Jak audyt UX może przyczynić się do zwiększenia zysków w Twoim sklepie e-commerce?

Marzysz o sukcesie w branży e-commerce i zastanawiasz się, w jaki sposób zwiększyć swoje dochody z prowadzonej sprzedaży w Twoim sklepie internetowym? Jedną z podstawowych kwestii, jaka może w kluczowy sposób wpływać na konwersję i ruch na Twojej stronie, jest doświadczenie klienta (User Experience, czyli UX). Aby dowiedzieć się, co szwankuje i przeszkadza potencjalnym nabywcom w finalizowaniu transakcji w Twoim sklepie, należy wykonać audyt UX. Czym on jest? Jakie ma znaczenie w sektorze e-commerce?

Czym jest audyt UX?

Audyt UX jest ekspercką analizą, podstawowym narzędziem do tego, by zbadać użyteczność Twojego sklepu internetowego. Taka analiza umożliwia stwierdzenie, że sklep e-commerce jest intuicyjny i przyjemny w obsłudze oraz ułatwia potencjalnym klientom znalezienie wszystkich niezbędnych informacji, jakich potrzebują w celu podjęcia decyzji o zakupie. Jest również odpowiedzią na ich preferencje i przyzwyczajenia. 

Dobrze zaprojektowany sklep internetowy przeprowadzi swoich klientów bezproblemowo przez całą ścieżkę zakupową. Jeśli natomiast na tej drodze wystąpią jakiekolwiek błędy, które będą np. skutkować porzuceniem koszyka lub opuszczeniem strony, audyt UX pomoże w znalezieniu tychże przeszkód napotkanych przez potencjalnych nabywców.

Istota i znaczenie audytu UX

Dlaczego audyt UX jest ważny? Jego celem jest przede wszystkim stwierdzenie, czy Twój sklep e-commerce jest przydatny i spełnia oczekiwania klientów. Jeżeli jest wygodny w obsłudze, efektem może być zwiększona konwersja i sprzedaż. Dzięki audytowi wyniki biznesowe, które mają dla Ciebie znaczenie, mogą ulec znacznej poprawie, a ustalone cele być bardziej osiągalne.

Jak się okazuje, potencjalni klienci mogą natrafić na wiele krytycznych przeszkód, które uniemożliwiają im sfinalizowanie zakupów. Dzięki audytowi UX skutecznie je zidentyfikujesz i zoptymalizujesz projekt sklepu w taki sposób, by był bardziej intuicyjny i przyjazny.

Audyt UX ułatwia także: 

  • określenie mocnych i słabych stron sklepu internetowego, 
  • wskazanie błędów wpływających na ścieżkę zakupową i konwersję, 
  • wskazanie obszarów, które mogą być dla użytkownika niejasne i niezrozumiałe. 

Wśród wyników i rezultatów audytu znajdują się sugestie i wskazówki, w jaki sposób zoptymalizować strukturę i design sklepu.

Kiedy należy zastanowić się nad wykonaniem audytu?

Na UX składa się wiele aspektów i zagadnień, które mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ na korzystanie z Twojego sklepu internetowego. Kiedy warto zastanowić się nad tym, by przeprowadzić taki audyt User Experience? Takich sytuacji jest co najmniej kilka.

Testy nowego projektu e-commerce

Najczęściej audyt UX wykonuje się w przypadku nowych projektów sklepów internetowych, które mają w niedalekiej przyszłości zostać opublikowane lub działają od niedawna. Weryfikacja ich użyteczności i designu może już na początku zwiększyć szanse na powodzenie sklepu i w stosunkowo krótkim czasie przełożyć się na wymierne korzyści finansowe.

Stagnacja w konwersji i wynikach finansowych

Inna sytuacja dotyczy sklepów internetowych, które działają już w sektorze e-commerce, jednak mimo starań właściciela ruch i konwersja na nich nie mają tendencji wzrostowej. Może to oznaczać, iż dotychczas niezidentyfikowane błędy designu uniemożliwiają odwiedzającym dokonanie zakupów lub ten proces jest dla nich zbyt skomplikowany i złożony.

Na czym polega audyt UX?

Przeprowadzenie audytu powinno zostać powierzone ekspertom, którzy mają już w tym zakresie spore doświadczenie. Niezwykle pomocna jest nie tylko wiedza techniczna, ale i zrozumienie zachowań, relacji, interakcji między człowiekiem a komputerem. Przydatna jest także znajomość psychologii, obecnych trendów i przyzwyczajeń, które niejako stały się normą społeczną w sposobie przekazu informacji i komunikacji.

Audytowi UX sklepu internetowego poddaje się zarówno jego wersję desktop, jak i wersję mobilną.

Nawigacja po sklepie internetowym

Jednym z problemów, z jakimi borykają się potencjalni klienci sklepu internetowego, jest brak intuicyjności struktury, która utrudnia poruszanie się po stronie. Przykładem jest zły podział kategorii produktów, który wymaga od użytkownika większego zaangażowania w zrozumienie drzewa menu i tego, jak ma odnaleźć pożądany produkt.

Przeprowadzenie analizy estetycznej

Kolejny aspekt dotyczy estetyki sklepu internetowego. Projekt powinien uwzględniać optymalną szerokość contentu, zgodność kolorystyczną i wizualną, intuicyjną kompozycję i rozmieszczenie poszczególnym elementów. Ważne, by cały projekt był spójny z marką.

Zwiększenie dostępności sklepu internetowego dla osób z niepełnosprawnościami

Wśród potencjalnych klientów mogą znajdować się osoby niepełnosprawne. Eksperci przeprowadzający audyt mogą w finalnym raporcie uwzględnić wskazówki dotyczące zmian, które ułatwią takim osobom cały proces zakupowy i zapoznawanie się z treścią strony.

Analiza głównych zakładek sklepu internetowego

Mowa tutaj chociażby o rozmieszczeniu ikon mediów społecznościowych, banerów, ikony koszyka, informacji dotyczących płatności, jak i pozostałych sekcji tematycznych w sklepie.

Analiza zakładek dotyczy nie tylko strony głównej, ale również podstron poszczególnych kategorii, strony koszyka i zamówienia. Każda z nich może znaleźć się na ścieżce zakupowej klienta, dlatego powinna zapewnić mu bezproblemową obsługę i sprawne, bezpieczne finalizowanie transakcji.

Ocena responsywności sklepu e-commerce

To niezwykle ważne, by strona sklepu uruchamiała się prawidłowo i w czytelny sposób na każdym urządzeniu. Mowa tutaj nie tylko o ekranach komputerów, ale także o tabletach i telefonach. Każdy z tych sprzętów ma inną przekątną ekranu, dlatego poszczególne elementy sklepu internetowego muszą się do nich dostosowywać. Liczy się czytelność, przejrzystość, jak i estetyka i uporządkowanie każdej sekcji strony, siatki produktowej i paginacji.

Podsumowanie audytu — obserwacje, wnioski, wskazówki i rekomendacje

Audyt zawsze przeprowadza się w oparciu o wstępną rozmowę z klientem i zrozumienie jego potrzeb, czy oczekiwań. W trakcie analizowania powyższych aspektów bierze się również pod uwagę spojrzenie na sklep internetowy oczami klienta i jego punkt widzenia. W ten sposób można lepiej zrozumieć jego sposób poruszania się po stronie, poszczególne czynności, działania i etapy oswajania się ze sklepem.

Wyniki audytu jasno określają błędy występujące na stronie, obszary wymagające interwencji i poprawy. Listę takich błędów otrzymujesz wraz z rekomendacjami dotyczącymi ich naprawy. 

Jak audyt UX może wpłynąć na powodzenie Twojego sklepu internetowego?

Opinia eksperta na Twój sklep internetowy może być dla Ciebie drogą do zrozumienia Twoich obecnych i przyszłych klientów. Audyt umożliwi Ci spojrzenie na swój sklep z innej perspektywy i wykrycie przeszkód, które na pierwszy rzut oka w Twojej subiektywnej opinii mogą nie mieć najmniejszego znaczenia.

Identyfikacja błędów ułatwi Ci również wprowadzenie trafnych zmian do swoich planów biznesowych. Dzięki zrozumieniu swoich klientów będziesz wiedział, na jakich kluczowych kwestiach należy skupić się w pierwszej kolejności.

Poszukiwanie odpowiedzi na własną rękę w kwestii tego, co tak naprawdę negatywnie wpływa na konwersję w Twoim sklepie internetowym, może być czasochłonne, kłopotliwe i kosztowne. Korzystając z pomocy eksperta, zyskujesz profesjonalne wsparcie i praktycznie gotowe rozwiązania. Audyt może być zatem traktowany przez Ciebie jako korzystna inwestycja, a wprowadzenie zmian pod kątem UX Twojego sklepu może przełożyć się na wymierne korzyści finansowe.

Czym może skutkować wprowadzenie zmian zgodnie z wytycznymi audytu UX? Jedne z podstawowych korzyści to:

  • zwiększenie wskaźnika konwersji,
  • poprawa satysfakcji i doświadczenia klientów na stronie sklepu internetowego,
  • optymalizacja nawigacji w sklepie,
  • lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań użytkowników,
  • wzrost konkurencyjności i atrakcyjności sklepu,
  • zyskanie spójności z wizerunkiem marki,
  • zmniejszenie ilości porzucanych koszyków.

Kto powinien zająć się wykonaniem audytu UX Twojego sklepu internetowego PrestaShop?

Bez względu na to, czy od lat prężnie działasz w biznesie e-commerce, czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę ze swoim nowym sklepem internetowym PrestaShop, wykonanie audytu UX umożliwi Ci dopracowanie jego struktury w sposób zwiększający jego użyteczność. Pamiętaj jednak o tym, aby to zadanie zlecić ekspertom, gdyż opracowany przez nich raport da Ci szansę na zapewnienie w pełni satysfakcjonującego doświadczenia zakupowego Twoim klientom. 

Nasza agencja specjalizuje się w audytach UX i dostarczaniu obiektywnej, niezależnej oceny, informacji zwrotnych, które mogą w znacznym stopniu pomóc Ci uniknąć potencjalnych błędów projektowych i związanych z tym strat finansowych. Poniżej prezentujemy nasze mocne strony, które mogą przekonać Cię do współpracy właśnie z naszym doświadczonym zespołem:

  • Lata doświadczeń, przeszkoleni specjaliści, Certyfikat PrestaShop.
  • Indywidualne podejście każdym etapie wdrożenia.
  • Pracujemy w oparciu o wytyczne Core Web Vitals.
  • Certyfikat UX-PM (level 1).
  • Warsztatowa i poparta dużym doświadczeniem znajomość Content Marketingu oraz SEO.
  • Unikalne know-how w zakresie e-commerce.
  • Kompleksowość usług (wdrożenie od A do Z, rejestracja domeny, dedykowany hosting, wsparcie techniczne po wdrożeniu, obsługa prawna sklepu)

Doskonale zdajemy sobie sprawę również z tego, iż dynamika rynku e-commerce wymaga nieustannego aktualizowania wiedzy technicznej pod kątem struktury sklepów internetowych, jak i trendów zachowań potencjalnych nabywców. Nasz profesjonalizm i eksperckość w zakresie audytów UX potwierdza także Certyfikat UX PM wydawany przez międzynarodowe stowarzyszenie UXalliance, które zrzesza firmy świadczące usługi w zakresie User Experience.

Zdecyduj się na kolejny krok w rozwoju swojego e-biznesu! Skontaktuj się z nami po więcej szczegółów!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)