Gdybyśmy mieli jednym zdaniem odpowiedzieć na pytanie tytułowe, należałoby powiedzieć, ponieważ w e-commerce nie ma miejsca na błędy. Na rynku działają tysiące sklepów internetowych (nie zapominaj także o gigantach, takich jak Amazon i Allegro), a oczekiwania klientów (i Google) stale rosną. Tylko sklepy internetowe, które mają wszystko dopracowane w najmniejszym szczególe, mają szansę wyprzedzić konkurencję.
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, warto od czasu do czasu pokazać go zewnętrznym specjalistom. Chodzi o to, aby osoby niezwiązane emocjonalnie z Twoim biznesem mogły na chłodno ocenić wszystkie elementy, które mają wpływ na powodzenie Twojego biznesu e-commerce.
Ty, jako właściciel swojego sklepu, masz tendencję do myślenia, że wszystko jest dobrze, a jeśli jakiś klient się na coś skarży, to pewnie przesadza lub się czepia bez powodu. To w pełni naturalne – chcesz bronić tego, co Twoje. Jednak w biznesie od opinii ważniejsze są wyniki i dane. Jeśli okaże się, że można coś poprawić w tym, jak działa Twój sklep i ma to pomóc Ci zwiększyć sprzedaż, to chyba warto, prawda?
Oprócz tego audyt pomoże Ci:
- wyłapać i naprawić wszystkie problemy, które trapią Twój sklep (przede wszystkim, jeśli chodzi o jego funkcjonowanie i warstwę techniczną),
- zoptymalizować działanie Twojego e-sklepu (tak, aby był szybszy i bardziej intuicyjny w obsłudze),
- określić kierunek dalszego rozwoju.
Audyt może uchronić Twój sklep przed zamknięciem!
Ta kwestia była aktualna już kilka lat temu, gdy publikowaliśmy ten post blogowy: Co zrobić, aby Twój sklep internetowy nie zniknął z rynku już po roku?
Rady, które znajdziesz w tamtym tekście, wciąż są aktualne. To, co natomiast się zmieniło, to statystyki. Mówiąc krótko – jest gorzej. Z badań opublikowanych przez Strefę Biznesu w grudniu 2022 roku wynika, że aż badania, aż 60% nowych sklepów internetowych jest likwidowanych. Na ponad 54 tys. firm, których główną zarejestrowaną działalnością jest sprzedaż online, ponad połowa (dokładnie 51%) jest w złej sytuacji finansowej.
Nie chcemy tu powiedzieć, że audyt zlikwiduje wszystkie Twoje problemy niczym magiczna różdżka. Ale na pewno pomoże Ci zobaczyć, co wymaga poprawy i co może mieć wpływ na niezadowalające wyniki Twojego sklepu. A to często pierwszy krok do wdrożenia niezbędnych zmian, które finalnie mogą uchronić Twój sklep przed upadkiem lub popadnięciem w długi.
Kto powinien przeprowadzić audyt Twojego e-sklepu?
Wszystko zależy od tego, jakiego audytu potrzebujesz (powiemy o tym więcej za chwilę). Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twój sklep jest bezpieczny z punktu widzenia cyberbezpieczeństwa, poszukaj firmy, która przeprowadza właśnie takie audyty (idealnie, gdy także specjalizuje się we wdrażaniu działań naprawczych).
Na rynku znajdziesz też agencje e-commerce takie, jak DiH – nasz zespół specjalizuje się w tworzeniu i optymalizacji całych sklepów internetowych. Mamy w zespole specjalistów SEO, UX, cyberbezpieczeństwa i IT. pozwala nam to przeprowadzać kompleksowe audyty e-commerce i poprawiać różne aspekty funkcjonowania Twojego sklepu internetowego.
Jakie audyty e-commerce warto przeprowadzić?
Jako właściciel sklepu internetowego, chcesz mieć pewność, że Twój sklep:
- dobrze pozycjonuje się w Google,
- spełnia oczekiwania klientów i standardy branży e-commerce (innymi słowy jest przyjazny i łatwy w obsłudze),
- jest bezpieczny w użytkowaniu (zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich klientów).
To absolutne podstawy, bez których nie ma mowy o sukcesie. Są cztery audyty, które sprawdzą wszystkie te elementy i dadzą Ci pogłębiony wgląd w to, jak naprawdę działa Twój sklep. Oto te audyty:
AUDYT CORE WEB VITALS
Core Web Vitals (CWV) to zestaw wytycznych wdrożonych stosunkowo niedawno przez Google. Można powiedzieć, że to takie niezbędne minimum, aby Twój sklep miał szansę dobrze pozycjonować się w tej wyszukiwarce. Na początku były to tylko trzy wytyczne, obecnie są cztery:
- LCP (Largest Contentful Paint), mierzy czas potrzebny do załadowania największego elementu na stronie.
- FID (First Input Delay), mierzy czas odpowiedzi na pierwsze działanie internauty w witrynie.
- CLS (Cumulative Layout Shift), bada stabilność witryny, poprzez analizę wszelkich przesunięć, które mogą mieć miejsce podczas ładowania Twojej strony internetowej.
- INP (Interaction to Next Paint) – to nowa wytyczna, która w przyszłym roku zajmie miejsce FID i podobnie jak tamten wskaźnik, mierzy, jak szybko Twoja strona reaguje na interakcje ze strony użytkowników.
Strona, która spełnia wymogi CWV, jest dobrze przygotowana do prowadzenia szeroko zakrojonych działań promocyjnych (SEM i SEO) w wyszukiwarce Google. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, przeczytaj ten artykuł na naszym blogu: Czy Twój sklep na pewno spełnia wymagania Google? Znajdziesz tam też case study pokazujące, jak udało nam się poprawić wyniki CWV dla jednego z naszych klientów.
AUDYT SEO
To jeszcze szerzej zakrojony audyt, który bada, jak całościowo wygląda Twoja strona pod kątem SEO. W trakcie tego audytu badamy znacznie więcej elementów (choć CWV także stanowią część tego audytu), które mają wpływ na pozycjonowanie Twojego sklepu. Oto one:
- Słowa kluczowe: audyt obejmuje identyfikację istotnych słów kluczowych oraz analizę ich potencjału i konkurencyjności.
- Teksty: tutaj skupiamy się na sprawdzaniu jakości i optymalizacji treści pod kątem słów kluczowych, poprawności i unikalności (plagiat). Analizujemy nagłówki, treści meta, opisy, wpisy blogowe, jak i całą strukturę treści, aby poprawić czytelność i atrakcyjność Twojej witryny dla zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarek.
- Struktura strony: badamy strukturę witryny pod kątem łatwości nawigacji, szybkości ładowania i linkowania między podstronami.
- Poprawność techniczna: SEO to także warstwa techniczna witryny. Sprawdzamy kodowanie, tagi nagłówków, przyjazność dla urządzeń mobilnych, indeksowanie treści i potencjalne błędy w kodzie strony.
- Profil linków: oceniamy jakość i liczbę linków prowadzących do Twojej witryny. Ma to duży wpływ na to, jak Google ocenia Twoją stronę.
AUDYT UX/UI
Ten audyt umożliwia nam sprawdzenie, czy Twój sklep e-commerce jest intuicyjny i łatwy w obsłudze oraz, czy ułatwia potencjalnym klientom znalezienie wszystkich informacji i funkcji potrzebnych do złożenia zamówienia i finalizacji transakcji.
Audyt UX/UI jest bardzo ważny, bowiem daje Ci informację, czy zakupy w Twoim sklepie są łatwe dla Twoich klientów. Dobrze zaprojektowany sklep internetowy niejako prowadzi klientów jak po sznurku przez całą ścieżkę zakupową. Jeśli natomiast okaże się, że na tej ścieżce są jakieś błędy i problemy, może to skutkować:
- większym wskaźnikiem porzuconych koszyków,
- utraconymi klientami,
- negatywnymi opiniami od klientów.
Audyt UX/UI pomoże Ci uniknąć tych problemów.
AUDYT CYBERBEZPIECZEŃSTWA
Dużo na temat cyberbezpieczeństwa mówimy w tym wpisie: Czy Twój sklep internetowy jest bezpieczny? Audyt cyberbezpieczeństwa sprawdza, czy Twój sklep spełnia współczesne standardy, jeśli chodzi o bezpieczeństwo przeglądania strony internetowej, przekazywania danych klientów (podczas wypełniania formularza zamówienia) i płatności online.
W trakcie audytu cyberbezpieczeństwa weryfikujemy takie kwestie, jak:
- silne hasła (czy masz wdrożone rozwiązania, które wymuszą stosowanie skomplikowanych haseł?),
- certyfikat SSL (czy jest aktualny i prawidłowo zainstalowany?),
- weryfikacja użytkownika (gdy klient się loguje, czy jest dwustopniowa weryfikacja?),
- środowisko IT (czy jest odpowiednio chronione za pomocą antywirusa i firewalla i regularnie aktualizowane?),
- platforma e-commerce i CMS (czy te rozwiązania są bezpieczne i regularnie aktualizowane?).
Podsumowanie
Chcesz mieć sklep, który dobrze działa i cieszy się uznaniem klientów? Kompleksowy audyt e-commerce bardzo Ci w tym pomoże, a możliwe, że nawet uchroni Twój sklep przed upadkiem! Jeśli chcesz wiedzieć więcej, zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem – chętnie odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy Ci zaplanować odpowiedni audyt dla Twojego e-biznesu.