Zakupy cykliczne w e-commerce

Stały klient to prawdziwy święty Graal branży e-commerce. Im więcej takich osób znajduje się w Twojej bazie, tym stabilniejszy jest Twój biznes, możesz łatwo planować dalszy rozwój, a także sterować ilościami zamawianych towarów. Brzmi nieźle, ale pojawia się pytanie, jak to osiągnąć? Odpowiedzią coraz częściej są zakupy cykliczne, zwane też subskrypcyjnymi. Co powinieneś wiedzieć o tym stosunkowo nowym trendzie w branży e-commerce?

Zakupy subskrypcyjne trafiły do sklepów internetowych prosto ze świata IT, gdzie różnego rodzaju usługi w modelu SaaS są rozliczane właśnie w ten sposób. Klient decyduje się na korzystanie z określonego oprogramowania i co miesiąc płaci stały abonament. Podobnie działają też serwisy streamingowe, na przykład Netflix, który w ostatnim kwartale 2020 roku miał już ponad 203 miliony klientów co miesiąc płacących abonament.

Dobra wiadomość jest taka, że sektor e-handlu może czerpać pełnymi garściami z tego modelu. Zwróć uwagę, że jest cała masa produktów, które musisz kupować regularnie, przynajmniej raz lub kilka razy w roku, a nawet częściej. Kilka przykładów:

  • Żywność (z powodu pandemii COVID-19 produkty spożywcze w sieci zaczęło kupować 14% internautów)
  • Produkty dla dzieci i niemowląt
  • Produkty higieniczne i kosmetyki
  • Środki czystości
  • Leki i suplementy diety
  • Karma dla zwierząt
  • Soczewki kontaktowe i płyny do nich
  • Bielizna
  • Materiały biurowe i szkolne

    Właściciele sklepów internetowych także nie narzekają. Model subskrypcyjny pozwala osiągnąć niespotykaną dotychczas stabilizację biznesu. Wyobraź sobie, że masz pewność, że każdego miesiąca osiągasz określoną sprzedaż i nie musisz się martwić o stan konta na koniec miesiąca. Brzmi interesująco, prawda? Kolejna ważna sprawa to ułatwione zarządzanie łańcuchem dostaw. Sprzedawcy działający w modelu zakupów cyklicznych mogą łatwo planować ilości towaru, które należy zapewnić w danym okresie. Znika problem zalegających na półkach towarów (ang. dead stock).

DWA PRZYKŁADY ZAKUPÓW SUBSKRYPCYJNYCH W E-COMMERCE

Honest.com

Każdy rodzic dobrze wie, że pieluchy i produkty pielęgnacyjne dla dzieci idą jak woda (swoją drogą woda to także świetny przykład produktu, który można oferować w tym modelu!). Honest.com to amerykański sklep internetowy, który także dobrze o tym wie. W cenie 79,95 USD otrzymujesz gotowy zestaw pieluch i wilgotnych chusteczek pielęgnacyjnych. Dostawy są darmowe i trafiają do klientów raz na 3, 4 lub 5 tygodni, w zależności od preferencji. Honest podkreśla, że takie zakupy pozwalają zaoszczędzić nawet 17% na pieluchach w skali miesiąca. Biorąc pod uwagę, że amerykańscy rodzice wydają na te produkty nawet 1000 USD rocznie, kwota robi się znacząca.

Allegro planowane zakupy

Drugi przykład, który chcemy Ci pokazać, pochodzi już z Polski. Pod koniec 2018 roku Allegro wprowadziło nowe rozwiązanie dla użytkowników ich aplikacji mobilnej na Androida. Na razie chodzi o kategorię Supermarket, ale być może w przyszłości lider polskiego rynku e-commerce zdecyduje się rozszerzyć tę ofertę. Całość przebiega bardzo prosto:

  1. Robisz zakupy za pomocą koszyka lub opcji kup teraz.
  2. Wybierasz płatność kartą.
  3. Na ekranie podsumowania zaznaczasz opcję [Powtarzaj ten zakup co XX dni]. Allegro podpowiada jaka częstotliwość jest optymalna dla danej kategorii produktów, ale można to ustalić samodzielnie.
  4. Po opłaceniu zamówienia, Allegro będzie przesyłać ten sam towar każdego miesiąca/tygodnia.

 Po pierwszym razie zakupy są realizowane i opłacane automatycznie, a dwa dni przed zakupem Allegro przypomina o przesyłce. Jest też możliwość zrezygnowania z określonego produktu w danym miesiącu.

Zakupy subskrypcyjne w praktyce

SYBSKRYPCJA/ABONAMENT/POLECENIE ZAPŁATY

Współpraca z klientami opiera się na comiesięcznym poleceniu zapłaty. Należność jest automatycznie ściągana z konta lub karty płatniczej, a klient nie musi podejmować żadnych dodatkowych kroków. Oczywiście należy udostępnić klientom możliwość rezygnacji ze subskrypcji w dowolnym momencie. Dokładnie tak działa wspomniany przez nas sklep Honest.com.

ZLECENIE ZAKUPÓW

To z kolei opcja, z której korzysta Allegro. Zlecenie zakupów jest pod wieloma względami bardzo podobne do standardowej subskrypcji, z tym że tutaj sklep pozwala na automatyczny wybór, zakup i realizację płatności dla wybranych produktów.

SUGESTIE/PRZYPOMNIENIA

Trzecia opcja jest nieco mniej „pewna”, w tym sensie, że opiera się na każdorazowej zgodzie klienta. Często wygląda to tak, że sklepy przypominają klientom, że dany towar może im się już kończyć i sugerują jego zakup. Taka komunikacja odbywa się najczęściej poprzez maile, SMSy lub komunikaty w social mediach.

PROGRAM LOJALNOŚCIOWY

Czwarta opcja tak naprawdę już nie stanowi formy zakupów cyklicznych. To po prostu zachęta do częstszego robienia zakupów. Sklepy internetowe, w ramach różnorakich programów lojalnościowych, wynagradzają klientów bonami i zniżkami, na przykład po osiągnięciu określonego progu kwotowego. Jednak trzeba podkreślić, że nie występuje tutaj żadna forma domyślnej zgody na regularne zakupy.

Jeśli prowadzisz sklep zbudowany na platformie PrestaShop i zastanawiasz się, czy tego typu rozwiązanie da się wprowadzić w Twoim sklepie, to odpowiadamy, że tak! Wymaga to jedynie wprowadzenia do Twojego sklepu odpowiedniego modułu do płatności cyklicznych.

Z rozwiązaniem PrestaShop klienci mogą zarządzać swoimi subskrypcjami bezpośrednio z poziomu konta użytkownika. Jeśli chciałbyś się dowiedzieć, jak można zainstalować i skonfigurować ten moduł tak, aby klienci mieli dostęp do różnych form płatności cyklicznych – zapraszamy do kontaktu. DiH specjalizuje się w obsłudze sklepów zbudowanych właśnie na PrestaShop, chętnie Ci pomożemy we wdrożeniu rozwiązania dopasowanego do Twoich potrzeb!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)