Audyt SEO dla Twojego sklepu – ważny wstęp do pozycjonowania

Jeśli zależy Ci na dobrej widoczności Twojego sklepu w wyszukiwarce, musisz uwzględnić działania SEO w swojej strategii marketingowej – da Ci to możliwość poprawienia swoich pozycji w tzw. wynikach organicznych (bezpłatnych). Aby jednak było to możliwe, trzeba zacząć od dogłębnej analizy sytuacji wyjściowej i stanu Twojej strony internetowej. I właśnie po to jest audyt SEO.

Szacuje się, że Google stosuje ponad 200 czynników rankingowych, czyli elementów, które Google bierze pod uwagę, jeśli chodzi o pozycję danej witryny w wynikach wyszukiwania (tzw. SERP, czyli Search Engine Results Page). Jednak zdecydowaną większość tych czynników (jeśli nie wszystkie), można przypisać do jednej z czterech głównych kategorii:

  1. On-site SEO, czyli wszystko to, co dzieje się w ramach Twojej witryny
  2. Treści (content)
  3. Słowa kluczowe
  4. Linki

Gdy nasz zespół przeprowadza analizę, czyli audyt SEO danego sklepu internetowego lub innej strony internetowej, dokładnie sprawdza wszystkie te cztery elementy i bada je przy użyciu różnych narzędzi. Zobaczmy, jak to wygląda w szczegółach.

On-site, czyli audyt SEO samej witryny

Na początek musimy dobrze poznać „pacjenta” – audyt SEO zaczyna się od szczegółowej analizy struktury strony internetowej i jej kondycji technicznej. To obejmuje takie elementy, jak:

  • Sprawdzenie poprawności kodu: błędy w kodzie strony albo nieistniejące odnośniki mogą obniżyć widoczność Twojej strony – Google nie chce kierować użytkowników do stron, które nie działają tak, jak powinny.
  • Hierarchia treści: nagłówki H1-H4 i metadane to ważne elementy, które umożliwiają botom Google zbadanie Twojej strony i przeanalizowanie, o czym ona tak naprawdę jest. 
  • Przyjazność dla urządzeń mobilnych: to ważny czynnik rankingowy od kilku lat. Strona, która nie wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych, będzie miała dużą trudność, żeby osiągnąć dobrą widoczność w Google.
  • Core Web Vitals: to także zestaw ważnych czynników rankingowych, które mają duży związek z tym, jak szybko Twoja witryna się ładuje i jak szybko reaguje na interakcję ze strony użytkowników. Omówiliśmy to zagadnienie szerzej w artykule na temat CWV.

Co ciekawe, taką podstawową, ale w pełni użyteczną wersję audytu on-site możesz przeprowadzić samodzielnie, w pełni za darmo i w ciągu maksymalnie 4 minut. Wszystko dzięki darmowemu narzędziu Google Lighthouse, które jest częścią przeglądarki Chrome. Aby przeprowadzić audyt, wejdź na swoją stronę internetową, a następnie w oknie przeglądarki (w prawym górnym rogu) znajdziesz przycisk składający się z trzech pionowo ułożonych kropek. Po rozwinięciu listy wybierz opcję „więcej narzędzi” i „narzędzia dla deweloperów”. Otworzy się nowa sekcja, która zajmie mniej więcej pół ekranu. Na górze, na szarym tle znajdziesz listę opcji w ramach tych narzędzi dla deweloperów. Po kliknięciu przycisku „>>” jedną z dodatkowych opcji będzie właśnie Lighthouse. Teraz wystarczy, że klikniesz niebieski przycisk po prawej stronie i gotowe – w ciągu około minuty otrzymasz wyniki.

Dla przykładu, zobacz wyniki jednego z naszych klientów, serwisu Autobuty.pl:

Obraz 1

Należy jednak pamiętać, że choć przeprowadzenie testu jest szybkie i proste to wdrożenie zleceń (co Google także czyni w ramach tego testu) może już wymagać specjalistycznej wiedzy i zająć sporo czasu. Co więcej, nie wszystkie zalecenia warto wdrażać. Może zdarzyć się, że Google zarekomenduje czynność, której realizacja może pochłonąć nawet kilka dni pracy lub wymagać poważnych zmian na stronie tylko po to, aby zobaczyć minimalną poprawę.

Dlatego tak ważne jest, aby ktoś, kto ma duże doświadczenie z SEO, miał możliwość przeprowadzić audyt i ocenić, które zmiany warto wprowadzić. 

Audyt treści

Content to ważny element rankingowy. Nie chodzi jednak o to, aby zalać stronę tonami masowo wygenerowanej treści (zgadza się, ChatGPT nie jest dobrym rozwiązaniem), a bardziej o to, aby mieć content, który jest:

  • unikalny,
  • stworzony z myślą o Twoich użytkownikach,
  • praktyczny i pomocny,
  • tworzony zgodnie z wytycznymi SEO.

W ramach audytu treści należy sprawdzić wszystkie teksty na Twojej stronie, także opisy produktów i wpisy blogowe, następnie ocenić ich jakość i potencjał SEO. Na tej podstawie można konkretnie określić, co należy poprawić w Twojej witrynie, jeśli chodzi o jej content.

Czy ChatGPT jest dobrym narzędziem do generowania treści?

Od momentu popularyzacji sztucznej inteligencji w różnych postaciach na pewno wielu właścicieli sklepów internetowych zastanawia się: „A jak to jest z tym ChatemGPT?” Owszem, jest to narzędzie może być bardzo pomocne w procesie tworzenia treści, ale lepiej i bezpieczniej jest postawić na wysokiej jakości materiały wygenerowane przez prawdziwych autorów. Zresztą sam ChatGPT zgadza się z tą opinią:

Obraz 2

Źródło: https://chat.openai.com/

Słowa kluczowe

Słowa i frazy kluczowe pomagają zarówno botom Google, jak i użytkownikom zrozumieć, o czym jest Twoja strona. Odpowiednie nasycenie witryny słowami i frazami kluczowymi jest niezbędne, aby Twoja strona mogła wysoko „rankować” w Google. Unikaj jednak tzw. keyword stuffingu, czyli przesycenia słowami kluczowymi. Google rozpoznaje już nienaturalną liczbę słów kluczowych, przez co efekt jest odwrotny do zamierzonego – Twoja strona nie zyskuje, tylko traci.

Audyt słów kluczowych sprawdza zarówno stronę główną, jak i wszystkie podstrony (w tym także wpisy blogowe). Oto przykład – DiH to agencja, która specjalizuje się w obsłudze sklepów internetowych. Jednak nasza podstrona na temat hostingu obejmuje konkretny wycinek naszej usługi – powinna zatem zawierać frazy i słowa związane z hostingiem.

Złota reguła SEO: Jedna podstrona – jedno główne słowo kluczowe (lub fraza kluczowa).

Podczas audytu sprawdzamy zagęszczenie i dobór słów kluczowych i na tej podstawie oceniamy, czy te słowa pomagają Twojej stronie internetowej w poprawianiu widoczności na frazy, które wykorzystują Twoi klienci, aby do Ciebie trafić.

Klientom, którym zależy na tworzeniu treści, które są w 100% przyjazne SEO, często rekomendujemy korzystanie z tzw. SEO content editorów. Takie narzędzia pozwalają przygotować treść podstrony/wpisu blogowego, który będzie wykorzystywać słowa i frazy kluczowe, które wykorzystują klienci, co ułatwi odnalezienie danego tekstu w Google. Przykładem takiego narzędzia jest Surfer SEO.

Obraz 3

Source: https://surferseo.com/content-editor/

Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Wreszcie audyt SEO obejmuje również ocenę tzw. profilu linków, czyli wszystkich linków, które znajdują się w Twojej witrynie lub do niej prowadzą. Obejmuje to zarówno linki wewnętrzne (między podstronami w ramach jednej witryny, tak jak robimy to np. w tym wpisie) jak i zewnętrzne (między różnymi stronami internetowymi).

Dlaczego jest to ważne? Wyszukiwarki, takie jak Google, analizują linki prowadzące do Twojej witryny i z niej wychodzące, aby ocenić autorytet i wartość Twojej strony. Innymi słowy – jeśli strony, które już mają duży autorytet w oczach Google, linkują do Twojej witryny to znak, że Twoja strona także jest wartościowa. Ważne jest jednak, aby profil linków był możliwie naturalny (tzn. zdywersyfikowany) i budowany w sposób konsekwentny. Oto przykład – jeśli Twoja storna do tej pory nie miała żadnych linków, ale nagle „ni z tego, ni z owego” dostała 20 linków z Forbes, dla Google będzie to znak, że ktoś próbuje manipulować wynikami wyszukiwania. Dlatego lepiej jest gromadzić mniej linków naraz i w dłuższym okresie – da to lepsze rezultaty niż nagły „skok” w Twoim profilu linków.

W trakcie audytu SEO sprawdzamy te kwestie i badamy Twój profil linków zewnętrznych i wewnętrznych. Na tej podstawie przygotowujemy także rekomendacje, co warto zrobić, aby poprawić profil linków w przyszłości.

Chcesz poprawić SEO? Zacznij od audytu

Prowadzenie działań SEO z pominięciem audytu może sprawić, że Twoje wysiłki pójdą na marne. Jeśli będziesz tworzyć „niewłaściwy content” lub pozyskiwać linki do strony, która nie jest zoptymalizowana pod kątem SEO, to rezultaty zobaczysz znacznie później, lub wręcz nie zobaczysz ich wcale. 

Dlatego tak ważne jest, aby przed podjęciem działań SEO, przeprowadzić pełen audyt swojej witryny. Zagwarantujesz sobie w ten sposób, że Twoje przyszłe działania pozycjonujące będą skuteczne. Chcesz wiedzieć więcej lub umówić audyt SEO z naszym zespołem? 

Zapraszamy do kontaktu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

O nas

Dih.pl istnieje od 2004 r. i jako agencja e-commerce od samego początku oferuje kompleksowe usługi w tej branży. Zachowując rozsądne proporcje jakości i ceny w szybkim tempie zdobyliśmy uznanie kolejnych klientów. Naszą misją jest zapewnienie swoim obecnym i przyszłym Klientom najwyższej jakości świadczonych usług poprzez stały rozwój. Oferujemy tez najkorzystniejsze na rynku kompleksowe rozwiązania z dziedziny Internetu.

Dowiedz sie o nas wiecej >>

Kontakt

  • DiH.pl Sp. z o.o. Wolności 274, 41-800 Zabrze
  • Infolinia: +48 32 750 82 18 (900-1600)
    Dział Handlowy: 0 880 707 707 (900-1600)
  • E-mail: biuro@dih.pl / formularz kontaktowy

MASZ PYTANIE? NAPISZ DO NAS!
...lub zadzwoń: 880 707 707
Nasz specjalista skontaktuje się z Tobą
Wiadomość została wysłana :)