Dostałem ostatnio sygnał od jednego z naszych czytelników, że brakuje mu trochę wpisów „na luzie”, które kiedyś wrzucałem dość często. Prawda jest taka, że ostatnimi czasy obowiązki w firmie nie pozwalały mi na częstsze zajmowanie się blogiem. Ale mam zamiar to nadrobić. 🙂
Trafiłem ostatnio na kilka ciekawych kampanii, których kreacje w ten czy inny sposób zagrały na moich emocjach. Okazuje się, że prosty przekaz na ważne tematy może poruszyć odpowiednie struny. Moje zostały poruszone.
Walka o wspomnienia.
Pierwsza dotyczy niemieckiej Fundacji Alzheimer Forschung Initiative która już od wielu zajmuje się wspieraniem badań nad Alzhaimerem. Przygotowane przez niemiecką agencję BBDO grafiki pokazują bardzo sugestywnie co się dzieje z chorymi i ich wspomnieniami. Mocne hasło kampanii „Piece by piece alzheimer’s takes away the memory. Help to win the fight.” (w wolnym tłumaczeniu – „Kawałek po kawałku Alzhaimer zabiera wspomnienia. Pomóż wygrać tę bitwę.”) dopełnia jego mocny przekaz.
Celem akcji jest nie tylko zwiększenie świadomości o tej chorobie ale i zwrócenie uwagi iż trzeba nadal wielu badań by móc z nią skutecznie walczyć. Bardzo dobre.
Zostaw coś po sobie.
Przekazanie swoich organów po śmierci by mogły służyć innym uważam za oczywistą oczywistość. Nawet polskie prawo wskazuje na domniemaną zgodę na bycie dawcą, jeśli sprzeciwu takiego nie było. W teorii więc, transplantologia powinna działać sprawnie i szybko. Niestety w tak tragicznych okolicznościach jak śmierć, członkowie rodziny zmarłego często sprzeciwiają się temu, przez co pobór narządów może być utrudniony. Dlatego warto przy sobie mieć jasne oświadczenie woli w tej materii. (tutaj do pobrania).
Niezwykle istotne jest uświadamianie społeczeństwa że przeszczepy są ważne i potrzebne. Kampanii edukacyjnych było wprawdzie już sporo, ale ostatnio trafiłem na jedną dla brazylijskiego szpitala Moinhos de Vento, która wydała mi się całkiem ciekawa. Jej hasło to „Who will inherit your greatest wealth? Become an organ donor.” (w wolny tłumaczeniu – „Kto odziedziczy Twoje dobre zdrowie? Stań się dawcą organów”).
Koniec z wymówkami…
Przemoc domowa jest dość częstym tematem kampanii społecznych. Co w zasadzie bardziej chyba martwi niż cieszy. Znaczy to ni mniej ni więcej, że nadal jest to spory problem a pracy nad zwiększaniem świadomości o jego naturze trzeba wykonać jeszcze dużo. Dlatego ważne jest, aby kreacje wykorzystywane w tych kampaniach były wyraziste i konkretne. Np. takie jak te przygotowane przez lizbońską agencję FCB dla portugalskiego stowarzyszenia dla ofiar takiej przemocy (APAV). Pomysł przedstawiony na grafikach w połączeniu z hasłem ogólnym kampanii – „For most women, the excuses are always the same. Report the real aggressor. Report domestic violence.” (w wolnym tłumaczeniu – „Dla większości kobiet wymówki są zawsze takie same. Zgłoś prawdziwego agresora. Zgłoś przemoc domową.”) jest wg mnie świetny.
Znacie jakieś podobne kampanie, które utkwiły Wam w pamięci?
Mariusz Korzeniecki
Dość ciekawe i nie schematyczne podejście do promocji danej kampanii…
Tylko pytanie czy taka reklama sprawdziłaby się w przypadku sklepu internetowego?
Kwestia dyskusyjna,a jako temat na luzie jak najbardziej się nadaje!
Temat agresji jest dość powszechny na świecie i trudny do rozwiązania.A ofiary przemocy zwykle boją się o tym rozmawiać… A kampania ciekawa.
A ja może z innej beczki trochę – ale także kontrowersyjna reklama i na czasie – „Ona już wie co będzie miała w ustach” – Devil Energy Drink. Firma została ukarana za tą reklamę i ten tekst. Co o tym sądzicie? Nie wiem jak wkleić tutaj grafikę, ale pewnie wiecie co to za reklama, albo w sekundę znajdziecie jakby co.
Tak widziałem to i wg mnie orzeczenie Komisji Etyki Reklamy a późniejsza są jak najbardziej słuszne. Zdecydowanie przekroczono tu granice dobrego smaku i jest to zwyczajnie po niżej pewnego poziomu. Żadna marka nie powinna się tego dopuszczać, nawet jeśli przekaz reklamy mógł trafić do części jej klientów (a tak niestety było, bo „uśmieszki” wśród młodych chłopaków sam widziałem). Mam szczerą nadzieję, że podobne, seksistowskie reklamy nie będą się już więcej pojawiać.