Google Analytics 4 – dlaczego należy go wdrożyć i jak to zrobić w Prestashop?

Google Analytics od lat wiedzie prym wśród internetowych narzędzi analitycznych, pozwalających na monitorowanie różnych działań w witrynach i weryfikację ich efektywności. Rozwiązanie, do którego wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić na przestrzeni ostatniej dekady, powoli przechodzi jednak do lamusa. Zostanie zastąpione nową wersją, reprezentującą całkowicie inne podejście do analityki internetowej. Co trzeba wiedzieć o Google Analytics 4 i jak wdrożyć go w swojej firmie?

Google Analytics – potrzeba zmian

Google Analytics to narzędzie pozwalające na zbieranie i badanie danych o zachowaniach użytkowników Twojej strony internetowej. Platforma zapewnia Ci dostęp do bardzo szczegółowych informacji obejmujących między innymi ilość i jakość ruchu, jego źródła oraz skutki. Możesz wyciągać z nich rozmaite wnioski, które posłużą Ci do ciągłej optymalizacji witryny oraz jej dostosowywania do potrzeb i przyzwyczajeń Twojej grupy docelowej.

Aplikacja od Google stanowi więc jedno z podstawowych narzędzi każdej organizacji, która jest obecna w sieci. W ciągu ostatnich dziesięciu lat platforma pomagała skalować biznesy na całym świecie, a jednocześnie sama była wciąż rozwijana i doskonalona. Skąd więc potrzeba zmian w postaci Google Analytics 4?

Dotychczasowa wersja Google Analytics przestała nadążać za trendami społecznymi, rozwojem technologii i zmianami prawnymi. Czwarta odsłona narzędzia – która stanowi de facto całkowicie nową aplikację – ma więc odpowiadać na takie czynniki jak:

  • Nowe zachowania i potrzeby konsumenckie – jeszcze 10 lat temu około 95% internautów korzystało z komputerów. Dziś 59% całego ruchu pochodzi natomiast z urządzeń mobilnych. Tego typu trendy wygenerowały potrzebę zmiany podejścia do użytkowników i analizy ich zachowań.
  • Nowe technologie – wraz z postępującą dominacją urządzeń przenośnych rozwijają się także aplikacje mobilne. Nowa wersja Google Analytics zdecydowanie lepiej niż dotychczasowa radzi sobie z takimi rozwiązaniami.
  • Regulacje prawne i świadomość użytkowników – duży wpływ na obecny kształt marketingu cyfrowego mają przepisy RODO, ograniczające możliwość identyfikowania internautów i kierowania do nich personalizowanych reklam. Dodatkowym utrudnieniem jest też świadome blokowanie skryptów śledzących przez użytkowników. Z wybrakowanymi z tych powodów statystykami ma radzić sobie właśnie Google Analytics 4.

Universal Analytics a Google Analytics 4 – na czym polegają różnice?

Jak już wspominaliśmy, Google Analytics 4 to nowe narzędzie, które reprezentuje zupełnie inne podejście do analityki internetowej niż dotychczasowa wersja platformy. Główna różnica pomiędzy aplikacjami polega na zmianie optyki – nowa wersja zamiast na sesjach, skupia się na użytkownikach. Za tym idą oczywiście inne rewolucje, takie jak między innymi:

  • Nowy widok – w nowej aplikacji zrezygnowano z poziomu widoków, w miejsce których wprowadzono tzw. strumienie danych. Ważną zmianą jest także raportowanie tzw. cyklu życia użytkownika na stronie lub w aplikacji. Pozwala to w jednym miejscu monitorować zachowania internautów na różnych etapach ich ścieżek.
  • Porównywanie różnych rodzajów danych – do tej pory łączenie informacji różnego typu w jednym raporcie było bardzo utrudnione, a nieraz wręcz niemożliwe. W nowej odsłonie narzędzia do każdego zdarzenia można przypisać aż 25 dowolnych parametrów, co ułatwia porównywanie różnego rodzaju danych. Niektóre z nich nie wymagają nawet dodawania kodu do strony internetowej lub aplikacji.
  • Dane prognozowane – predictive meters to jedna z największych nowości w Google Analytics 4. System został wzbogacony o dane mające przewidywać zachowania użytkowników, wskazując prawdopodobieństwo transakcji, rezygnacji z zakupu, a nawet spodziewane przychody. Odbiorcy prognozowani stanowią także nową grupę, do której można kierować reklamy.
  • Wsparcie RODO – nowa wersja narzędzia pozwala na przesłanie do Google prośby o usunięcie danych osobowych, co znacząco ułatwia przestrzeganie przepisów RODO.

To tylko kilka kluczowych zmian, którymi cechuje się nowe podejście Google do analityki. Aby poznać inne funkcje i udogodnienia narzędzia, warto zacząć je po prostu testować. Tym bardziej, że jego wdrożenie w firmie będzie miało dla Ciebie wiele wymiernych korzyści.

Dlaczego warto wdrożyć Google Analytics 4 w Prestashop?

Wiele osób może mieć opory przed wprowadzeniem nowego narzędzia od Google w swoim sklepie. Aplikacja wymaga bowiem czasu na naukę i przyzwyczajenie się do innowacyjnych rozwiązań. Żadna firma nie powinna się jednak wzbraniać przed wdrożeniem platformy, ponieważ wkrótce tylko ona będzie otrzymywała wsparcie techniczne. Dokładnie za rok – w lipcu 2023 r. – Universal Analytics ma przestać zbierać dane, a finalnie ma zostać usunięty.

Rok to wystarczająco dużo czasu, aby nauczyć się obsługi nowego narzędzia i przyzwyczaić do niego swoich pracowników. Im później podejmiesz takie kroki w swojej firmie, tym bardziej narazisz się na chaos. Przegapisz także moment gwarantujący Ci ciągłość pozyskiwanych danych. W nowej aplikacji będą one bowiem zbierane dopiero od momentu utworzenia usługi. Jeśli chcesz zachować możliwość porównywania ich rok do roku, musisz wdrożyć Google Analytics 4 już teraz!

Zwróć uwagę na to, że wkrótce tylko Google Analytics 4 zapewni Ci dostęp do wiarygodnych danych analitycznych. Nie unikniesz więc przejścia na nową wersję aplikacji, a im szybciej to zrobisz, tym spokojniejsze i mniej stresujące będą zmiany. Warto również zauważyć, że Google już teraz koncentruje większość swojej uwagi na nowej wersji platformy, starą powoli przygotowując do wyłączenia. Oznacza to, że korzystanie z dotychczasowego rozwiązania może być coraz bardziej utrudnione.

Jak wdrożyć Google Analytics 4 w Prestashop?

Jeśli przemawiają do Ciebie argumenty za niezwłocznym wdrożeniem Google Analytics 4, przyda Ci się wiedza na temat tego, jak to zrobić. Cały proces może okazać się czasochłonny, zwłaszcza jeśli do zbierania danych o zdarzeniach wykorzystywano do tej pory Google Tag Manager. Stosowane w nim szablony tagów nie będą bowiem działać w przypadku nowej wersji „Analyticsa”.

Jeśli tworzysz nowe konto w usłudze Google Analytics, platforma automatycznie zaproponuje Ci korzystanie z nowej aplikacji. W takim przypadku narzędzie samo przeprowadzi Cię przez cały proces. Jeżeli natomiast korzystasz już z programu w dotychczasowej wersji, konieczne okaże się dodanie nowej usługi. Na szczęście jest to całkiem proste.

Wystarczy przejść do części administracyjnej platformy i w kolumnie „Usługa” znaleźć opcję „Asystent konfiguracji usługi Google Analytics 4”. W nowo otwartej zakładce wybierz „Wprowadzenie”. Następnie kliknij „Utwórz usługę”, a nowa aplikacja zostanie od razu połączona z dotychczasową. Wówczas pozostanie Ci jedynie wdrożenie kodu do sklepu i uruchomienie pozyskiwania danych. Można to zrobić na trzy różne sposoby:

  • Dodać globalny tag witryny (gtag.js) w sekcji <head> kodu HTML.
  • Dodać Google Analytics 4 za pomocą Google Tag Managera.
  • Dodać Google Analytics 4 do istniejącego już na stronie kodu gtag.js.

Samo dodanie kodu GA4 do Prestashop można przeprowadzić zarówno bezpośrednio w kodzie, jak i posłużyć się jednym z wielu dedykowanych temu modułów, które znajdziemy w oficjalnym sklepie z dodatkami Prestashop.

Pamiętaj, że wdrażając Google Analytics 4 w swojej firmie, nie musisz od razu rezygnować z Universal Analytics. Byłoby to wręcz niewskazane. Przez najbliższy rok dobrym pomysłem okaże się równoległe wykorzystywanie obu aplikacji w celu lepszego zrozumienia pozyskiwanych danych.

Google Analytics 4 – podsumowanie

Choć przejście na Google Analytics 4 może wydawać się trudne, jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, który chce monitorować zachowania swoich potencjalnych klientów. Tylko nowa usługa zapewni dostęp do wartościowych danych i możliwość optymalizacji witryny. Twórcy aplikacji postarali się też, aby mimo wszystko była ona łatwa w implementacji oraz obsłudze. Nie trać zatem więcej czasu i już dziś zacznij korzystać z nowej wersji Google Analytics! Jako certyfikowana agencja Prestashop posiadamy doświadczenie we wdrażaniu różnych form zbierania danych analitycznych i chętnie Ci w tym pomożemy. Posiadamy sprawdzony zasób modułów do Prestashop, które w znaczący sposób ułatwiają wdrożenie i późniejszą obsługę Google Analytics 4.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)