Test modułów PrestaShop – #25 Facebookowy Messenger jako Live Chat w sklepie.

Messenger

Dobra komunikacja z klientem to podstawa każdego dobrze prowadzonego biznesu. Nie ważne czy dotyczy to osiedlowego spożywczaka, agencji nieruchomości czy sklepu internetowego z obuwiem. Odpowiadanie klientom na bieżąco na ich potrzeby, sprawia że czują się oni ważni i czuję iż po drugiej stronie, na wyciągnięcie ręki siedzi żywa osoba gotowa w każdej chwili pomóc. Jeśli w tym obszarze coś kuleje prędzej czy później może to odbić się przedsiębiorcy czkawką.

Narzędziem, które w sklepach internetowych może pomóc w takiej komunikacji jest, poza oczywiście standardowym mailem czy rozmową telefoniczną, czat on-line o którym ten artykuł niejako będzie traktował. Rozwiązanie to, bowiem daje dużo ciekawych możliwości. Przede wszystkim pozwala na szybką komunikację z klientem, ale poza tym może m.in.:

  • pełnić funkcję sprzedażową (klient może dopytać o produkt czy usługę i dzięki temu podjąć decyzję zakupową),
  • zaoferować wsparcie techniczne gdy jest jakiś problemów,
  • dać fajny feedback posprzedażowy (uwagi, opinie).

Silnik PrestaShop na którym pracujemy już od lat dostarcza takich rozwiązań przynajmniej kilkadziesiąt. I tak mamy zwykłe moduły rozszerzające funkcjonalność sklepu, integracje z usługami zewnętrznymi od różnych firm dostępnych na rynku (np. LiveChat czy Zendesk) czy w końcu wykorzystanie potencjału któregoś dostępnych komunikatorów (np. WhatsApp czy Facebookowy Messenger). I to tę ostatnią opcję chciałbym dziś przedstawić.

Potęga Messengera.

Na początek kilka wybranych informacji o komunikatorze które podaje sam Facebook (dane z kwietnia 2017*):

  • 1,2 miliarda osób używa Messengera miesięcznie.
  • 20 milionów aktywnych stron przesyła wiadomości różnej treści co miesiąc.
  • Ponad 2 miliardy wiadomości jest przesyłanych w każdym miesiącu między ludźmi i firmami.
  • Działa tam ponad 100 tysięcy aktywnych botów.

I na tych botach chciałbym się chwilowo zatrzymać, bo wyjaśnienie tego pojęcia jest ściśle powiązane z modułem o którym napiszę później.

Czym jest Bot?

W największym skrócie jest to po prostu program/aplikacja, który w zastępstwie człowieka ma symulować jego zachowania oraz wykonywać pewne powierzone mu czynności. W e-commerce jest to np. funkcja automatycznego obsługiwania klientów, czyli stawianie predefiniowanych pytań oraz udzielanie określonych odpowiedzi. Najczęściej używana właśnie w czatach on-line. Takie rozwiązanie pozwala reagować szybko na wiadomość od klienta a przy okazji (dzięki wytypowanym wiadomościom) zminimalizować pracę osób obsługujących sklep.

Moduł Messenger i chat Bot.

Jak wskazały liczby które przytoczyłem wyżej, ogromną zaletą Messengera jest przede wszystkim to iż jest on bardzo popularny. M.in. dlatego że jego możliwości komunikacyjne są praktycznie nieograniczone. Można przez niego wysyłać wiadomości tekstowe, prowadzić rozmowy (również wideo) a żeby móc to zrobić wystarczy smartfon, aplikacja oraz dostęp do sieci. Fakt że jest on darmowy a użytkowników Facebooka jest na chwilę obecną ponad 2,13 miliarda ma pewnie też spore znaczenie. 🙂 Dlatego gdy zainstalujesz w swoim sklepie PrestaShop moduł umożliwiający komunikowanie się z Twoim klientami za pomocą tego komunikatora myślę że jest duża szansa na zwiększenie swojej dostępność dla nich.

Zasada działania tego rozwiązania jest prosta. W wybranym miejscu na stronie sklepu wstawiasz animację zachęcającą do podjęcia komunikacji. Po kliknięciu w nią klient zostanie przeniesiony do aplikacji Messengera umożliwiając natychmiastową rozmowę. Ty sam odpowiadasz wtedy jako fanpage Twojej marki używając do tego również komunikatora. Jak łatwo się domyśleć, nie zawsze będziesz mógł to zrobić od razu. Tu z pomocą przyjdą wspomniane automatyczne wiadomości (czyli boty). Będziesz miał możliwość wytypowania kilku treści aby odpowiednio zareagować na kontakt od klienta, decydując jednocześnie w jaki sposób i w jakich odstępach czasowych będą one wyświetlane.

W poradniku na naszym kanale YouTube przedstawiliśmy niedawno krótki test tego modułu. Kosztuje on tylko 30 euro a instalacją i konfiguracją możemy zająć się my, czyli agencja dih.pl.

Zachęcam jak zwykle do subskrybowania naszego kanału i zostawiania swoich pomysłów na kolejne testy.


Mariusz Korzeniecki

*źródło

10 odpowiedzi na “Test modułów PrestaShop – #25 Facebookowy Messenger jako Live Chat w sklepie.”

  1. Ciekawie przedstawiona możliwość komunikacji z klientem i odpowiadania na jego pytania potrzeby…
    Jednak nasuwa mi się pytanie,co w sytuacji jak klient wyczuje że odpowiada mu bot,czyli jakiś automat?!
    Wolałbym mieć nad tym kontrolę na bieżąco i każdego klienta traktować indywidualnie!

    1. Gdy otwiera się czat tylko pierwsza wiadomość jest z bota. I ty ustalasz jej treść. Na kolejne pytania odpowiadać już musisz sam 🙂

  2. Sprawa jest prosta – komunikacja to podstawa w biznesie (zresztą jak i w wielu innych aspektach życia

  3. FB jest teraz tak popularny, że właściwie taka forma komunikacji nie powinna nikogo już dziwić. Tym bardziej że mesendżer jest włączony już non stop praktycznie na każdym smartfonie. Pytanie tylko czy sprzedawcy faktycznie są w stanie sprawnie odpowiadać tam…

    1. No to już jest sprawa każdego sprzedawcy. 🙂 Trzeba się liczyć z tym, że klient pisząc poprzez Messengera będzie oczekiwał szybkiej komunikacji. No ale są tez wspomniane przeze mnie Boty, które na pewno mogą ułatwić to.

  4. Sam pomysl z takim czatem online – jest super, ale wlasnie o to chodzi, ze jak juz decydujemy sie na wdrozenie takiego modulu i ma on przynosic korzysci – to jednak klient nie moze czekac dluzej na odpowiedz niz kilka minut. Jezeli bedzie czekac zbyt dlugo = zniecheci sie. Mozna powiedziec, ze to forma bezposredniej sprzedazy i relacji sprzedawca—>klient.

    1. Na pewno dużym ułatwieniem będzie tu właśnie opcja odpowiedzi za pomocą Bota, która rozsądnie wykorzystana skróci ten czas oczekiwania. Nie zmienia to jednak faktu, że faktycznie decydując się na to rozwiązanie musimy być przygotowani na częstszy kontakt z klientem.
      Ale może to jest właśnie ten czynnik który wyróżni sklep na tle konkurencji. 😉

  5. Dokladnie, ale przeciez prowadzac zwykly sklep – takze musimy miec dostepnego ciagle sprzedawce/doradce, prawda? A skoro konkurencja w e-sklepach jest duza – to takze zapewne niedlugo bedzie to juz wymagane przez rynek 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)