Z silnikami do sklepów internetowych jest właściwie jak z każdym innym produktem. Każdemu pasuje coś innego. Ci którzy na nich pracują jak i Ci którzy tworzą sklepy w oparciu o nie mają swoje upodobania i wymagania. I nic w tym złego. My od wielu lat specjalizujemy się w PrestaShop i nie żałujemy że akurat skupiliśmy się na tym oprogramowaniu. Elastyczność, opensourcowy charakter czy setki funkcji sprawiają że można tak naprawdę postawić na nim sklep idealny. Później, również od strony Klienta jest to bardzo fajna praca. Wiem co mówi. Przez kilka lat, pracując w branży e-commerce miałem do czynienia z kilkoma CMS’ami (autorskimi i komercyjnymi). Na Preście pracowało mi się zdecydowanie najlepiej.
Oprogramowanie to podstawa
Jeśli już podejmiesz decyzję o stworzeniu sklepu internetowego to Twoim pierwszym krokiem powinien być wybór silnika dla niego. Do wyboru masz opcje płatne i darmowe (pisałem o tym trochę w tym artykule. To bardzo ważna decyzja i należy podejść do tego z należytą uwagą.
Oczywistą sprawą że jeśli Twoja przygoda z e-commerce dopiero się zaczyna wiele z rzeczy z którymi się zetniesz będzie dla Ciebie niezrozumiała. I nie ma się czego wstydzić, to dość dużo wiedzy do przyswojenia. Ale wszystko da się ogarnąć. CMS’y tworzone są w taki sposób żeby każdy mógł bez trudu się z nim zapoznać i go przyswoić. Każda firma będzie też zachwalała silnik na którym pracuje. To normalne bo poparte jest to najczęściej jakimś tam doświadczeniem. Na koniec jednak to Ty, czyli właściciel sklepu, musi zaakceptować narzędzie na którym będzie pracować.
W tym artykule przedstawiłem również kilka ważnych rzeczy o których należy pamiętać jeśli chcecie aby sklep w sieci się utrzymał.
Wygląd równie ważny
Odkrywczy nie będę ale ze sklepami jest jak z samochodami. Ważne jest co siedzi w środku ale finalnie to wygląd odgrywa chyba najważniejszą rolę. Jeśli on nam się nie spodoba, a co gorzej nie spodoba się naszym przyszłym Klientom, to, to na jakim jest oprogramowaniu zbudowany nie będzie miało najmniejszego znaczenia. Pierwsze wrażenie się bardzo liczy, a ludzie to wzrokowcy. To są fakty. Innymi słowy, jeśli nie zatrzymasz wchodzącego na Twoją stronę Klienta na dłużej niż 3 sekundy to nie będzie on twoim Klientem. Jest kilka rzeczy na które trzeba zwrócić uwagę przy budowie dobrego sklepu internetowego.
- Przede wszystkim należy dopasować koncepcję graficzną do prowadzonej działalności i grupy klientów do których produkt jest kierowany. Raczej ciężko będzie sprzedać części samochodowe w sklepie w który wyglądać będzie jak bajkowa kraina. Tak jak i problemem może być sprzedanie zabawek w miejscu gdzie przoduje kolor czarny.
- Przy budowie niektórych sklepów przerost formy nad treścią jest często wskazany. Szczególnie jeśli jest mowa o branży odzieżowej. Ma to być witryna sklepowa która przykuje uwagę. Dlatego grafik powinien się tu mocno przyłożyć. Użytkownik wchodząc na taką stronę łatwiej zaufa sprzedawcy a sam produkt będzie wyglądał jak ten z wyższej półki.
- Indywidualny projekt nad szablon. Jeśli twój sklep będzie wyglądał jak kilkadziesiąt innych to zgubi się w tłumie. Oczywiście należy się trzymać podstaw nawigacji jednak wygląd to inna sprawa. Tu musi być świeżo, inaczej niż u innych.
- Należy pilnować trendów. Strona sklepu powinna być nowoczesna, odnosić się do nowoczesnych technik (np. Flat design, minimalizm, one site)
- Strona responsywna, czyli musi się dobrze wyświetlać na różnych urządzeniach. Coraz więcej osób wyszukuje różne produkty korzystając z mobilnego Internetu.
- Strona ma być szybka, łatwa w nawigacji i przyjemna dla oka. To są podstawy.
- Produkty, kategorie, wyniki wyszukiwania – to wszystko musi mieć tzw. ręce i nogi. Odpowiednie rzeczy muszą zostać uwypuklone, całość ma być przejrzysta. Jeśli Klient będzie musiał za dużo się wysilać żeby znaleźć potrzebne mu informacje to zrezygnuje z zakupu. Porządek nad chaosem.
- Kolorystyka jest niezwykle istotna. Pisałem o tym już tutaj.
A poniżej możecie zobaczyć jak może wyglądać taki dobry sklep (na przykładzie PrestaShop).
Ja mam tak, ze jak wchodzę na stronę jakiegoś sklepu, przechodzę do konkretnego produktu i mam potem problem ze znalezienie głupiego przycisku kupuję to choćby nie wiem jak tani był dany produkt to wychodzę.
Naprawdę się poleca przerost formy and treścią?:) Zawsze myślałem że to minimalizm jest w cenie 🙂
O kwestia na karcie produktu będzie niedługo oddzielny wpis 🙂
Minimalizm owszem jest w cenie, ale tak naprawdę każda strona to indywidualne podejście. Jeśli chcesz sprzedać produkt który jest wizualnie atrakcyjny to będziesz chciał pokazać go w jak najlepszym świetle. Dlatego cała otoczka jest tak ważna. Szczególnie dotyczy to branży odzieżowej czy dekoracyjnej. Oczywiście wszystko musi być z głową. Skrajne rozwiązania nie są tu na pewno wskazane. Jak zwykle trzeba znaleźć złoty środek.