Odpowiednie opakowanie produktu może mieć decydujący wpływ na zakup. Każdy kto stał kiedyś przed półką w markecie wie o czym piszę. Atrakcyjny wygląd pudełka, odpowiednio dobrana kolorystyka i kształt mogą skutecznie przyciągnąć uwagę klienta. Oczywiście cena, jakość czy marka produktu jest równie ważna ale na koniec to nasze wrażenie estetyczne może przechylić szalę. Marketingowcy doskonale to wiedzą i dlatego przywiązują do tego ogromną wagę. W sklepach internetowych nie jest inaczej i dlatego szata graficzna strony jest niezwykle ważną sprawą. Pisałem o tym niedawno w tym artykule. Tak jak i opakowanie, którego rolę spełnia karta produktowa. To ona może mieć decydujący wpływ na zakup.
Pokaż produkt
W sklepie internetowym ma się dość ograniczone możliwości poznawcze produktów. Nie można ich dotknąć, powąchać ani posmakować. Dlatego tak ważne jest aby perfekcyjnie przedstawić je zapomoga obrazu, treści czy dźwięku. Wbrew pozorom są to całkiem potężne narzędzia które umożliwiają szczegółowe poznanie towaru. Przede wszystkim trzeba skupić się na zdjęciach które powinny być w bardzo dobrej jakości. Muszą dokładnie pokazać produkt, najlepiej z każdej strony, uwypuklić istotne szczegóły i pokazać jego użyteczność. Można do tego wykorzystać również wizualizacje 3D czy filmiki instruktażowe jeśli sam produkt tego wymaga. Pamiętaj że im lepiej pokażesz produkt tym większe są szansę że zostanie on kupiony.
Opisz co chcesz sprzedać
Idąc do sklepu RTV z zamiarem kupna telewizora jesteśmy świadomi że będzie tam sprzedawca który doradzi i dokładnie opisze poszczególne modele. Są też oczywiście małe karteczki z cenami i najważniejszymi danymi technicznymi, ale tam nie znajdziemy zbyt wiele informacji. W e-sklepie sprzedawca oczywiście może telefonicznie czy mailowo doradzić zakup jednak może to znacznie klientom ułatwić poprzez dokładny opis na karcie produktowej. Wszystkie te informacje dostarcza zazwyczaj producent. Należy podać jak najwięcej detali. Im więcej klient będzie wiedział o danym produkcie tym łatwiej będzie podjąć mu decyzję.
Graficzne lub tekstowe przedstawienie korzyści
Aby zachęcić kogoś do kupna najlepiej pokazać mu jakie będzie miał z tego korzyści. To znana w marketingu zasada. I tu masz szerokie pole do popisu. Wykorzystaj zdjęcia, grafiki, stwórz kilka haseł. To wszystko w odpowiedniej kompozycji będzie promowało i chwaliło produkt.
Łatwa nawigacja i czytelna strona
Sposób, koszt i termin dostawy, gwarancja, cena czy dostępność – to są informacje które muszą być w widocznych miejscach. Klient nie powinien ich szukać na kolejnych podstronach. Pamiętaj, że im mniej Klient będzie musiał klikać podczas całego procesu zakupowego tym szybciej go zakończy. Podobnie przyciski „call to action” czyli koszyk, buton „Kup”, kontakt czy opcje wyboru typu kolor i rozmiar. Wszystko to musi być wyeksponowane i czytelne. Sama nawigacja pomiędzy koszykiem a produktami też musi być bardzo prosta. Zdarzyło mi się nieraz trafić na sklep w którym po wybraniu danego towaru i przejściu do koszyka miałem potem problem z powrotem do dalszych zakupów.
Zachęć do zakupu czegoś więcej
Ile razy miałeś tak, ze szedłeś do sklepu po konkretną rzecz a wychodziłeś z pełnym koszykiem? Z zakupami w Internecie jest podobnie choć trzeba klienta trochę bardziej nakierować niż liczyć że nagle sam na coś wpadnie. Służą do tego różnego rodzaju listy produktów które w jakiś sposób nawiązują do tego głównego. Mogą to być towary podobne do danego, takie które oglądali inni klienci czy choćby komplementarne (dla butelki wina byłby to otwieracz czy zestaw kieliszków). Rozważne pokazanie takich zestawów może skłonić użytkownika do wyjścia ze sklepu z cięższym koszykiem.
Warto również pamiętać o promocjach. Jeśli dany produkt jest dostępny na korzystnych warunkach (darmowa dostawa, rabat itp.) warto o tym delikatnie „krzyknąć” na stronie.
Pozwól porównać
Często zastawiając się nad zakupem porównujemy kilka podobnych produktów aby wybrać ten najbardziej dla nas odpowiedni. Można to ułatwić Klientowi poprzez instalację odpowiedniej funkcjonalności. Na jednym ekranie będzie widział on wtedy porównywane towary wg konkretnych cech.
„Taguj”
Tag (znacznik) to słowo kluczowe przypisane do konkretnego produktu które pomaga w odnalezieniu go w sklepie. Dzięki temu po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę w sklepie klient będzie mógł go odnaleźć. Należy pamiętać ze do jednego produktu może odnosić się wiele słów. Szukając np. aparatu cyfrowego osoba szukająca może wpisać – aparat, cyfrówka, kompakt, lumia, cybershot czy konkretną markę.
Warto pamiętać również by każdy produkt opisać takimi frazami pod kontem SEO. PrestaShop na którym akurat my pracujemy ma taką możliwość. Dzięki temu dany produkt łatwiej będzie można znaleźć bezpośrednio w sieci.
Opinie i komentarze
Dobrym pomysłem jest zainstalowanie opcji komentowania czy oceny zakupionych produktów. Takie opinie często pomagają innym podjąć decyzję o zakupie.
Mariusz Korzeniecki
No ładnie, ale ten widget facebookowo-tweetowo-googlowy po lewej stronie zasłania tekst tak, że nie da się czytać. Tak chyba nie powinna wyglądać „karta bloga” 🙂
No wszystko zależy od rozdzielczości. U mnie jest ok i nic nie przeszkadza:) Ale dzięki za info, postaramy się coś z tym zrobić.
Zacne kompendium. Miło, że wpisałeś również polecenia dóbr komplementarnych, co często szwankuje w sklepach internetowych. Teraz tylko dodajmy jeszcze sprawny marketing i można liczyć na sukces. Powodzenia.
Przy podobnych towarach zawsze warto dodawać też informację o innych wersjach tego samego produktu – np. innych kolorach tego samego ubrania. O dziwo nie we wszystkich sklepach z ciuchami możemy łatwo przechodzić między kartami produktów tego samego typu ale w innych kolorach, a to naprawdę bardzo pomaga.
Niby poradnik sprzed 4 lat – ale nadal aktualny. Wlasnie zamierzam przeorganizowac swoj e-sklep – na pewno bede korzystala z tych porad – dziekuje!