Wszystko o regulaminie sklepu internetowego. Część I

Oto lista najczęściej zadawanych pytań dotyczących regulaminu sklepu internetowego. Autorem opracowanych odpowiedzi jest Dawid Bugajski, radca prawny z naszego partnerskiego serwisu Prokonsumencki.pl, którego specjaliści stworzyli unikalny certyfikat dla sklepów internetowych. „Sklep Prokonsumencki” to symbol znajomości i dbałości o prawa konsumenta, a więc znak bezpiecznych i legalnych zakupów w sieci.

Mariusz Korzeniecki

Tytułem wstępu.

Regulamin jest obowiązkowym elementem sklepu internetowego. Jest wymagany prawnie dla każdego, kto chce stawiać kroki w tej części świata e-commerce. Potrafi sprawić wiele problemów osobom, które nie są zaznajomione z przepisami prawa, czego efektem może być na przykład powstanie nowych klauzul niedozwolonych, czy nałożenie na takie podmioty sankcji ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jeśli nie wiesz czym są klauzule niedozwolone i jaką rolę spełnia tutaj UOKiK, bez obaw – wszystkie najpotrzebniejsze informacje związane z regulaminem sklepu internetowego czekają na Ciebie w poniższym tekście, który jest pierwszą częścią zbioru najpopularniejszych problemów dotyczących tej materii.

Czym jest regulamin sklepu internetowego?

Zacznijmy od tego, że dobry i bezpieczny regulamin e-sklepu to jedna z recept na prowadzenie udanego sklepu internetowego. Wymaga dopracowania i poświęcenia odpowiedniej uwagi. Aby spełniał swoją rolę, musi posiadać pewne atrybuty, o czym nierzadko zapominają sprzedawcy internetowi czy „specjaliści”, którzy oferują gotowe wzory regulaminów za kilkadziesiąt złotych.
Regulamin sklepu internetowego to wzorzec umowy, jednostronnie określony przez sprzedawcę zbiór pewnego rodzaju praw i obowiązków w sklepie internetowym. Jest on skierowany zarówno do klienta sklepu, jak i samego sprzedawcy. Określa ogólne warunki dokonywania zakupów w konkretnym sklepie internetowym. Sprzedawca, który zamieszcza go w swoim e-sklepie, daje potencjalnemu klientowi gwarancję, że będzie stosował się do umieszczonych tam zapisów – tj. będzie działał prokonsumencko. Oczywiście, nie mogą one być niezgodne z obowiązującym prawem lub godzić w interesy konsumenta – wtedy mogą być uznane za klauzule niedozwoloną.

Czym są klauzule niedozwolone?

Klauzule niedozwolone to postanowienia umowy zawieranej z konsumentem, które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy. Warunkami niezbędnymi uznania danego postanowienia umowy za niedozwolone są dodatkowo brak indywidualnego uzgodnienia takiego zapisu z konsumentem oraz wymóg, aby postanowienie to nie określało jednoznacznie głównych świadczeń stron umowy. Skutkiem uznania danego postanowienia za niedozwolone jest to, że konsument nie jest nim związany, strony są jednak związane umową w pozostałym zakresie.
Przykład.
Przedsiębiorca zawarł zapis o karze umownej, która nie dość, że dotyczyła jedynie konsumenta to jeszcze była rażąco wygórowana. Uznanie tego zapisu za niedozwolony oznacza, że konsument nie ma obowiązku jej zapłaty. Strony są jednak związane umową w pozostałym zakresie.

Jakie są zagrożenia związane z klauzulami niedozwolonymi?

Stosowanie klauzul niedozwolonych rodzi dla przedsiębiorcy szereg niebezpieczeństw, które wiążą się z obniżeniem przez niego ochrony praw konsumenta. Taki sprzedawca może narazić się na kontrolę stosowanych przez siebie wzorców umowy przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może również zostać pozwany w ramach tzw. kontroli abstrakcyjnej przed SOKiK (Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów).
Prezes UOKiK może nałożyć karę finansową w wysokości do 10 % przychodów za poprzedni rok rozliczeniowy. Wiąże się to także z obniżeniem renomy takiego przedsiębiorcy i antyreklamą w razie opublikowania jego danych w rejestrze klauzul niedozwolonych prowadzonym przez Prezesa UOKiK.

Czym jest rejestr klauzul niedozwolonych?

Rejestr klauzul niedozwolonych to zbiór postanowień, które zostały uznane za klauzule abuzywneich dalsze stosowanie jest więc zabronione i może grozić karami i sankcjami ze strony UOKiK. Rejestr prowadzony jest przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do Rejestru wpisywane są postanowienia umowne uznane za niedozwolone prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Obecnie, w Rejestrze klauzul niedozwolonych wpisanych jest 6142 postanowień (stan na dzień 17 września 2015 roku). Niepokojące jest jednak to, że zbiór ten nieustannie rośnie. Miesięcznie przybywa w nim średnio ok. 20 klauzul niedozwolonych. W niektórych okresach jest ich jednak o wiele więcej.

Jeżeli jesteś zainteresowany ich bieżącym śledzeniem, możesz sprawdzać co miesiąc raport klauzulowy prowadzony przez serwis Klauzule Niedozwolone, którego prawnicy specjalizują się w audytach regulaminów sklepów internetowych i w pomaganiu e-przedsiębiorcom w usuwaniu zabronionych zapisów z ich regulaminów czy umów.

Czym powinien cechować się dobry regulamin sklepu internetowego?

Na bazie naszych doświadczeń możemy stwierdzić, że regulamin, który dobrze służy zarówno sprzedawcy internetowemu, jak i klientowi sklepu, to taki regulamin, który jest:

  • wolny od klauzul niedozwolonych,
  • kompleksowy,
  • czytelny,
  • przejrzysty,
  • pomocny,
  • przyjazny,
  • zrozumiały,
  • precyzyjny.

Dopiero regulamin sklepu, który spełnia te wymagania, to regulamin, o którym można powiedzieć, że jest dobry.

Wkrótce kolejny zbiór pytań! A jeśli macie jakieś swoje śmiało piszcie je w komentarzach.


Dawid Bugajski

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)