Generative AI w e-commerce

Sztuczna inteligencja, a konkretnie rzecz biorąc, generative AI, ma obecnie duży wpływ na cały sektor e-commerce. Sklepy internetowe i inne firmy z branży e-handlu wykorzystują tę technologię do usprawnienia komunikacji z klientami, tworzenia opisów i rekomendowania produktów, a nawet przerabiania zdjęć produktowych bez udziału fotografa lub grafika. W tym wpisie pokażemy ci, jak generative AI może zmienić sposób, w jaki prowadzisz biznes e-commerce.

Gdybyśmy mieli streścić rolę generative AI w e-commerce w jednym słowie byłoby to słowo automatyzacja. Z pomocą sztucznej inteligencji możesz zaoszczędzić mnóstwo czasu na tworzeniu treści (tekstowych i wizualnych) i komunikacji z klientami, bowiem zdecydowaną większość tych zadań można zautomatyzować przynajmniej częściowo.

To główny powód, dla którego wiele sklepów internetowych decyduje się na wdrożenie rozwiązań wykorzystujących generative AI. A wraz z pojawieniem się takich narzędzi, jak ChatGPT, koszty takich wdrożeń także znacząco zmalały.

Czym jest generative AI?

Generative AI (co można by przetłumaczyć na polski jako generatywna sztuczna inteligencja) to zaawansowana, aczkolwiek bardzo prosta w obsłudze gałąź AI, która umożliwia tworzenie różnego rodzaju treści i komunikację z klientami bez konieczności tworzenia odpowiedniego narzędzia/algorytmu od zera.

Największym kamieniem milowym w rozwoju generative AI było oczywiście pojawienie się ChatGPT – darmowego narzędzia, które nie tylko odpowiada na pytania użytkowników, ale także jest w stanie wygenerować nawet całe artykuły na zadany temat w ciągu zaledwie kilku chwil. Oczywiście możliwości na tym się nie kończą! Zobacz, co odpisuje ChatGPT zapytany o to, jak może pomóc właścicielowi biznesu e-commerce:

Źródło grafiki: ChatGPT.com

Dzisiaj takich narzędzi jest oczywiście więcej (np. Google Gemini czy Microsoft Copilot), ale wszystkie bazują na określonym modelu LLM, który stanowi bazę do pracy dla takich narzędzi. W skrócie LLM, czyli large language model składa się z ogromnej bazy danych, której zadaniem jest „nauczyć” algorytm ludzkiego języka i zasad, które nim rządzą.

W efekcie wirtualni asystenci i inne narzędzia gen AI mają dostęp do tysięcy książek, artykułów, a nawet postów w social mediach, co pozwala im zrozumieć, jak ludzie się komunikują i komunikować się z nimi w podobny sposób.

Narzędzia generative AI nie bazują na zasadach (na pytanie X wyślij odpowiedź Y), tylko raczej analizują treść i odpowiadają w sposób, który jest nie tylko poprawny, ale i naturalny dla odbiorcy. Tyle tytułem wstępu, a jak generative AI działa w praktyce w sektorze e-commerce?

Inteligentni asystenci klienta
W praktyce są to po prostu chatboty. Inteligentne chatboty bazujące na LLM są w stanie prowadzić nawet złożone konwersacje z klientami i komunikować się z nimi w sposób zbliżony do ludzkiego. Tacy asystenci klienta nie odpowiadają krótkimi, suchymi frazami, tylko reagują odpowiednio do tego, o co pyta klient.

Takie chatboty mogą:

  • odpowiadać na najczęściej pojawiające się pytania
  • rekomendować produkty
  • odpowiadać na pytania produktowe
  • przekazywać informacje na temat statusu zamówienia itp.

Wszystko 24/7, 365 dni w roku. Zaawansowane chatboty coraz częściej są stałym elementem obsługi klienta w e-commerce. Oto przykład: Wirtualny asystent X-kom (jednego z największych polskich sklepów internetowych z elektroniką) pomaga klientom w wyborze odpowiedniego modelu poszukiwanego urządzenia:

Źródło grafiki: https://lp.x-kom.pl/a/wirtualny-asystent/#informacje

Opisy produktów
Właściciele sklepów internetowych często borykają się z opisami produktów, szczególnie jeśli np. jeden produkt występuje w kilku różnych wersjach. Dobrze byłoby (z punktu widzenia SEO) mieć unikalny opis dla każdej wersji, ale gdy przemnożymy to przez kilkaset produktów w ofercie, robi się z tego sporo pracy, przy której nawet najsprawniejszy copywriter dość szybko „wysiądzie”.

Jeśli potrzebujesz stworzyć kilkadziesiąt lub wręcz kilkaset różnych opisów produktów, generative AI przychodzi z pomocą. Wystarczy, że opiszesz krótko, czego potrzebujesz i na co bot ma zwrócić uwagę, tworząc dany opis. Możesz też po prostu napisać, że potrzebujesz pięć czy więcej opisów danego produktu i otrzymasz pięć różnych wersji tego samego opisu.

Oczywiście nie zawsze dobrym pomysłem jest po prostu przeklejenie danego opisu do sklepu. Warto zawsze sprawdzić to, co asystent przygotował i ew. wprowadzić niewielkie poprawki, aby tekst lepiej brzmiał lub był unikalny. Ale to i tak ogromne ułatwienie pracy w porównaniu z pisaniem każdego opisu ręcznie i od zera.

Źródło grafiki: ChatGPT.com

Oczywiście im więcej szczegółów podasz, tym dokładniejszy i bardziej dostosowany do twoich potrzeb opis otrzymasz, dlatego warto mieć przygotowane główne parametry produktu, który potrzebujesz opisać. W innym wypadku, tak jak na przykładzie powyżej, otrzymasz poprawny, acz generyczny opis, który raczej nie zyska wielkiego zainteresowania wśród klientów.

Rekomendacje produktowe
To nieco bardziej zaawansowana funkcja generative AI, która łączy w sobie tworzenie opisów produktowych i dopasowywanie produktów do potrzeb i zainteresowań danej osoby. Aby móc korzystać z takiego narzędzia, musisz mieć uporządkowane dane klientów i dokładne informacje o wcześniejszych zakupach. Po dostarczeniu tych danych do algorytmu gen AI możesz wygenerować rekomendacje produktowe, które spełniają określone warunki i są dostosowane do profilu danego klienta.

Firmy zajmujące się tego typu wdrożeniami wykorzystują dane z CRM, call center, aplikacji mobilnej i platformy e-commerce, aby uzyskać jak najpełniejszy obraz każdego klienta. Następnie te dane są wykorzystywane do „treningu” narzędzia AI, aby było ono w stanie tworzyć skuteczne rekomendacje produktowe, które spotkają się z zainteresowaniem klienta.

Oprócz samej rekomendacji, takie narzędzie jest też w stanie pomóc ci z przygotowaniem całej komunikacji – np. treści maila, SMS-a lub powiadomienia push. W efekcie cały system działa prawie w 100% na auto-pilocie, a ty możesz łatwo zwiększyć skuteczność swoich działań sprzedażowych.

Jednym z narzędzi umożliwiających takie rekomendacje jest SalesManago. Ich system Copernicus to technologia ucząca się zachowania każdego pojedynczego klienta, przewidująca jego zachowanie zakupowe i na bazie tego rekomendująca spersonalizowane produkty.

Źródło grafiki: https://pomoc.salesmanago.pl/rekomendacje-ai-wdrozenie/

Przeróbki zdjęć produktów
Załóżmy, że sprzedajesz ozdoby do domu. Jedną ozdobę można sfotografować w wielu różnych miejscach – w sypialni, w kuchni, czy w łazience. Setki produktów w różnych pomieszczeniach łatwo przeradzają się w tysiące zdjęć. Z pomocą gen AI możesz zaoszczędzić czas i pieniądze przeznaczone na sesje zdjęciowe – sztuczna inteligencja bowiem jest w stanie wygenerować odpowiednie tło/tła dla twoich produktów – zwykłe zdjęcie typu pack shot wystarczy.

Jednym z takich narzędzi jest AdCreative:

Źródło: https://www.adcreative.ai/generate-product-photoshoots

W kolejnym wpisie powiemy nieco więcej na ten temat i pokażemy, jak można wykorzystać sztuczną inteligencję do edycji i ulepszenia zdjęć, które prezentujesz w swoim sklepie internetowym.

Podsumowanie
Sztuczna inteligencja stała się łatwo dostępna dla właścicieli sklepów internetowych, także tych działających na PrestaShop! Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie rozwiązania gen AI są możliwe w twoim sklepie, zapraszamy cię do kontaktu z naszym zespołem – chętnie przekażemy ci więcej informacji!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)