Core Web Vitals (CWV) to wprowadzony w 2021 roku zestaw czynników rankingowych Google, które miały zrewolucjonizować podejście właścicieli sklepów e-commerce do klienta i jeszcze bardziej zadbać o ich doświadczenie w procesie zakupowym. Mowa tutaj oczywiście o User Experience (UX), na co spory wpływ mają wspomniane czynniki. W tym wpisie pokażemy Ci, jaką rolę pełnią Core Web Vitals i dlaczego mogą znacznie przyczynić się do zwiększenia widoczności Twojego sklepu w Google.
Czym są Core Web Vitals?
Core Web Vitals to wskaźniki internetowe, które Google uznało za istotne w ustalaniu rankingu stron internetowych. Od tego, jak bardzo pod ich kątem zoptymalizowany jest Twój sklep internetowy, będzie zależeć również jego pozycja we wspomnianej wyszukiwarce. Omawiane parametry były również i wcześniej brane pod uwagę, jednak obecnie kładzie się znacznie większy nacisk na konkretne czynniki i ich spójność w obrębie konkretnej strony sklepu www.
Jeżeli sklep spełnia oczekiwania Google pod względem Core Web Vitals, będzie pojawiał się wyżej w wynikach wyszukiwania. Jednocześnie takie zmiany pozytywnie wpłyną na tzw. page experience użytkownika na stronie, podczas gdy będzie on zapoznawał się z jej treścią i dokonywał zakupów.
Ocena jakości strony przez Google obejmuje następujące elementy:
- LCP (Largest Contentful Paint) – czas niezbędny do wyrenderowania największego elementu zawartości strony.
- FID (First Input Delay) – czas odpowiedzi i opóźnienie pojawiające się podczas pierwszej wizyty użytkownika na stronie.
- CLS (Cumulative Layout Shift) – przesunięcia układu strony wynikające z jej ładowania.
- FCP (First Contentful Paint) – czas potrzebny na wygenerowanie pierwszego elementu na stronie z wykluczeniem białego tła.
- INP (Interaction to Next Paint) – wskaźnik eksperymentalny szacujący szybkość reakcji strony, jej responsywność na działanie użytkownika.
- TTFB (Time to First Byte) – czas reakcji serwera mierzony od odebrania żądania przez użytkownika do wysłania pierwszego bajtu.
Elementy Core Web Vitals i ich znaczenie dla Twojego sklepu e-commerce
Zrozumienie istoty każdego wskaźnika Core Web Vitals umożliwia lepsze zaimplementowanie zmian w obrębie swojego sklepu internetowego. Co warto wiedzieć o poszczególnych elementach CWV?
LCP — Largest Contentful Paint
LCP to wskaźnik, który dotyczy największych wyrenderowanych na stronie sklepu treści. W momencie, gdy użytkownik decyduje się na przeglądanie strony, powinien jak najszybciej uzyskać możliwość jej przeglądania. Tyczy się to głównie elementów znajdujących się najwyżej. Pozostałe nie biorą udziału w obliczaniu wartości tego wskaźnika i mogą zostać załadowane później — po przewinięciu strony. Największą renderowaną treścią może być grafika, duży fragment tekstu lub nagranie wideo umieszczone na stronie.
Najwyżej w rankingu Google będzie oceniać strony, na których czas ładowania wspomnianego największego elementu będzie krótszy, niż 2,5 sekundy.
FID — First Input Delay
FID jest wskaźnikiem, który określa czas potrzebny stronie na umożliwienie interakcji użytkownikowi z jej zawartością. Po kliknięciu linka prowadzącego do sklepu internetowego użytkownik oczekuje na moment, w którym może aktywnie rozpocząć przeglądanie jej zawartości. Ten czas to właśnie wartość FID. Zgodnie z zaleceniami Google, najlepiej, gdy jest to wartość niższa niż 100 ms.
CLS — Cumulative Layout Shift
CLS umożliwia określenie ilości przesunięć, które pojawiają się na stronie, gdy użytkownik kliknie w prowadzący do niej link. Zanim ona w pełni się załaduje, układ wyraźnie ulega zmianie i potrzebny jest czas na jego ustabilizowanie się. Grafiki, treść menu — wszystkie te elementy mogą zmienić swoje położenie, zanim cały layout strony dostosuje się do przekątnej ekranu urządzenia. Mowa tutaj o takich elementach strony, jak np. ładowanie stylów, zdjęć, zasobów z zewnętrznych stron itd. Parametr ten nie jest liczony w jednostce czasu. Najkorzystniejszy współczynnik powinien wynosić mniej niż 0.1.
FCP — First Contentful Paint
FCP jest parametrem, dzięki któremu można oszacować czas potrzebny na załadowanie się pierwszego elementu na stronie sklepu internetowego. Wskaźnik ten określa zatem, jak szybko po kliknięciu w link użytkownik może zobaczyć pierwszą zawartość strony, co może mieć wpływ na jego pozytywne wrażenie i doświadczenie w trakcie korzystania ze strony. Najlepszy wynik, który doceniają nie tylko osoby odwiedzające stronę, ale i Google, to wartość nieprzekraczająca 2 sekund.
INP — Interaction to Next Paint
INP to niejako nowy wskaźnik Google, który ma w niedalekiej przyszłości (prawdopodobnie w marcu 2024 roku) zastąpić FID. Jego zadaniem jest określanie szybkości działania strony już po tym, jak w pełni się załaduje. Im wartość tego wskaźnika jest wyższa, tym responsywność sklepu internetowego jest niższa. Za optymalny wynik tego parametru uważa się wartość niższą niż 100 ms.
TTFB — Time to First Byte
Kolejnym wskaźnikiem wydajności jest TTFB. W momencie, gdy użytkownik wchodzi w interakcję ze sklepem, wykonanie określonej czynności wymaga wysłana na serwer związanego z nią żądania. Ta metryka określa czas między jego wysłaniem a zwróceniem pierwszego bajtu przez serwer sklepu. Wspomniany czas to opóźnienie, które może być dla użytkownika praktycznie niezauważalne. Aby strona sklepu internetowego mogła zostać uznana za bardzo dobrze funkcjonującą, wartość TTFB nie powinna przekraczać 200 ms.
Jakie korzyści niesie ze sobą optymalizacja pod Core Web Vitals?
Optymalizacja pod kątem Core Web Vitals to jeden z aspektów, którego nie może przeoczyć żaden sklep internetowy liczący na rosnącą konwersję i ruch. Wskaźniki te mają bardzo duże znaczenie, gdyż wpływają na zadowolenie użytkowników korzystających ze strony. Szybkość i płynność ładowania się jej elementów, responsywność, dostosowanie do ekranu urządzenia i możliwość szybkich zakupów bez zakłóceń sprawia, że użytkownicy chętniej powracają na stronę sklepu.
Jeżeli wspomniane parametry mają bardzo dobre wyniki, a potencjalni klienci wracają do sklepu www, Google wyżej go pozycjonuje w wynikach wyszukiwania. Większy ruch oznacza większą konwersję, a rosnąca konwersja lepsze wyniki sprzedaży i dochody. Poniższa grafika świetnie obrazuje tę myśl:
Dobrze przeprowadzony audyt pod Core Web Vitals i optymalizacja sklepu internetowego na PrestaShop ma ogromne znaczenie, ponieważ może przyczynić się do znacznego poprawienia tychże wskaźników i lepszej widoczności sklepu w przeglądarce. To także sposób na zwiększenie lojalności klientów, którzy w pełni usatysfakcjonowani z płynnego procesu zapoznawania się z asortymentem i zakupów chętniej powrócą do tego samego sklepu.
Na czym polega audyt sklepu internetowego pod kątem Core Web Vitals?
Audyt sklepu internetowego, który ma dotyczyć wskaźników Core Web Vitals, dotyczy zarówno danych laboratoryjnych, jak i rzeczywistych.
Dane laboratoryjne to wszystkie informacje gromadzone przez dedykowane tej czynności narzędzia. Mają one za zadanie przeprowadzanie licznych testów strony, a następnie zwrócenie wyników jej wydajności. Jednocześnie warto pamiętać o tym, iż warunki do przeprowadzenia testów określone są przez parametry Twojego urządzenia (przede wszystkim szybkość złącza internetowego i wydajność techniczna komputera). W zależności od tych wartości wynik może być bardziej lub mniej zadowalający, jednak w pewnym stopniu subiektywny. Narzędzia, które umożliwiają zgromadzenie informacji o wydajności sklepu internetowego, to np. PageSpeed Insights i Google Search Console. Poniższa grafika obrazuje, w jaki sposób mierzone są wartości wskaźników z pomocą PSI:
Zaleca się również gromadzenie danych rzeczywistych, czyli takich, które zbierane są podczas wizyt użytkowników na stronie sklepu internetowego. Są oni zatem częścią prowadzonych testów, a wyniki pomiarów ulegają uśrednieniu. To, co chcą osiągnąć właściciele biznesów e-commerce, to jak najlepsze rezultaty wydajności strony na jak najsłabszych urządzeniach, z których korzystają internauci. Poniższa grafika prezentuje uśrednione przedziały ocen z podziałem na wynik zły, akceptowalny i bardzo dobry, do którego należy dążyć:
Jakie kwestie najczęściej wymagają optymalizacji?
Na czym polega poprawa współczynników Core Web Vitals? To w pierwszej kolejności skupienie się na najczęściej występujących problemach, które mogą wymagać uwagi.
Optymalizacja zdjęć
Jednym z problemów jest nieprawidłowy format zdjęć. Najczęściej właściciele sklepów korzystają z grafik w formacie PNG lub JPG, które cechuje niski poziom wydajności, a po kompresji straty na jakości. Dobrym rozwiązaniem jest korzystanie ze zdjęć w formacie WebP.
Lazy loading
Zastosowanie lazy loading skraca czas potrzebny na pobranie wszystkich niezbędnych danych z serwera w celu załadowania ich na stronie sklepu. Nie wszystkie elementy muszą być na niej widoczne od razu (np. te, które pojawiają się dopiero po przewinięciu strony). Lazy loading przyspiesza ładowanie strony i jej responsywność na żądania wysyłane przez użytkownika.
Szeroki zakres technicznych kwestii wymagających interwencji właściciela sklepu e-commerce
Warto pamiętać o tym, iż wyżej wymienione kwestie to jedynie kilka podstawowych aspektów, jakimi można się zająć w celu poprawy wydajności sklepu internetowego i wpłynięcia na Core Web Vitals. Każdy ze wskaźników może bowiem wymagać zaawansowanych ingerencji technicznych w oparciu o rzetelną, wnikliwą analizę wcześniej zgromadzonych danych.
Audyt pod Core Web Vitals i optymalizacja sklepów na PrestaShop
Liczne zmiany, jakich może wymagać Twoja strona w celu zwiększenia jej wydajności, lepiej zlecić profesjonalistom. Ingerencja w kod i kwestie techniczne strony wymaga fundamentalnej, eksperckiej wiedzy, gdyż przypadkiem wprowadzone modyfikacje mogą poważnie zakłócić funkcjonowanie sklepu.
Zaawansowane zmiany, jakich przykładowo może wymagać Twój sklep, to chociażby:
- redukcja opóźnień po stronie serwera;
- caching;
- stabilność wizualna strony (ładowanie czcionek, rozmieszczenie reklam, atrybuty CSS dla grafik);
- ograniczenie kodu na stronie, liczby przekierowań, skryptów;
- minifikacja CSS;
- i wiele innych aspektów, którymi na co dzień zajmujemy się w optymalizacji sklepów PrestaShop.
Warto zaznaczyć, iż ustalenie odpowiednich działań zawsze opiera się o wcześniej wykonany szczegółowy audyt. Jeśli nie masz pewności, iż temu zadaniu możesz podołać samodzielnie, nasz zespół z przyjemnością zajmie się kompleksowo audytem i optymalizacją Twojego sklepu internetowego. W ten sposób zadbasz o swoich klientów i poprawisz widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania.