Rynek e-commerce nabiera rozpędu. Jego wartość szacuje się na 30 mld zł (i nadal rośnie), e-sklepów jest coraz więcej a i statystyczny Kowalski jakoś tak przychylniejszym wzrokiem zaczyna patrzeć na zakupy online. Dodajmy, że pod koniec zeszłego roku weszły poważne zmiany w ustawodawstwie. Klienci mają więcej praw, przedsiębiorcy więcej obowiązków ale wszystko zmierza (jak zapewniają specjaliści) ku dobremu. Zresztą potwierdzają to chyba też nowe trendy za którymi idzie coraz więcej sklepów internetowych. I o kilku z nich chciałbym dziś napisać.
Responsywność to standard
To fakt. Tak mówią badania, specjaliści z branży, właściciele sklepów i ich klienci. W ostatnim okresie rozmawiałem z wieloma osobami zainteresowanymi stworzeniem sklepu i każda z nich wyraźnie zaznaczała w briefie, że strona sklepu musi poprawnie wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. Świadomość wzrasta w tym kierunku i to cieszy. Wszystkie znaki na niebie i ziemi mówią że sprzedaż poprzez smartfony i tablety wzrasta i będzie wzrastać. Aby więc zgarnąć kawałek z tego „mobilnego tortu” trzeba się dostosować do rynku. Warto też dodać, że Google planuje w kwietniu wielką aktualizację algorytmu wyszukiwarki (Google Mobile) i jak ktoś nie będzie miał wersji mobilnej to może spaść w wynikach. O szczegółach napiszę niebawem.
Chcesz aby Twój sklep internetowy lub strona WWW były responsywne? Zgłoś się do nas!
Szybkie płatności
Zadowolony klient po udanych zakupach to klient który może do nas wrócić lub nas polecić. Na jego opinię trzeba oczywiście zapracować wieloma czynnikami. Ważny jest produkt (jego prezentacja), cena, obsługa przed i posprzedażowa oraz proces zakupowy. Ten ostatni powinien być jak najprostszy, najszybszy i generujący jak najmniej problemów. Szczególnie jest to ważne przy dokonywaniu płatności. Smutny obowiązek dla osoby kupującej powinien być szczególnie łatwy i transparentny. I tu z pomocą przychodzą płatności online typu PayU czy PayPal. Całość ogranicza się właściwie do zalogowania się na swoje konto bankowe i potwierdzenia wpłaty. Nie trzeba wypełniać żadnych formularzy zakupu a informacja o przelewie trafia praktycznie od razu do sprzedawcy. Oznacza to, że transakcja jest sfinalizowana natychmiast i towar może zostać nadany do wysyłki. Obie strony są usatysfakcjonowane. Klient bo wie że szybko otrzyma zakupiony towar, a sprzedawca bo skrócił czas zamówienia a tym samym zminimalizował ryzyko że kupujący się rozmyśli.
Jak przedstawić produkt?
Wspomniałem wcześniej jak ważną sprawą w budowaniu satysfakcji klienta jest dobre przedstawienie produktu. Dzisiaj same zdjęcia i opis niestety mogą nie wystarczyć. Konkurencja jest duża i każdy walczy o swoje miejsce na rynku. Dlatego trzeba szukać nowych rozwiązań. Ciekawym i nadal mało popularnym pomysłem mogą być wideoprezentacje lub wizualizacje 3D. Szczególnie dotyczy to produktów przy których warto wyjaśnić zasadę działania lub pokazać interesujące cechy. Nie mówię tu rzecz jasna o prostych produktach typu książka czy płyta CD. Ale pokazanie jak działa np. odśnieżarka do śniegu czy jakie funkcje ma robot kuchenny na pewno podniosłoby ich atrakcyjność. Sporo takich prezentacji oferują sami producenci więc wystarczy dobrze poszukać. Jeśli nic nie znajdziemy można bez trudu samemu coś takiego nakręcić. Nie muszę chyba dodawać, że takie treści fajnie potem mogą się sprawdzić w działaniach Social Media (YouTube, Facebook, Google+). Wymagałoby to sporego nakładu pracy ale przy ciekawej ofercie mogłoby dać to fajny efekt.
Dropshipping – inny model sprzedaży
Coraz popularniejsze rozwiązanie logistyczne które pozwala właścicielowi sklepu internetowego zrzucić z siebie proces wysyłki produktów na dostawców. Odpada w tym momencie konieczność zatowarowywania się i posiadania dużego magazynu. Ze sposobu tego korzystają często małe sklepy i ich jedyną rolą wtedy jest przyjęcie zamówienia i przekazanie go hurtowni/producentowi. Niski koszt rozpoczęcia takiego e-biznesu oraz jego późniejsze utrzymanie sprawiają że model ten daje sporą przewagę konkurencyjną na rynku. Dodatkowo przedsiębiorca nie musi zamrażać gotówki w towarach i może skupić się na innych aspektach biznesu (reklama, pozycjonowanie, rozwój). Jedynym minusem jest fakt, że nie do końca mamy wpływ na termin wysłania przesyłki. Stany magazynowe mogą się szybko zdezaktualizować. Dlatego bardzo istotne jest w tym modelu aby być w ciągłym kontakcie z dostawcą.
Mariusz Korzeniecki