18 sierpnia 2022 roku Google spowodowało niemałe zamieszanie w świecie SEO, ogłaszając aktualizację Helpful Content. Zadaniem aktualizacji jest uczynienie treści zamieszczanych w Internecie bardziej przyjaznych użytkownikom – nowe wytyczne mają wpływ również na e-commerce. Jak się przygotować do zmian?
Nowe zasady wdrożone przez Google polegają przede wszystkim na premiowaniu tekstów, które odpowiadają na pytania użytkowników i stanowią źródło wiedzy eksperckiej. Prawdopodobnie wraz z tą aktualizacją kończy się era tekstów generowanych przez AI lub copywriterów, których zadaniem jest umieszczenie jak największej liczby fraz kluczowych w jak najmniejszej liczbie znaków – strony, na których znajduje się taki małowartościowy content, będą spadały w wynikach wyszukiwania. Przyjrzyjmy się więc, jak Helpful Content wpływa na Twoją strategię SEO i contentową.
Czym jest aktualizacja Helpful Content?
Aktualizacja Helpful Content ma na celu dostarczenie treści pomocnych dla użytkowników, a więc informacji fachowych, w pełni wyczerpujących dane zagadnienie. Zgodnie z założeniem Helpful Content użytkownik nie powinien szukać odpowiedzi na swoje pytania jeszcze w innym miejscu w sieci.
W rzeczywistości często stosuje się praktykę umieszczania fraz kluczowych w tytułach i nagłówkach w celu odpowiedniego pozycjonowania, lecz sama treść nie odpowiada na zadane przez użytkownika pytanie. Aktualizacja od Google sprawi, że treści tworzone pod wyszukiwarki, o clickbaitowych tytułach spadną w wynikach wyszukiwania, a docenione zostaną teksty przydatne i wartościowe (tzw. people-first content).
Taka tendencja widoczna jest zresztą już od jakiegoś czasu – Google stawia na pokazywanie w wynikach wyszukiwania wyróżnionych fragmentów oraz bezpośrednich odpowiedzi, dzięki czemu użytkownik nie musi odwiedzać stron internetowych, aby uzyskać potrzebne mu informacje. Służą do tego tzw. rich snippets, o których pisaliśmy już na blogu.
Przyjrzyjmy się więc temu, jak Google rozróżnia helpful i unhelpful content. Wraz z wejściem w życie aktualizacji premiowane będą teksty, które:
- wnoszą jakąś wartość – użytkownik może czerpać z nich wiedzę;
- są stworzone przez osobę, która jest ekspertem w danej dziedzinie i nie powiela informacji dostępnych w sieci;
- wpisują się w zakres tematyczny witryny i w aktualne wytyczne od Google.
Powód do zmartwień mają natomiast administratorzy stron internetowych, na których znajdują się treści:
- nieprawdziwe lub zbyt ogólne, które nie udzielają odpowiedzi na zadane pytania;
- pisane tylko pod frazy kluczowe i nie mają związku z tematyką strony internetowej;
- stanowiące streszczenie informacji, które można odnaleźć na innych stronach internetowych.
Mimo że aktualizacja weszła w życie 25 sierpnia i stopniowo jest wdrażana w kolejnych krajach, specjaliści SEO w Polsce, póki co, nie zauważają dużej różnicy w pozycjonowaniu. Należy jednak wziąć pod uwagę, że Helpful Content, jak każda aktualizacja, potrzebuje czasu. Zamiast czekać aż będzie za późno, warto wdrożyć zmiany już teraz.
Nowe wytyczne od Google w e-commerce
Nowe aktualizacje dotkną również obszaru e-commerce. Wraz z początkiem sierpnia zakończyła się jedna z aktualizacji dotyczących sprzedaży w Internecie – Google Product Review, która premiuje recenzje twórcze, na wysokim poziomie. Zadaniem aktualizacji dotyczącej recenzji ma być umożliwienie uzyskania przez klientów pogłębionych informacji o produktach. Sprzedawcy, którzy chcą, aby ich treści były cenione przez wyszukiwarkę, potrzebują opinii, które:
- opisują produkty z perspektywy użytkownika, dbając o umieszczanie przydatnych, wartościowych treści;
- pokazują wiedzę ekspercką podczas opisywania produktu – przekazują nie tylko informacje od producenta zawierające konkretne dane, lecz również własne doświadczenia związane z danym produktem;
- porównują podobne produkty z tej samej kategorii, wyjaśniając jednocześnie, dlaczego nasz produkt jest lepszy od produktów konkurencji;
- opisują nie tylko zalety produktów, lecz również wady, w celu zwiększenia wiarygodności przekazu;
- skupiają się na aspektach, które są najważniejsze z punktu widzenia użytkownika;
- zwracają uwagę na ulepszenia w stosunku do poprzednich modeli, pokazując, że nasz produkt jest najlepszym możliwym wyborem;
- skupiają się na oryginalnym, rzetelnym przekazie.
Spójrzmy, jak się ma do tego aktualizacja Helpful Content. W wynikach wyszukiwania użytkownicy będą widzieli więcej przydatnych treści, które zostały stworzone przez innych internautów (o user-generated content przeczytasz tu: https://dih.pl/blog/user-generated-content-jak-uzytkownicy-moga-pomoc-twojemu-sklepowi/. Wdrożenie nowych wytycznych będzie miało wpływ na indeksowanie treści znajdujących się w e-sklepach – opisy produktów często są powielane ze stron producenta lub „napychane” frazami kluczowymi – takie treści spadną w wynikach wyszukiwania, doceniane będą teksty twórcze, skupione na doświadczeniach odbiorcy.
Jak się przygotować do zmian w e-commerce?
Google nie zostawił internetowych sprzedawców na pastwę losu – gigant z Mountain View opublikował wytyczne na temat tego, jak tworzyć treści, aby strona nie spadła w wynikach wyszukiwania.
Aby wyszukiwarka spojrzała na Twoje treści łaskawym okiem, powinieneś pisać dla ludzi, a nie dla robotów Google. Skup się więc przede wszystkim na dostarczeniu jak najbardziej rzetelnych informacji, traktując SEO jako przydatne narzędzie do jeszcze lepszego pozycjonowania Twojego sklepu. Unikaj tworzenia treści niemających związku z Twoim sklepem, których jedynym zadaniem jest przyciąganie użytkowników – wraz z wejściem w życie Helpful Content Update tego typu praktyki nie będą mile widziane.
Aby zadbać o odpowiednie pozycjonowanie, należy wziąć pod uwagę także dane strukturalne oraz Merchant Center. W tym celu warto m.in.:
- prawidłowo indeksować produkty – to pomoże botom Google w dotarciu do nich;
- korzystać z plików danych o produktach w Merchant Center, aby Google mogło aktualizować zmiany cen i dostępność produktów;
- zadbać o kwalifikowanie się produktów do wyświetlania w wynikach rozszerzonych.
Więcej na ten temat dowiesz się oglądając krótki film na kanale Google Search Central.
CO W PRZYPADKU SKLEPU PRESTASHOP?
Korzystając z platformy PrestaShop, nie musisz przejmować się samodzielnym wprowadzaniem wszystkich zmian do Twojego sklepu internetowego. Jako partner PrestaShop współtworzymy sieć agencji zajmujących się e-commerce, które pomagają w rozwoju Twojego biznesu w Internecie. Zespół PrestaShop to również grono programistów i testerów, którzy nieustannie dbają o to, aby e-sklepy na tej platformie spełniały aktualne standardy wyznaczane przez Google. Tutaj na przykład znajdziesz moduł umożliwiający korzystanie z rozbudowanych recenzji produktowych.
Czy muszę usunąć treści, które nie spełniają wytycznych Helpful Content Update?
Co z tekstami, które zostały stworzone już wcześniej na potrzeby SEO? Zamiast usuwać te artykuły, lepiej będzie rozbudować je o dodatkowe informacje. W tym przypadku trzeba jednak postępować bardzo ostrożnie, ponieważ każda zmiana treści może mieć wpływ na widoczność strony w wyszukiwarkach.
W przypadku dostosowania strony do aktualizacji Helpful Content dużo mówi się o tzw. „de-optymalizacji contentu”, polegającej m.in. na zastosowaniu synonimów w miejscu fraz kluczowych i usunięciu akapitów, które nie mają żadnej wartości merytorycznej. Warto jednak pamiętać, że to strategia, która najpierw powinna zostać dobrze przeanalizowana. Jeśli przyniesie oczekiwane rezultaty w przypadku kilku tekstów testowych, możesz działać podobnie również w innych istniejących już tekstach.
Podsumowując – Helpful Content Update to aktualizacja, której zadaniem jest poprawienie doświadczeń użytkowników. Sprzedawcy, którzy nie chcą, aby ich sklep spadł w wynikach wyszukiwania, powinni skupić się na tworzeniu unikalnych treści i dostarczaniu fachowej wiedzy – pisanie tylko pod wyszukiwarki nie będzie mile widziane przez algorytmy Google.
Jeśli potrzebujesz wsparcia z wprowadzeniem tych wytycznych w swoim sklepie – zapraszamy do kontaktu!