Planując założenie sklepu internetowego, przedsiębiorca powinien dokładnie przeanalizować otoczenie biznesowe, swoje mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia jakie go czekają. Określić winien również swoją grupę docelową, czyli do kogo kierować będzie swój produkt. Ta będzie uwarunkowana zapewne mnóstwem czynników. Od specyfiki branży w której będzie funkcjonował, asortymentu jaki będzie oferował oraz modelu biznesowego. Zdecyduje także czy klientem będzie konsument indywidualny (sektor B2C – Business to Consumer) czy może jednak biznesowy (sektor B2B – Business to Business). A może będą to obie grupy.
Wybór ten uwarunkuje potem funkcjonowanie samego sklepu. Mowa tu m.in. o:
- Rodzaju wyświetlanej oferty. Bywa, że klientom biznesowym, ze względu na charakter zamówień (są częstsze, czasem cykliczne oraz w dużych ilościach) oferuje się lepsze warunki zakupowe, np. poprzez niższe ceny czy tańszą (bezpłatną dostawę).
- Opcjami płatności. Klienci indywidualni płacą często za pomocą karty kredytowej lub płatności elektronicznej. Dla sektora B2B są to faktury z np. odroczonym terminem spłaty.
- Systemach do fakturowania, rachunkowości oraz przechowywania danych klientów, które są w przypadku transakcji B2B wręcz konieczne.
- Procesie zakupowym i składaniu zamówień. Klient indywidualny zamawia najczęściej w detalu, gdy ten biznesowy składa dość często zamówienia hurtowe. Z tym wiążą się np. inne sposoby zakupu (zwyczajny lub zamówienie mailowe) oraz rejestracja klienta.
I własnie procesu rejestracji klienta dotyczy moduł, który za chwilę opiszę.
Podział klientów
Sklepy internetowe oparte o silnik PrestaShop mogą obsługiwać tak klientów indywidualnych jak i biznesowych (oddzielnie oraz jednocześnie). Jak łatwo się domyślić, taka forma działalności wymaga przede wszystkim kontroli nad kontami klientów i procesu ich rejestracji. System musi bowiem wiedzieć co wyświetlać wskazanym grupom klientów. Takie grupy można w panelu stworzyć i manualnie dodawać tam użytkowników. Rozwiązanie to ma jednak jeden minus. Trzeba by na bieżąco pilnować wszystkich rejestracji i ręcznie przydzielać użytkowników do poszczególnych grup. A to jak łatwo się domyślić, zabiera trochę czasu i bywa kłopotliwe.
Na szczęście z pomocą może tu przyjść moduł Customers registration validated by the administrator, który w PrestaShop pozwoli na weryfikację rejestrujących się osób.
Działanie modułu
Moduł pozwala naprawdę na wiele. Można dzięki niemu np.:
- Rozdzielić rejestrujących się na grupy B2C oraz B2B. W tej opcji klienci B2C nie będą musieli być weryfikowani, ale już Ci B2B tak. Dzięki temu klientom biznesowym będzie można nadać osobne ceny lub np. udostępniać im kategorie niedostępne dla normalnych klientów.
- Umożliwić rejestrację wyłącznie klientom biznesowym, dzięki czemu tylko wybrani będą mieli dostęp do sklepu. Jest to już typowe rozwiązanie pod sektor B2B.
- Określić dodatkowe wymagania przy rejestracji biznesowej. Mogą to być dodatkowe pola formularza lub wymóg załączenia dodatkowych dokumentów (np. potwierdzających tożsamość, NIP, REGON). Dzięki temu weryfikacja będzie dokładniejsza.
- Wygodnie zarządzać wnioskami rejestracyjnymi. W łatwy sposób będzie można zatwierdzić rejestrację lub też zawrócić ją, gdy okaże się np. że brak jest wszystkich wymaganych dokumentów.
- Trwale usuwać użytkowników.
- Wstawiać niestandardowe treści przy formularzu rejestracji.
- Wysyłać powiadomienia mailem administratorowi sklepu za każdym razem gdy przyjdzie wniosek o rejestrację.
O całym procesie rejestracji klienci będą na bieżąco informowani drogą mailową gdyż moduł umożliwia rozsyłanie maili o pozytywnym lub negatywnym wyniku weryfikacji konta.
Poniżej przedstawiam poradnik dotyczący tego modułu z naszego kanału YouTube do którego subskrypcji jak zwykle zachęcam.
Moduł kosztuje 60 euro i działa na PrestaShop w wersjach od 1.5 do najnowszej 1.7 włącznie. Wdrożeniem oraz konfiguracją możemy rzecz jasna zająć się my.
Mariusz Korzeniecki
Bardzo ciekawy podział na grupy klientów, który daje duże możliwości zarządzania i personalizacji. Myślę, że to moduł naprawdę godny uwagi i zakupienia.
Również mi się to podoba. Lubię wszystkie skrypty czy moduły, które odejmują pracy – a sa automatyczne (chociaż w jakiejś części).
Dokupilismy ten modul do naszego sklepu – oplacalo sie. I pracownicy i klienci – sa bardzo zadowoleni i zauwazyli ta zmiane. Zrobilismy ankiete i okazalo sie, ze prawie 90% ankietowanych podoba sie ten modul.
Pytanie, czy moduł umożliwia brak widoczności cen hurtowych, przy jednoczesnej widoczności cen detalicznych dla klientów B2C?