Prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej jest w chwili obecnej właściwie tożsame z obecnością w Internecie. Ba, w coraz większej ilości przypadków jest to często jedyny kierunek działania wielu firm (usługi on-line, sklepy internetowe). Stara zasada – „jeśli nie ma cię w sieci tzn. że nie istniejesz” jest obecnie jedną z tych najważniejszych w biznesie. Czy wszyscy jej przestrzegają?
Domeny .pl w Polsce.
Wg raportu NASK* (Naukowej i Akademicznej Sieci Komputerowej) w roku 2016, średnio co ok. 30 sekund pojawiała się nowa nazwa w domenie .pl. Daje to nam liczbę nieco ponad 1 mln jednostek przy 2,7 mln zarejestrowanych w ogóle. To ogromny wzrost w porównaniu do lat poprzednich. Abonamentami dwóch trzecich z puli są przedsiębiorcy i organizacje (reszta to osoby prywatne). Czy to dużo? Wg różnych, niestety trochę starych danych (KRS, CEIDG czy choćby ZUS), w roku 2013/14 zarejestrowanych było między 1,3-3 mln firm. Rozbieżności są ogromne, ale sposoby prowadzenia ewidencji w tych organach są również różne (nie ma np. obowiązku natychmiastowego zgłaszania zakończenia działalności w REGON). Tak czy inaczej, wychodziłoby że mniej więcej na 1 przedsiębiorstwo przypadałaby 1 domena. Tak różowo jednak nie jest. Np. wg raportu dotyczącego „Cyfryzacji polskiego sektora MMŚP”* (mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa) przygotowanego przez Konfederację Lewiatan, Microsoft oraz home.pl ponad połowa z tych firm nie ma swojej strony WWW. Innymi słowy jest jeszcze sporo do zrobienia w tej materii.
Jak to wygląda na świecie?
Wg ostatniego raportu* amerykańskiej firmy VeriSign, zarządzającej infrastrukturą .net oraz .com oraz właściciela dwóch spośród 13 głównych serwerów internetowych świata (amerykański rząd federalny traktuje je jako krajowe zasoby informatyczne) na koniec 2016 r. było lekko ponad 329 milionów funkcjonujących adresów WWW. To o 21 mln więcej pozycji niż rynek zanotował rok wcześniej. Cieszy, że ten milion z Polski ma tu swój spory udział. 🙂 Najpopularniejszą końcówką jest oczywiście .com, z liczbą niemal 127 mln.
Mariusz Korzeniecki
Nie jest tak zle – przeciez nie kazda firma musi posiadac jednak strone internetowa. Wazne, ze ten trend rosnie. A naprawde, dzieki smartfonom i LTE – latwiej sie skontaktowac/znalezc jakas firme, gdy ma swoja chociazby wizytowke, niz gdy jej nie ma.