Jak dostosować stronę WWW dla osób niepełnosprawnych?

Wg rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności (…) z 12 kwietnia 2012 r. wszystkie serwisy administracji publicznej do końca maja 2015 r. miały być dostosowane do potrzeb obywateli niepełnosprawnych. Oznacza to, że każdy tego typu serwis musiał posiadać takie udogodnienia by osoba niepełnosprawna bez problemu mogła się po nim poruszać i móc odczytać treść znajdującą się na nim. Dotyczy to osób z niepełnosprawnością ruchową, osób niewidomych oraz niesłyszących. Plan zacny bo przecież nie tylko osoby niepełnosprawne na tym by skorzystały (mowa tu np. o osobach starszych). No, ale jak to w Polsce bywa (nie lubię tego sformułowania ale inaczej tego opisać się nie da) plan nie do końca został zrealizowany. Powodów tego zapewne jest sporo. Tak po stronie samej ustawy jak i po stronie instytucji odpowiadających za wdrożenie poprawek. Poniższa sprawa jest tego świetnym przykładem. Chodzi o stronę warszawskiej dzielnicy Ursynów, która na dostosowanie serwisu wydała pieniądze dwukrotnie… Najpierw ktoś „zapomniał” to uwzględnić przy okazji budowy portalu ursynow.pl w 2013 (budżet 40 tys. zł). Nie powinno się to zdarzyć, ale zdarzyło. Niestety dopiero półtora roku później (w grudniu 2015) ktoś postanowił to naprawić. I bynajmniej nie był to twórca portalu. Dlatego trzeba było wydać kolejne 4 tys. zł na dostosowanie serwisu do standardów. Takie „wałki” w sumie już nawet nie dziwią. Tworzenie stron WWW jest na tyle ciężkie do wyceny przy dużych (np. administracyjnych) projektach, że kwoty mogą tam pojawić się naprawdę różne. Ot choćby 66 mln zł za słynny portal dla Dolnego Śląska o którym było głośno w 2013 r. 🙂

Jak dostosować serwis WWW?

Wracając do tematu. Przystosowanie stron WWW dla osób niepełnosprawnych w mojej opinii powinno być standardem. I to wszędzie, nie tylko w serwisach administracyjnych. Należy pamiętać że takie osoby również (a może przede wszystkim) wyszukują informacje w Internecie oraz robią tam zakupy. Dla nich to znaczne ułatwienie. Wiem to bo sam jestem taką osobą. Zresztą podobne udogodnienia wpływają pozytywnie na ogólny odbiór strony.

Czym powinien się charakteryzować taki dostosowany serwis?

  • Publikacja oryginalnych dokumentów – nie ich skanów. Należy pamiętać, że osoby niewidome korzystające z komputera mają najczęściej specjalne czytniki, które przetwarzają tekst ze strony na dźwięk. Jeśli publikowana przez nas treść będzie na obrazku urządzenie to nie będzie w stanie tego odczytać użytkownikowi. Chodzi tu np. o instrukcje obsługi, regulaminy czy reklamacje oraz o dokumenty w PDF które często mają elementy graficzne.
  • Zdjęcia i grafiki powinny być uzupełniane o tzw. opisy alternatywne <alt>. To również dotyczy czytników, o których wspomniałem wyżej. Jeśli takich opisów nie będzie użytkownik nie dowie się, co jest na ilustracji. Dotyczy to np. zdjęć produktowych.
  • Filmy prezentowane w serwisie powinny mieć napisy. Inaczej osoba niesłysząca nie będzie miała możliwości poznania jego treści.
  • Treści na stronie powinny mieć jasną strukturę, czyli pamiętamy o ostylowaniu tekstów. Nie liczy się tylko wygląd, ale i jego treść logiczna.
  • Przyjazna kolorystyka strony. To jasne, że wygląd strony ma być po prostu ładny i przyjazny, ale pamiętajmy, że jeśli będziemy zbyt mocno żonglować kolorami to osoby słabo widzące mogą mieć spore trudności w jej odczytaniu.
  • Opcja powiększania tekstu. To akurat jest przydatne nie tylko osobom niepełnosprawnym ale i tym starszym, które mają trochę gorszy wzrok. Jak ostatnie badania donoszą osób +50 korzystających z Internetu jest coraz więcej.
  • Zwracamy uwagę na język. Powinien on być prosty, przystępny dla laików (a nie tylko dla specjalistów). Pomijam tu rzecz jasna specjalistyczne opisy techniczne produktów 🙂
  • Przyciski „więcej”, „kliknij niżej”, „dalej” dla osoby niewidzącej mogą być mało czytelne. Bo niby skąd ma ta osoba wiedzieć, czego one dotyczą. Warto wyjaśnić krótko, czego one dotyczą.

Wyżej opisane zmiany nie są czymś skomplikowanym, większość z nich (poza dodatkowymi kontrastami oraz opcjami powiększania tekstu) to po prostu dobre praktyki W3C oraz SEO które obecne są w każdym naszym projekcie. Na prośbę Klienta (jak było w przypadku portalu NaszeSprawy.eu) możemy wstawić również i te dodatkowe ułatwienia.

Jeśli jesteś zainteresowany sklepem lub stroną która będzie spełniała wszystkie powyższe warunki zapraszam do kontaktu.

Zapraszamy do kontaktu

Źródła 1 i 2, Grafika 1

Mariusz Korzeniecki

O Autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)