Trochę o hostingu.

Tym razem na naszą skrzynkę przyszło zapytanie od jednego z czytelników bloga. Rzecz dotyczy hostingu. Niby każdy wie że coś takiego jest, że jest to niezbędne do funkcjonowania każdej strony www. Tylko czym tak naprawdę jest ta usługa? W sieci dostępne są różne jej opcje i konfiguracje. Również jako darmowe rozwiązania. Czy warto płacić za coś co można mieć za darmo? Antoni jako nasz spec od zadań specjalnych przeprowadził drobiazgowe śledztwo w tym temacie a jego wyniki postaram się poniżej przedstawić.

Czym jest hosting?

W jednym z poprzednich artykułów pozwoliłem sobie porównać domeny do adresów ulic w rzeczywistym świecie. Czyli rejestrując domenę, zaznaczamy niejako swoje miejsce w przestrzeni internetowej. Analogia ta ma również zastosowanie tym razem gdyż hosting to usługa udostępniania działek na których owe adresy mogą się znajdować.

Tymi działkami są tzw. serwery, czyli odpowiednio przygotowane komputery (z bardzo pojemnymi i szybkimi dyskami twardymi oraz wydajnymi podzespołami) połączone w swoistą sieć ze stałym dostępem do Internetu. To na nich usługodawca udostępnia Klientom miejsce gdzie przechowywane są wszelkie zasoby dotyczące stron www czy sklepów internetowych. Mogą to być zaparkowane domeny, pliki konfiguracyjne stron, bazy danych, konta pocztowe e-mail lub inne usługi internetowe.

Innymi słowy, jeśli naszym domem jest strona internetowa, jego adresem jest domena, to działką na której stoi ów dom jest właśnie serwer, a jej zarządcą jest firma hostingowa 🙂

Określamy potrzeby

Rodzajów stron www jest dużo. Do tego każda z nich może mieć inne przeznaczenie. Może to być mały blog którego czyta kilkadziesiąt osób, lokalny portal informacyjny, strona firmowa dużego przedsiębiorcy czy choćby popularny sklep internetowy z tysiącami Klientów. Kluczową kwestią jest tutaj ruch który będzie odbywał się na każdym z tych serwisów. To on tak naprawdę definiuje jakiego typu usługa hostingowa będzie potrzebna. I zasada jest tu prosta – im więcej ludzi będzie odwiedzać daną stronę tym „mocniejszy” i pojemniejszy serwer będzie potrzebny.

Każdy hosting charakteryzuje się kilkoma cechami z których dwie szczególnie są istotne.

  • Powierzchnia – to miejsce na dysku usługodawcy które Klient otrzymuje na swoje zasoby. Z reguły waha się to w przedziale od kilku do kilkuset gigabajtów pojemności. I tak prosta strona raczej nie będzie potrzebować zbyt dużo miejsca. Ale już duży e-sklep czy portal informacyjny z bogatą treścią (filmy i zdjęcia) będą zapewne potrzebować tych bardziej pojemnych opcji.
  • Limit transferu danych – za każdym razem gdy ktoś odwiedza jakąś stronę www wszystkie dotyczące jej dane zapisane na serwerze są przesyłane na jego komputer. Czyli jeśli użytkownik przegląda konkretny serwis, czyta tekst, ogląda filmy czy zdjęcia to wszystko to jest transferowane na jego urządzenie wprost z serwera na którym się one znajdują. Limit określa ile takich zasobów może zostać wysłanych z serwera w danym okresie (miesiąc lub rok). W praktyce oznacza to, że im limit będzie wyższy, tym więcej użytkowników będzie mogło odwiedzić daną stronę. Więc jeśli Klient posiada sklep internetowy który odwiedza miesięcznie dziesiątki tysięcy Klientów jego usługa hostingowa musi mieć jak najwyższy limit transferu danych. To bardzo ważne, gdyż jeśli taki limit zostanie przekroczony serwis może zostać zablokowany.

Oprócz tego dobra firma hostingowa oferuje w standardzie nielimitowane miejsca dla domen, baz danych, subdomen czy kont email. Dla bardziej wymagających Klientów są również wydzielane indywidualne maszyny, czyli serwery dedykowane.

Trzeba sobie jasno powiedzieć, że to od jakości hostingu zależy w dużym stopniu jak strona internetowa będzie działać w sieci. Serwery powinny być niezawodne i przygotowane do pracy ciągłej. A to kosztuje…

Płacić czy nie płacić?

I tu przechodzimy do drugiej części tematu czyli opłat. Dość logicznym założeniem jest, że jeśli można mieć coś za darmo to po co za to płacić? Tylko, że z drugiej strony podobno nic nie ma darmo:) No właśnie…

Rzeczywiście są sytuacje w których płatny hosting nie jest niezbędny. Darmowe opcje sprawdzą się np. dla osób które stawiają swoje pierwsze kroki w sieci. Budują wtedy zazwyczaj proste, małe strony internetowe bez pochłaniających duże ilości gigabajtów treści. Nie oczekują też oni zbyt dużej ilości odwiedzin. Są to np. fora tematyczne lub blogi. Transfer miesięczny jest tam wtedy często bez limitu, jednak powierzchnia na serwerze nie pozwala na szaleństwa. Sklepu internetowego czy portalu z treściami wideo raczej nie postawi się tam.

I wydawać by się mogło że to właściwie może być całkiem dobre rozwiązanie, gdyby nie kilka istotnych kwestii.

  • Bezpieczeństwo i komfort. Z darmowych usług hostingowych korzysta dużo osób. Naprawdę dużo. Przy takich ilościach użytkowników i terabajtach przesyłanych danych ciężko jest zapewnić wszystkim odpowiedni poziom bezpieczeństwa i wsparcia technicznego. Tym bardziej że firmy to zapewniające … nie otrzymują za to wynagrodzenia :)Dlatego właśnie poziom zabezpieczenia danych jest nieporównywalnie wyższy wśród komercyjnych dostawców. W cenie od kilkudziesięciu do kilkuset zł rocznie można liczyć na:
    • najwyższej jakości sprzęt w serwerowniach
    • serwery umieszczone w super bezpiecznych Centrach Danych (własne źródła zasilania, monitoring)
    • dodatkowe ochrony antyspamowe i antywirusowe,
    • bardzo  wydajne łącza
    • stałe wsparcie techniczne
    • bezpłatny okres testowy

Takich usług darmowe rozwiązania nie posiadają zazwyczaj.

  • Coś za coś. Darmowe serwery też muszą na siebie zarabiać. Więc jeśli decydujemy się na darmowy hosting to musimy się liczyć, że nasza strona może mieć np. miesięczny limit odwiedzin lub mogą się na niej wyświetlać … reklamy. Niby do wszechobecnych banerów w Internecie jesteśmy już przyzwyczajeni. Traktujemy je często jako nieodłączną część wirtualnego świata. Tylko czy taka reklama, na którą nie mamy praktycznie wpływu, będzie dobrze wyglądać na profesjonalnej wizytówce firmy lub w e-sklepie? Czy będzie to wiarygodny partner handlowy jeśli nagle się okaże że strona zniknęła z Internetu? (bo np. przekroczyła limit miesięcznych odwiedzin)

Suma summarum i tak wszystko zależy od preferencji konkretnej osoby i tego czym ma być tworzona na jego potrzeby strona. Na szczęście wybór ofert hostingowych na rynku (tak darmowych jak i płatnych) jest naprawdę duży. Każdy na pewno znajdzie coś na miarę swoich oczekiwań, wymagań i portfela.

Na koniec zostaje pytanie – lepiej nie płacić i nie oczekiwać za wiele, czy ponieść jakieś koszty i mieć coś z tego?


Mariusz Korzeniecki

O Autorze

Jedna odpowiedź do “Trochę o hostingu.”

  1. Dobry hosting w dzisiejszych czasach, kiedy to wszystko zależne jest od Internetu,
    jest niezbędny. Wszystko zależne jest od naszych potrzeb, jeśli chcemy, aby nasza strona
    była odwiedzana przez kilkanaście osób dziennie – nie jest potrzebny bardzo mocny serwer,
    na którym mielibyśmy utrzymać swoją stronę. Wielu z nas nurtuje pytanie czy należy płaćić
    za hosting stron? Ja cenię sobie jakość, więc wolałbym zapłacić za dobry serwer hostingowy
    niż męczyć się z darmowymi hostingami, które często są jednak zawodne, jako że za jakość
    trzeba w dzisiejszych czasach płacić :). Poznałem wiele stron, które do tej pory były na
    darmowych hostingach, lecz niestety nie zdobyły one serc użytkowników. Ograniczała ich ilość
    miesięcznych odwiedzin i ogromne ilości reklam, co odstraszało potencjalnego Internautę.
    Wybór ofert hostingowych na naszym rynku jest bardzo duży, tak więc myślę że każdy znajdzie
    to, czego naprawdę szuka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)