. Odpowiadając na pierwsze pytanie – tak, jeśli strona była zrobiona poprawnie to nie powinno być problemu z jej „podrasowaniem”. Czasem jednak jest tak, że aby stworzyć coś oryginalnego trzeba zrobić stronę od początku. Często jest to mniej czasochłonne, a co za tym idzie i tańsze niż bawienie się w poprawianie czyjegoś kodu.

      Jeśli chodzi o pozycjonowanie to po całkowitej zmianie wyglądu, są możliwe chwilowe spadki w wynikach wyszukiwania. Powinno to jednak dość szybko wrócić do stanu sprzed poprawek. Tu jednak wszystko zależy od samych zmian, na ile były poważne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)