Dlaczego należy używać modułu do czyszczenia bazy danych w sklepach Prestashop?

Baza danych stanowi podstawę prawidłowego funkcjonowania każdego sklepu internetowego. Wykorzystywana jest do kompletowania zamówień, wystawiania faktur i wysyłania produktów pod wskazane adresy. Jeśli pojawią się w niej jakiekolwiek błędy, sprawna praca w firmie zostanie zagrożona. To zresztą niejedyny argument przemawiający za korzystaniem z modułu do czyszczenia bazy danych w sklepach opartych o silnik Prestashop. Dowiedz się, dlaczego warto dbać o jej porządek i jak należy to robić!

Jaką rolę odgrywa baza danych w Twoim sklepie internetowym i jak wpływa na jego pozycję w internecie?

Każdy sklep Prestashop wykorzystuje różnego rodzaju dane, niezbędne dla funkcjonowania firmy i świadczenia usług na wysokim poziomie. Mowa przede wszystkim o informacjach dotyczących klientów, które potrzebne są zarówno w celu realizowania zamówień, jak i prowadzenia skutecznych działań marketingowych. Dane pochodzące z różnych źródeł i systemów tworzą kompletną bazę, odpowiadającą na pytania dotyczące stanu przedsiębiorstwa, perspektywy jego rozwoju oraz doboru strategii sprzedażowych i marketingowych.

Nie oznacza to jednak wcale, że wszystkie pozyskiwane dane należy gromadzić bez opamiętania. Takie zachowanie skutkuje bowiem chaosem, który utrudnia – a nieraz wręcz uniemożliwia – świadczenie usług przez sklep internetowy. Nagromadzenie niepotrzebnych danych powoduje spowolnienie działania sklepu Prestashop. Im więcej danych moduły i sam silnik sklepu muszą przetworzyć, tym dłuższy jest czas oczekiwania na załadowanie się strony, a to przekłada się bezpośrednio na wolniejszy czas składania i realizacji zamówień, oraz redukcję skuteczności działań marketingowych.

Po wejściu w życie wytycznych znanych jako core web vitals strona powinna zostać załadowana w granicach 2 sekund. Jeśli witryna Twojego sklepu ładuje się dłużej, musisz się liczyć z tym, że wielu potencjalnych klientów szybko zrezygnuje z wizyty. Algorytmy Google mocno skupiają się na odczuciach użytkownika podczas przeglądania strony. Długi czas ładowania automatycznie stawia Twój sklep na gorszej pozycji nawet względem sklepów, które mają mniejszy i gorszy asortyment, ale ładują się znacznie szybciej.

Jakich danych potrzebujesz w sklepie internetowym Prestashop?

Prowadząc sklep internetowy, warto zadać sobie pytanie, czym powinny cechować się wykorzystywane w nim dane. Chcąc zbudować wartościową bazę, staraj się przede wszystkim unikać najczęstszych błędów, wśród których można wymienić:

  • Duplikaty – na serwerze przechowywane są różne wersje tej samej informacji, co powoduje niepotrzebny chaos.
  • Nieaktualność – wskutek upływu czasu dane tracą ważność. Klienci Twojego sklepu mogą na przykład zmienić miejsce zamieszkania, zawód czy nazwisko.
  • Braki – niekompletne informacje nie pozwalają na sprawne prowadzenie działań sprzedażowo-marketingowych.
  • Różne formaty – brak jednolitych zapisów utrudnia poruszanie się po bazie i wyszukiwanie niezbędnych informacji.
  • Błędne informacje – dane niemające odzwierciedlenia w rzeczywistości niepotrzebnie zaśmiecają Twoją bazę, toteż należy je regularnie eliminować.
  • Błędny zapis – przy ręcznym wprowadzaniu danych do bazy trudno uniknąć na przykład zwykłych „literówek”.

Dlaczego warto korzystać z modułu do czyszczenia bazy danych w sklepie Prestashop?

Wiesz już, że uporządkowana baza danych jest niezbędna do sprawnego funkcjonowania sklepu internetowego. Wymienione wyżej błędy mogą Cię sporo kosztować. Ich negatywne skutki obejmują przede wszystkim:

  • Negatywne doświadczenie klienta – opóźnione lub niedoręczone przesyłki denerwują klientów, którzy mogą zostawiać Ci negatywne opinie i rezygnować z Twoich usług w przyszłości.
  • Dodatkowe koszty – zduplikowane informacje generują wyższe koszty utrzymywania bazy danych. Wydatki są także niepotrzebnie zwiększane przez zwroty przesyłek nadawanych na błędne adresy.
  • Utracone szanse sprzedażowe – błędy w bazie danych mogą sprawić, że działania marketingowe lub oferty promocyjne nie dotrą do docelowych odbiorców.

Jak widzisz, bagatelizowanie organizacji bazy danych to wymierne straty dla Twojego sklepu internetowego! Warto więc zadać sobie pytanie, jak zadbać o jej porządek.

Jak czyścić bazę danych sklepu internetowego?

Choć błędom najlepiej zapobiegać, nie sposób ich całkowicie uniknąć – choćby z powodu naturalnej dezaktualizacji i nawarstwiania się przestarzałych danych. Bazę należy więc poddawać regularnemu czyszczeniu. Korzystając z modułu do czyszczenia bazy danych DB Optimization możesz wybrać kategorie rekordów oraz okres, z jakiego mają zostać usunięte dane. Moduł stanowi kompleksowe rozwiązanie problemu bałaganu w bazie danych.

Z perspektywy sklepu internetowego szczególną uwagę warto poświęcić porządkowaniu danych w takich kategoriach jak:

  • Stare koszyki – usuniesz dawno porzucone koszyki oraz powiązania, które nie przełożyły się na zamówienia.
  • Reguły cenowe – wyczyścisz nieaktualne kody rabatowe.
  • Informacje o gościach – usuniesz dane gości, którzy nie utworzyli koszyka w sklepie
  • Logi – usuniesz logi panelu administracyjnego z wybranego okresu
  • Wiadomości – uporządkujesz rekordy, pozbywając się odczytanych i wysłanych wiadomości.
  • Połączenia – wyczyścisz stare i nieaktualne dane dotyczące wejść Klientów na stronę
  • Statystyki – oczyścisz bazę z danych, które i tak zbierane są przez bardziej zaawansowane narzędzia analityczne.
  • Zdjęcia – usuniesz rekordy dotyczące plików graficznych, które nie są już fizycznie obecne na serwerze.

Pamiętaj, że w swoim sklepie internetowym Prestashop potrzebujesz wyłącznie aktualnych danych na temat klientów, produktów oraz kontrahentów. Informacje archiwalne tylko niepotrzebnie obciążają Twoją bazę, spowalniając wczytywanie się strony, utrudniając wykonywanie kopii zapasowych i powodując problemy z hostingiem. Te dane, które mają znaczenie z punktu widzenia analityki, i tak dostępne są w odpowiednio zaimplementowanych, zewnętrznych narzędziach, takich jak na przykład Google Analytics.

Podsumowując, moduł do czyszczenia bazy danych sklepu Prestashop DB Optimization to obowiązkowy element oprogramowania każdego sklepu internetowego Prestashop. Narzędzie to pozwoli Ci utrzymać porządek wśród gromadzonych informacji, a tym samym zagwarantuję funkcjonalność Twojej witryny oraz wysoką jakość świadczonych przez Ciebie usług.

Aby w pełni zoptymalizować swój sklep internetowy polecamy również artykuł o wskaźnikach Core Web Vitals i audytach jakie przeprowadzamy dla Klientów gdzie opowiedzieliśmy o innych problemach, które potrafią skutecznie obniżyć wydajność i pozycję sklepu Prestashop w wyszukiwarkach internetowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)