Rich Snippets – Co warto wiedzieć o danych strukturalnych

Rich snippets – co warto wiedzieć o danych strukturalnych?

Rich snippets zwane są często fragmentami rozszerzonymi. To w skrócie dane strukturalne, które ułatwiają wyszukiwarce Google zrozumienie, co znajduje się na Twojej stronie internetowej i wyświetlanie odpowiednich informacji w wynikach wyszukiwania. Dzięki rich snippets, osoba poszukująca informacji, ma możliwość otrzymać więcej danych na temat zawartości określonej witryny. Co należy wiedzieć o rich snippets? I jaki mają wpływ na wyniki wyszukiwania?

Od dłuższego czasu głównym celem Google jest dostarczanie użytkownikom jak najdokładniejszych informacji, które:

  • Odpowiadają na dane zapytanie
  • Kierują do wysokojakościowych źródeł

Rich snippets, czyli dane strukturalne strony pełnią ważną rolę w realizacji obu tych zadań. Przyjrzyjmy się im bliżej:

Czym są rich snippets?

Rich snippetsto w dużym skrócie rozszerzone opisy strony internetowej w wyszukiwarce. Wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google i przekazują sporo ponadstandardowych treści związanych z danym wynikiem wyszukiwania. Dzięki rich snippets, firmy mogą prezentować np.:

  • Rodzaj danego wyniku (oferta, artykuł, itp.): do tego breadcrumbs (rodzaje snippetów zaraz omówimy)
  • Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania: QA page/FAQ page
  • Oceny produktów: rating stars
  • Kilka wyników wyszukiwania w jednym: karuzela

I szereg innych elementów. Można w nich zawrzeć liczbę opinii, średnie oceny użytkowników, zdjęcia produktu, czy nawet dokładną datę i miejsce planowanego wydarzenia. Dane te przekładają się zatem bezpośrednio na jakość wyników prezentowanych użytkownikom Google.

Rich snippets wyświetlane są dzięki danym strukturalnym. Są to specjalne znaczniki, które pozwalają wyszukiwarce zrozumieć, co znajduje się na konkretnej stronie internetowej. Są one umieszczone w kodzie strony. Można je porównać do tłumacza, przekładającego informacje zrozumiałe dla człowieka na „język botów indeksujących”. Dane strukturalne umieszczane są na stronie w jednym z trzech formatów:

  1. Mikrodane (mikroformaty)
  2. RDF
  3. JSON-LD

Aby utrzymać rich snippets w zunifikowanej formie Google, Microsoft, Yahoo i Yandex pracują nad społecznościowym projektem Schema.org, którego celem jest właściwe tworzenie, utrzymywanie i promowanie schematów danych strukturalnych w Internecie. Tutaj można znaleźć pełną listę schematów używanych do tworzenia danych strukturalnych.

Rodzaje rich snippets

Można wyróżnić ponad 30 różnych typów i form rich snippets, jednak kluczowe dla większości właścicieli sklepów internetowych są następujące:

BREADCRUMBS Wyświetlają kategorię, do której należy dany wynik wyszukiwania. Dzięki nim zarówno użytkownik, jak i boty Google mogą lepiej zrozumieć, z jakim rodzajem treści mają do czynienia. Przykład:

RATING STARS

To, jak łatwo można się domyślić, ocena produktu, który pojawia się w danym wyniku wyszukiwania. Z pomocą tego rich snippeta, klienci mogą od razu zapoznać się ze średnią oceną przyznaną przez określoną liczbę użytkowników. Wygląda to tak:

SITELINKS Ten typ danych strukturalnych pozwala zaprezentować więcej niż jedno hiperłącze w ramach jednego wyniku wyszukiwania. Oto przykład:

KARUZELA

Najczęściej jest ona wykorzystywana do prezentowania najnowszych informacji/wiadomości dotyczących danego zagadnienia. W jednej karuzeli wyników można umieścić kilka wiadomości, materiałów wideo, przepisów lub filmów. Oto jak wygląda karuzela:

QA page/FAQ page

Firmy, dla których ważne jest dzielenie się wiedzą z klientami, często wykorzystują sekcję FAQ, żeby udzielać odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości. Dlaczego nie przenieść tej sekcji do wyników wyszukiwania? Jest to możliwe właśnie dzięki rich snippets. FAQ page w Google może wyglądać następująco:

OFERTY I ZNIŻKI

Rich snippets można wykorzystać także do prezentacji specjalnych ofert i promocji, na przykład w sklepie internetowym.

FEATURED RICH SNIPPETS

Te snippety są wykorzystywane do tego, aby odpowiedzieć na pytanie użytkownika bezpośrednio w wyszukiwarce, bez konieczności klikania danego linka.

Jak wdrożyć rich snippets na stronie internetowej?

Od strony technicznej rich snippets to po prostu fragmenty kodu strony, który jest odpowiednio interpretowany przez boty Google. W zależności od tego, na jakiej platformie jest zbudowany Twój sklep internetowy, masz możliwość skorzystać z różnego rodzaju aplikacji i wtyczek, które pomogą Ci tworzyć i zarządzać rich snippetami w Twoim sklepie online.

Jeśli korzystasz z platformy PrestaShop, znajdziesz listę tego typu rozszerzeń dostępnych w oficjalnym sklepie internetowym tej platformy.

Warto też wiedzieć, że Google udostępnia własnego Asystenta do oznaczania danych. To darmowe narzędzie, które ułatwia oznaczanie elementów na Twojej stronie internetowej, co umożliwia Google poprawną interpretację zawartych na niej danych. Z pomocą asystenta Google możesz dodawać rich snippets do strony internetowej i do wysyłanych wiadomości email. Pod powyższym linkiem znajdziesz dokładną instrukcję jak krok po kroku dodać odpowiednie snippety do strony internetowej.

Czy rich snippets mają wpływ na pozycjonowanie Twojej strony?

Jednym słowem? Tak. Ale nie w sposób bezpośredni. O co chodzi? Zacznijmy od tego, że strony z odpowiednio zaprojektowanymi rich snippetami po prostu wyróżniają się na tle innych wyników w Google. Oznacza to, że dużo użytkowników chętniej klika w takie wyniki, zwiększając w ten sposób współczynnik klikalności (CTR – click-through rate), a ten ma niebagatelne znaczenie w pozycjonowaniu. Wynika to z tego, że ludzie po prostu wolą klikać wyniki, które dają im więcej informacji.

Ben Goodsell, jeden z autorów SearchEngineLand opublikował jakiś czas temu badanie, z którego wynikało, że zastosowanie tylko jednego rodzaju RS (w tym wypadku featured rich snippet) u jednego z klientów zaowocowało:

  • 516-procentowym wzrostem liczby sesji
  • Wzrostem CTR z 2% do 8%
  • 677-procentowym wzrostem przychodów z bezpłatnych wyników wyszukiwania

Chyba ten przykład najlepiej odpowiada na postawione w nagłówku pytanie. Z pewnością popularność rich snippets będzie rosnąć, ponieważ Google stawia sobie za cel coraz lepsze odpowiadanie na potrzeby użytkowników, a tym z kolei zależy na czasie. Każdy chce znaleźć potrzebne informacje najszybciej, jak się da. I właśnie temu służą dane strukturalne.

Uważamy, że zdecydowanie warto zadbać o prawidłowe rozmieszczenie rich snippets na stronie każdego sklepu internetowego. Jeżeli prowadzisz sklep działający na platformie PrestaShop i masz wątpliwości lub nie wiesz, w jaki sposób zaopatrzyć stronę swojego sklepu w rich snippets – zapraszamy do kontaktu! Specjaliści DiH zadbają, aby proces dodawania rich snippets do Twojego sklepu przebiegł prawidłowo, dzięki czemu te stosunkowo niewielkie pakiety danych wydatnie wpłyną na pozycję Twojej witryny w Google.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)